The Development of the Papica Reading Smart Board Media in Improving Basic Literacy of Children in The Early Childhood Education Curriculum
Abstract
This research is an R&D research which aims (1) to find out the need for the use of reading smart board learning media (e-papica) in implementing the independent curriculum to improve basic literacy in early childhood (2) To find out the development of reading smart board learning media (e-papica) in improving basic literacy in early childhood (3) To find out the validity, practicality and effectiveness of reading smart board learning media (e-papica) in improving basic literacy skills in children. This research design uses a 4-D model. Data collection techniques in this research were observation and questionnaires. The subjects in this research consisted of 4 teachers and 30 students. The results of the research show that: (1) an overview of the need for developing reading smart board learning media (e-papica) in improving children's basic literacy, is really needed by teachers because reading smart board learning media (e-papica) is considered very practical in improving basic literacy skills in children, 2) The development plan for reading smart board (e-papica) is designed, namely: Media and guidebooks for using the media, and 3) the level of validity of reading smart board learning media (e-papica) is obtained in the valid category, and the level of practicality obtained with very practical criteria. Meanwhile, in the effectiveness test, the media evaluation sheet was found to be in the very effective category. and analysis of the children's data obtained shows that H1 is accepted and H0 is rejected, so it is said that there is an influence of smart reading board media (e-papica) on children's basic literacy.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bachtiar, MY., Hasmawaty, Islami ANM & Faradillah. (2025). Workshop Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis IT Pada Anak Pra Sekolah. Madania, Vol 6,No. 1, Februari 2025.
Darmawan, D., & Winataputra, U. S. (2020). Analisis dan Perancangan Kurikulum Merdeka. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, 4(2), 182-197.
Dewi, R., & Anggraeni, S. (2024) Penggunaan Media Papan Pintar dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Awal Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 10 (1), 89-101.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Emzir, Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. (Jakarta: Rajawali Pers, 2011), h. 273
Fitra, D. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Pendidikan Modern. Jurnal Inovasi Edukasi, 6(2), 148-156.
Gallahue, D. L. (2018). Developmental Physical Education for All Children. Human Kinetics.
Hartini, A., Nugroho, H., & Prasetyo, A. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Sains Anak Usia Dini. Jurnal Teknologi Pendidikan, 25(2), 85-93.
Hartono, R., Widodo, T., & Anjani, R. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Permainan Kelompok terhadap Pengembangan Sosial Emosional Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 12(3), 95-102.
Handayani, R. (2021). Kajian Media Pembelajaran Papan Pintar Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 15-25.
Handayani, D. (2021). Pengembangan Media Papan Pintar Baca untuk Meningkatkan Literasi Dasar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 101-110.
Herlina, Robertus M, Rusmayadi. (2024). Pengaruh media Pembelajaran Sandpaper Huruf Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia 4-5 Tahun di TK Madania Makassar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Jilid 09 No. 1.
Herman, Rusmayadi, & Herlina. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Di Taman Kanak-Kanak. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakt Yang Inovatif Di Era Kebiasaan Baru. ISBN: 978-623-7496-57-1.
Hidayat, A., & Prataman, N. (2024). Efektivitas Media Visual dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD. Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 9 (1).
Ismail, M. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Papan Pintar Baca terhadap Pengembangan Literasi Anak. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(2), 45-55.
Kemendikbudristek. (2024). Salinan Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Nomor 032/H/KR/2024 Tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (2020). Mengembangkan Literasi Dasar Awal Anak di Keluarga. Jakarta.
Kurniawati, R., & Iswahyudi, M. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pengembangan Keterampilan Membaca Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 14(1), 50-67.
Nana Syaodih Sukmadinata, Metode Penelitian Pendidikan (Bandung: Remaja Rosda karya, 2010), h. 221.
Ningsih, D., Putri, A. D., & Wulandari, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Manipulatif dalam Kegiatan Bermain Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Terpadu, 7(4), 102-110.
Nurhadi. (2020). Teori Vygotsky dan Implikasinya dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 16(3), 34-40.
Novrani A, Caturwulandari D, Purwestri D, Annisa E & Faridah I (2021). Buku Saku Pengembangan Literasi Untuk Anak Usia 5-6 Tahun. Cetakan Pertama . Unicef For every child. Hal. 12.
Piaget, J. (dalam Soetomo, 2019). Teori Perkembangan Kognitif. Dalam Soetomo, Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Pratiwi, N., Susanto, H., & Santoso, E. (2023). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Edukatif terhadap Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(1), 65-73.
Putri, A. N., Pratiwi, F., & Kusuma, D. (2023). Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Media Pembelajaran Seni Visual. Jurnal Seni dan Pendidikan, 9(2), 60-67.
Pratama, Y., Lestari, H., & Ramadhan, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Edukatif terhadap Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi pada Anak.
Purnamasari C., Amal A, & Herlina.(2021) Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Membaca Awal Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal.
Rahmawati, A. (2023). Penggunaan Media Papan Pintar dalam Pengembangan Literasi Dasar pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 10 (2), 134-142.
Rahmawati, L. (2023). Penggunaan Media Papan Pintar untuk Meningkatkan Literasi Awal Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Pendidikan, 12(2), 101-110.
Rahmawati, L., Kurniawan, D., & Santoso, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Visual terhadap Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 75-82.
Riduawan, Dasar-dasar Statistika(Bandung: Alfabeta, 2009), h.39.
Riyanto, Y. (2019). Kurikulum Merdeka: Tantangan dan Peluang Membangun Pendidikan di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2(1), 30-36
Sari, N., Dewi, I. K., & Putri, M. S. (2022). Penggunaan Media Manipulatif dalam Meningkatkan Keterampilan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal PAUD dan Pendidikan Anak, 14(1), 43-50.
Safirah, DS. Herlina, Parwoto, Lismayani A. (2023). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Mengenal Angka di Paud Kartini. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kependidikan. Vol. 11, No. 1.
Samputri, S. Arif RNH (2023). Deskripsi Kemampuan Mengedentifikasi Peserta Didik pada Penggunaan Penerapan Media Game Berbasis Wordwall. Jurnal Ilmiah Research Student. Vol.1, No. 1.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif dan R & D (Bandung: Alfabeta, 2013), h. 407.
Suharsimin Arikunto. Prosedur penelitian Suatu Pendekatan Praktek.(Jakarta: Rineka Cipta, 2013), h. 188.
Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Jakarta: PT Rineka Cipta, 2006), h. 155.
Suryani,D., & Rachmawati, F. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Permainan Edukatif untuk Meningkatkan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8 (2), 145-147.
Suryadi, A., Lestari, T., & Rahmawati, D. (2022). Penggunaan Media Audio dalam Pembelajaran Bahasa pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(3), 120-128.
Sugito. (2021). Pengaruh Teknologi Interaktif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Teknologi Pendidikan Anak Usia Dini, 5(4), 55-67.
Susanto, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sudjana, M A, and Ahmad Rivai. 2002. “Media Statistika.” Bandung: Tarsito.
Setyawan, B., & Fathurrahman, H. (2023). Pengaruh Media Papan Pintar Terhadap Keterampilan Membaca Awal Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 12 (1), 65-75.
Syamsuardi, Musi AM, Manggau A, & Novianti. (2022). Metode Storytelling dengan Musik Instrumental untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak dan Berbicara anak. Vol 6 Pages 163-172.
Wahyuni S & Herlina (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Pohon Angka Terhadap Numerasi Anak PAUD di PKBM Tunas Unggul Kambupaten Lombok Utara.Jurnal Penelitian Transformasi Pengembangan Pendidikan Non-Formal Informal. Vol 9, No. 2
Vygotsky, L. S. (dalam Nurhadi, 2020). Teori Belajar Sosial dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 16(3), 25-33.
Yuliani, R., & Nurlaelah, I. (2021). Pentingnya Pembelajaran yang Menyenangkan dalam Pengembangan Literasi Dini Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 13(2), 180-195.
DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v8i2.14804
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office:
Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung.
Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.