Profil Kompetensi Early Math Anak Usia 5-6 Tahun (Studi Deskriptif Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Az-Zahra Kota Bandung)

Shinta Mutiara, Mubiar Agustin

Abstract


Abstract

 

Early mathematics recognition for children is important. One of the mathematical roles in life is to help overcome the problems of children in everyday life. To achieve that goal, the development of early math competencies needs to be implemented in the learning activities. The purpose of this research is to know the description of competency profile of children aged 5-6 years using descriptive study. This research uses descriptive method with samples of children aged aged 5-6 years amounted to 42 children. The result of the research shows that in general the competence of early math child category is quite mastered. This means that most children have been able to perform activities to match, classify and compare. The recommendation of this research is that teachers should help develop children's eraly math skills using various methods and learning media to create more enjoyable learning.

 

Keywords: Early Match, and Early Childhood 5-6 Years

 

 

Abstrak

 

Pengenalan matematika sejak dini bagi anak cukup penting. Salah satu peran matematika dalam kehidupan adalah membantu mengatasi masalah anak dalam kehidupan sehari-hari. Untuk mencapai tujuan itu, pengembangan kompetensi early math perlu diimplemnatasikan dalam kegiatan pembelajaran. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui gambaran profil kompetensi anak usia 5-6 tahun menggunakan studi deskriptif. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan sampel anak usia dini berusia 5-6 tahun berjumlah 42 anak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa  secara umum  kompetensi early math anak kategori cukup menguasai. Artinya anak-anak sebagian besar sudah mampu untuk melakukan aktivitas mencocokan, mengklasifikasikan, membandingkan dan menyusun. Rekomendasi penelitian ini adalah sebaiknya guru membantu mengembangkan kemampuan eraly math anak dengan menggunakan beragam metode dan media pembelajaran supaya tercipta pembelajaran yang lebih menyenangkan.

 

Kata Kunci: Early Match, Anak Usia Dini 5-6 Tahun.


Full Text:

PDF

References


Anggraeni, Ni’mawati. (2014). Studi Kemampuan Mengklasifikasikan Benda Berdasarkan Satu, Dua dan Tiga Kategori (Warna, Bentuk, dan Ukuran) Pada Kelompok B TK Gugus II Kecamatan Kretek, Bantul, Yogyakarta. Skripsi. UNY : FIP PGPAUD

BSNP . (2006). Model KTSP dan Model Silabus Mata Pelajaran SD/MI. Jakarta : Cipta Jaya

Charlesworth, Rosalind, et al. (2013). Experience in Math for Young Children. USA: Wadsworth, Cengage Learning:

Clements, Douglas. H. (2001). Mathematic In The Preschool. Copyright © 2001 The National Council of Teachers of Mathematics, Inc. www.nctm.org.

Copley, Juanita V. ( 2000). The Young Child and Mathematics. USA : National Association for the Education of Young Children

Eugene, Geist. (2007). Children are Born Mathematicians: Encouraging and Supporting Development in Young Children, 1e Prentice-Hall Chapters completed June 1 2007 Expected release Fall 2007.

Gallenstein. (2005). Engaging Young Children in Science and Mathematics .Journal of Elementary Science Education, Vol. 17, No. 2 (Fall 2005), pp. 27-41. Department of Curriculum and Instruction, College of Education and Human Services, Western Illinois University

Herry, Anjrah. (2013). Penerapan Metode Bermain Bowling Aritmatika Untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif (Penelitian Tindakan Kelas Kelompok B di TK Kemala Bhayangkari 08 Kecamatan Gajahmungkur Kota Semarang Tahun ajaran 2012/2013). Skripsi. UNS : PGPAUD

Hunting, Robert & Pearn, Catherine. (2009). Mathematical Thinking of Young Children Through the Eyes of Preschool Practitioners. Crossing divides: Proceedings of the 32nd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (Vol. 1). Palmerston North, NZ: MERGA

Kennedy, Leonard M, et al. (2008). Guiding Childern’s Learning of Mathematics. Belmont, USA: Thomson Wadsworth.

Kurnia, Mita. (2013). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik terhadap Pemahaman Konsep Matematis siswa kelas VII SMPN 31 Padang. Padang: Universitas Bung Hatta.

Melati, Mawari. (2014). Perbandingan Prestasi Belajar Matematika Siswa Sd Negeri Sampangan 02 Semarang Yang Mendapat Calistung Dan Tidak Mendapat Calistung Di Taman Kanak-Kanak. Educational Psychology Journal 3 (1) (2014). Jurusan Psikologi, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Micklo, S. J. (1995). Developing Young Children's Classification and Logical Thinking Skills. Childhood Education, 24–28.

NCTM. (1975). Mathematic Learning in Early Childhood. Virginia : NCTM, Inc

Seefeldt, Carol dan Wasik, B.A. (2008). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks.

Semiawan. (2004). Perkembangan dan Belajar Peserta Didik. Jakarta: Depdikbud.

Shaw, Jean M. (2005). Sorting, Classifying, and Patterning: Critical to Mathematical Understanding in Kindergarten. Program Author of Houghton Mifflin Math

Smith, Susan S. (2006). Early Childhood Mathematics. Pearson : New York Cardinal Stritch University

Sriningsih, Nining. (2008). Pembelajaran Matematika Terpadu untuk Anak Usia Dini. Bandung : Pustaka Sebelas




DOI: https://doi.org/10.29313/ga.v1i1.2683

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats