Efektivitas Metode “Storytelling” Bermedia Boneka untuk Pengembangan Kemampuan Berkomunikasi

Ayi Sobarna

Abstract


The experts of education have recomended the usage of storytelling with puppet show for early chilhood‘s communication capability developement. However how efective it is, it needs a research. The research that use quasi-experimental method want to know the efectivity of storytelling with puppets show for early childhood‘s verbal and nonverbal communication development. Statistically, inferred that storytelling method with puppet show contribute for verbal communication development of early childhood 19,39% and for nonverbal one 14,81%.

Keywords


Storytelling; Boneka; Komunikasi Verbal; Nonverbal; Sosial

References


Black, J. K. dan Margarett B. P. (2001). The Young Child: Development From Prebirth Through Age Eight (3rd Edition). Prentice-Hal, Inc. Upper Saddle River.

Brewer, J. A. (2007). An Introduction to Early Childhood Education Preschool to Primary Grades,Sixth Edition. United States, Boston: Pearson Education.

Ciptarja, B. (2008). How To Teach Your Baby Talk: Bagaimana Mengajar Bayi Berkomunikasi. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Departemen Pendidikan Nasional RI. (2003). Kurikulum 2004 Standar Kompetensi Pendidikan Anak Usia Dini Taman Kanak-kanak dan Raudhatul Athfal. Jakarta.

Departemen Pendidikan Nasional RI. (2007). Standar Perkembangan Anak: Lahir s.d. 6 Tahun. Jakarta.

Direktorat Jenderal Pendidikan Luar Sekolah, Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, Departemen Pendidikan Nasional. (2007) Grand Design Program Pendidikan Anak Usia Dini Non-Formal Tahun 2007-2015. Jakarta.

DePorter, B. (2000). Quantum Teaching: Mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-ruang Kelas. Bandung: Kaifa.

Echols, J. M. dan Hassan S. (1990). Kamus Inggris-Indonesia. Jakarta:Penerbit PT. Gramedia Pustaka Utama.

Effendi, E. U. dan Juhaya S. P. (1993) Pengantar Psikologi. Bandung: Penerbit Angkasa.

Endarmoko, E. (2006) Tesaurus Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Forqon. (2007). Statistik Terapan untuk Penelitian. Bandung: Alphabeta.

Hadjam, N.R. (2005) Peningkatan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Holistik. Buletin PADU: Jurnal Ilmiah Anak Dini Usia (Edisi Khusus). Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, Ditjen Pendidikan Luar Sekolah, Depdiknas RI, Jakarta.

Hamalik, O. (1989) Media Pendidikan. Bandung: PT. Citra Aditya Bakti.

Hurlock, E. B. (1980). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Edisi Kelima). Alih Bahasa oleh Istiwidayanti dan Soedjarwo. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Koentjaraningrat. (1990) Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: Rineka Cipta.

Musthafa, B. (2008) Dari Literasi Dini ke Literasi Teknologi. Jakarta: Yayasan CREST dan New Concept English Education Centre.

Pusat Kurikulum Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, Direktorat Pembinaan. TK dan SD, Universitas Negeri Jakarta.,(2007) Standar Perkembangan Anak Lahir s.d. 6 Tahun. Jakarta.

Rakhmat, J. (1992) Psikologi Komunikasi. Bandung: Rosda.

Musthafa, B. (1993) Rhetorika Modern. Bandung: Rosda.

Rosidi, A. (1983) Pembinaan Minat Baca dan Sastra. Surabaya: Bina Ilmu.




DOI: https://doi.org/10.29313/mimbar.v26i1.293

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




MIMBAR : Jurnal Sosial dan Pembangunan is licensed under  Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License