Model Internalisasi Nilai-nilai Islami dalam Kehidupan Siswa-siswi SMP Pemuda Garut

Dedih Surana

Abstract


Various social issues of concern in the form of behavior are not commendable is sweeping the nation today. Education world faces severe challenges and must immediately improve itself. SMP Pemuda Garut this challenge with program internalization of Islamic values in the life of students every day. Model internalization is realized by the program: 1) tadarus Qur'an; 2) habituation Dzuhur prayer in congregation; 3) habituation Duha prayer; 4) tahfizd Juz Amma and letters are elected; 5) habituation well-behaved, polite, and Islamic. Guidance is designed in four parts: 1) objectives, 2) program, 3) the implementation process, and 4) evaluation. With the process of internalization through ways: 1) teaching, 2) habituation, 3) imitation, 4) motivating, and 5) the enforcement of the rules.

 Keywords: Model Internalization, Islamic values.

  

Abstrak

 

Beragam persoalan sosial yang memprihatinkan dalam bentuk berbagai perilaku tidak terpuji sedang melanda anak bangsa saat ini. Dunia pendidikan menghadapi tantangan berat dan harus segera berbenah diri. SMP Pemuda Garut menjawab tantangan ini dengan program internalisasi nilai-nilai Islami dalam kehidupan siswa-siswi sehari-hari. Model internalisasi diwujudkan dengan program: 1) tadarus al-Qur’an: 2) pembiasaan Shalat Dzuhur berjamaah; 3) pembiasaan Shalat Duha; 4) tahfizd Juz Amma dan Surat-surat terpilih; 5) pembiasaan berperilaku baik, sopan, dan Islami. Pembinaan dirancang dalam empat komponen, yaitu: 1) tujuan, 2) program, 3) proses implementasi, dan 4) evaluasi. Dengan proses internalisasi melalui cara: 1) pengajaran, 2) pembiasaan, 3) peneladanan, 4) pemotivasian, dan 5) penegakan aturan.

Kata Kunci: Model Internalisasi, Nilai-nilai Islami.

 


Keywords


Model Internalisasi, Nilai-nilai Islami.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Directory of Open Access Journals

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License