PERAN KINERJA PENGAWAS PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SEKOLAH DASAR BAGI PENINGKATAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Mohamad Muspawi

Abstract


Abstract

This study aims to determine the role of the performance of Islamic Education supervisors in improving the pedagogical competence of Islamic Religious Education teachers in Resort I State Elementary School Pelawan District. The research method used is a descriptive qualitative method, in which the researcher describes the research findings in a narrative and as-is. Data collection techniques used were observation, documentation, and interview techniques. To check the validity of the data, the author performs perseverance observation, triangulation, member check, audit trail. And to analyze the data the authors conduct data review and reduction, data unitization, data categorization, and data interpretation. The results showed that the role of the school supervisor's performance in improving the pedagogical competence of PAI teachers in Resort I State Elementary School Pelawan District was: 1. Carry out Teacher Subject Deliberation activities. 2. Provide positive input to PAI teachers. 3. Check the administrative completeness of the teacher. 4. Provide enlightenment on the development of the world of learning to teachers.

 

Keywords: Supervisory; Performance; Teacher Competence.

 

 

Abstrak

Tujuan daripada kegiatan penelitian ini adalah untuk mengetahui peran kinerja pengawas dalam upaya peningkatan kompetensi pedagogik guru Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Negeri Resort I Kecamatan Pelawan. Menggunakan metode kualitatif deskriptif, yakni temuan penelitian diuraikan secara naratif dan apa adanya. Pengumpulan data menggunakan teknik obervasi, dokumentasi, dan wawancara. Pengecekan validitas data melalui ketekunan pengamatan, triangulasi, member check, audit trail. Penganalisisan data menggunakan penelaahan dan reduksi data, unitisasi data, kategorisasi data, dan interpretasi data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran kinerja pengawas sekolah dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru Pendidikan Agma Islam (PAI) di Sekolah Dasar Negeri Resort I Kecamatan Pelawan adalah: 1. Melaksanakan kegiatan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP). 2. Memberikan masukan yang positif kepada para guru Pendidikan Agma Islam (PAI). 3. Memeriksa kelengkapan administrasi guru. 4. Memberikan pencerahan mengenai perkembangan dunia pembelajaran kepada para guru. 

 

Kata Kunci: Kinerja; Pengawas; Kompetensi Guru.



Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2007). Dasar-Dasar Supervisi. Jakarta: Rineka Cipta.

Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. In Educational Research. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Darimi, I. (2015). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 4(Nomor 2). https://doi.org/10.22373/JM.V5I2.630

Dirjen Pendis Kemenag RI. (1999). Panduan Tugas Jabatan Fungsional Pengawas Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Dirjen Pendis Kemenag RI.

Kemenag RI. (2012). Peraturan Menteri Agama No. 2 tahun 2012 tentang Pengawas Madrasah dan Pengawas Pendidikan Agama Islam pada Sekolah. Jakarta: Kemenag RI.

Kemendikbud RI. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 143 Tahun 2014 Tentang Petunjuk Teknis Pelaksanaan Jabatan Fungsional Pengawas Sekolah dan Angka Kreditnya. Jakarta: Kemendikbud RI.

Kemendikbud RI. (2017). Panduan Kerja Pengawas Sekolah Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Direktorat Pembinaan Tenaga Kependidikan Kemendikbud RI.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: Remaja Rosda Karya.

Muspawi, M. (2017). Implementasi Supervisi Akademik pada MAN Insan Cendekia Provinsi Jambi. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, VI(No. 1), 49–56. https://doi.org/10.29313/tjpi.v6i2.3181

Muspawi, M. (2018). Implementasi Prosedur Kerja Pengawas PAI Sekolah Dasar di Kabupaten Sarolangun. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 18(No. 3), 580–588. https://doi.org/10.33087/jiubj.v18i3.496

Nashori. (2013). Pengertian Pengawas Pendidikan Agama Islam. Retrieved February 10, 2018, from http://pai-indramayu.blogspot.co.id/2013/09/pengertian-pengawas-pendidikan-agama.html

Purwanto, N. (2008). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Yasin, A. F. (2011). Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam Di Madrasah (Studi Kasus di MIN Malang I). El-QUDWAH, 1(5), 157–181.




DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v8i2.5224

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 Web Analytics

View My Stats