THE ANALYSIS DEVELOPMENT PROGRAM OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AT NATIONAL PARK MANAGEMENT CIANJUR NATIONAL PARK OF MOUNT GEDE PANGRANGO

Tun Susdiyanti

Abstract


This study aims to analyze the development of Corporate Social Responsibility (CSR) programs based on field observations and recommend appropriate strategies in implementing CSR in the National Park Management ( PTN ) Cianjur Gunung Gede Pangrango National Park. Working methods in this study include the evaluation stage uses a conceptual framework for descriptive analysis and recommendations on technical and drafting stage strategy using SWOT analysis. SWOT analysis, CSR program in Cianjur PTN is aggressive ( points 2.22; 1.74 ) is a strategic position. Proposed development strategy that can be implemented that increase the public's understanding, increase community participation, the optimization of the use of funds, and improve the performance extension, Polhut, PEH and operators in the implementation of CSR activities.


Keywords


CSR, buffer zones, perception and satisfaction, PTN Cianjur, TNGGP

References


Apriyono, Taupik. (2013). Pemberdayaan Masyarakat di Taman Nasional Gunung Gede Pangrango, Resort Sarongge. IPB. Bogor.

Azwar, Syarifuddin. (2000). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta : Pustaka Belajar

Basuni, S. 2003. Inovasi institusi untuk meningkatkan kinerja daerah penyangga kawasan konservasi (studi kasus di Taman Nasional Gunung Gede Pangrango, Jawa Barat). Disertasi, Program Pascasarjana IPB, Bogor.

BPS, (2014). http://skpd.batamkota.go.id/sosial/persyaratan-perizinan/14-kriteria-miskin-menurut-standar-bps/ [diakses tanggal 26 Juni 2015]

David, F. 2009. Manajemen Strategis Konsep. Salemba Empat. Jakarta.

Kementerian Kehutanan. 1990. Undang-Undang Nomor 5 Tahun 1990 tentang Konservasi Sumberdaya Alam Hayati dan Ekosistemnya. Kementrian Kehutanan. Jakarta.

Kotler, and Lee. 2005. Coorporate Social Responsibility: Doing the Most Good For Your Company and Your Cause. John Wiley Sons, Inc.

Nurhakim, 2013. Penduduk Usia Produktif dan Ketenagakerjaan. Dalam http://kepri.bkkbn.go.id/Lists/Artikel/DispForm.aspx?ID=144 [diakses tanggal 13 Agustus 2015]

Nuryana, MU’man. 2005. Coorporate Social Responbility dan Kontribusi Bagi Pembangunan Berkelanjutan, makalah yang disampaikan pada Diklat Pekerjaan Sosial Indutri. Balai Besar Pendidikan dan Pelatihan Kesejahteraan Sosial (BBPPKS). Bandung

Perdana, A.D. 2014. Daftar UMK Kota/Kabupaten Jawa Barat 2015. Dalam http://www.anggadwiperdana.com/daftar-umk-kota-kabupaten-jawa-barat-2015.html [diakses tanggal 5 Agustus 2016]

Pristiyanto, D. 2005. Taman Nasional menurut Ditjen PHKA. Dalam http://www.ditjenphka.go.id/kawasan/tn.php. [diakses tanggal 8 Maret 2015]

Rangkuti, Freddy. 2003. Measuring Customer Satisfaction : Gaining Customer Relationship Strategy (Teknik Mengukur dan Strategi Meningkatkan Kepuasan Pelanggan). PT Gramedia Pustaka Utama: Jakarta.

Sumarhani, 2010. Pemberdayaan Masyarakat Sekitar Hutan Sebagai Alternatif Perlindungan Kawasan Hutan Konservasi (Kasus Kawasan Hutan Taman Nasional Gunung Gede Pangrango, Jawa Barat). Pusat Penelitain dan Pengembangan Konservasi dan Rehabilitasi: Bogor

Soemarwoto, Otto. 1985. Ekologi, Lingkungan Hidup dan Pembangunan. Jakarta: Djambatan.

Wibisono, Yusuf. 2007. Membedah Konsep dan Aplikasi CSR. Gresik: Facsho Publishing

Wilson dan Heyyel. 1987. Hand Book Of Modern Office Management and Administration Service. Mc Graw Hill Inc. New Jersey




DOI: https://doi.org/10.29313/ethos.v0i0.2227

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Alamat Redaksi:

P2U LPPM Unisba, Lantai 2, Jl. Purnawarman 63, Bandung 40116, Jawa Barat, (022) 4203368 , (022) 4264064. ethos.unisba@gmail.com / ethos@unisba.ac.id

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License