Web E-Commerce pada Toko Buku Umat untuk Meningkatkan Evektivitas Pemasaran

Herdiesel Santoso, Minarwati Minarwati, Kholidun Kholidun

Abstract


Abstract.The aim of this study is to build an e-commerce website in umat bookstore to expand marketing and manage product management. The stages of system development follow the SDLC model, namely analysis, design, implementation and evaluation. Initial system analysis uses the PIECES framework. Documentation results from the system weakness analysis stage are used for recommendations on system requirements and what functionality a new system will perform. After the analysis phase is complete, the proposed system requirements are translated into system design. The design phase uses the United Modeling Language (UML) which consists of use case diagrams, activity diagrams, sequence diagrams and class diagrams. The data modeling phase consists of two stages, namely, designing a database conceptual model and physical database design. Interface design includes backend design and frontend. The next step is the implementation of the program design phase translated into codes using a programming language. At this stage system testing is also carried out. Evaluation results show that the functions of e-commerce webs can run well and help umat bookstore provide fast, accurate and relevant information so as to increase the effectiveness of product promotions.

Abstrak.Tujuan penelitian ini adalah membangun web e-commerce di toko buku umat untuk memperluas pemasaran dan melakukan manajemen produk. Tahapan pengembangan sistem mengikuti model SDLC, yaitu analisis, desain, impelementasi dan evaluasi. Analisis sistem awal menggunakan kerangka PIECE. Hasil dokumentai dari tahap analisis kelemahan sistem digunakan untuk rekomendasi kebutuhan sistem dan fungsionalitas apa saja yang akan dilakukan sistem baru. Setelah tahap analisis selesai, usulan kebutuhan sistem diterjemahkan menjadi desain sistem. Tahapan desain menggunakan United Modelling Language (UML) yang terdiri dari use case diagram, activity diagram, sequence diagram dan class diagram. Tahap pemodelan data terdiri dari dua tahap yaitu, perancangan model konseptual database dan perancangan fisik database. Desain antarmuka meliputi desain halaman administrator dan desain halaman depan. Tahap selanjutnya adalah implementasi dari fase desain program diterjemahkan ke dalam kode-kode dengan menggunakan bahasa pemrograman. Pada tahapan ini juga dilakukan pengujian sistem. Hasil evaluasi menunjukan fungsi-fungsi web e-commerce dapat berjalan dengan baik dan membantu toko buku umat menyediakan informasi yang cepat, akurat dan relevan sehingga meningkatkan efektivitas promosi produk.


Keywords


sistem informasi, e-commerce, SDLC, PIECES, UML

Full Text:

PDF

References


Alghamdi, S., & Bach, C. (2014). Technological Factors to Improve Performance of Marketing Strategy. ASEE 2014 Zone I Conference University of Bridgeport.

Balaji, S., & Murugaiyan, M. S. (2012). Wateerfall Vs V-model Vs Agile : A Comparative Study On SDLC. International Journal of Information Technology and Business Management, 2(1), 26–30.

Fithri, D. L., Utomo, A. P., & Nugraha, F. (2017). Pemanfaatan E-Commerce Populer Untuk Optimalisasi Pemasaran Produk Pada Kub Bordir Kurnia Kudus. Jurnal SIMETRIS, 8(2), 819–824.

Khan, A. G. (2016). Electronic Commerce: A Study on Benefits and Challenges in an Emerging Economy. Global Journal of Management and Business Research: Economics and Commerce, 16(1), 18–22. Retrieved from https://globaljournals.org/GJMBR_Volume16/3-Electronic-Commerce-A-Study.pdf

Mumtahana, H. A., Nita, S., & Tito, A. W. (2017). Pemanfaatan Web E-Commerce untuk Meningkatkan Strategi Pemasaran. KHAZANAH INFORMATIKA, 3(1), 6–15.

Pressman, R. S. (2010). Software Engineering : A Practitioner’s Approach (7th ed.). New York: McGraw-Hill.

Saptari, A., & Saptari, M. A. (2017). Analisa Dalam Mengukur Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode PIECES. Jurnal Visioner & Strategis, 6(September), 39–47.

Shahriari, S., Shahriari, M., & Gheiji, S. (2015). E-Commerce and It Impacts On Global Trend and Market. International Journal of Research -GRANTHAALAYAH, 3(4), 49–55.

Susandi, D., & Sukisno. (2017). Sistem Penjualan Berbasis E-Commerce Menggunakan Metode Objek Oriented pada Distro Dlapak Street Wear. Jurnal Sistem Informasi, 4(1), 5–8.

Whitten, J. L., & Bentley, L. D. (2007). System Analysis and Design Methods 7th. (McGrawHill, Ed.) (7th ed.). New York: McGrawHill.




DOI: https://doi.org/10.29313/ethos.v7i2.4644

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Alamat Redaksi:

LPPM Unisba, Lantai 2, Jl. Purnawarman 63, Bandung 40116, Jawa Barat, (022) 4203368 , (022) 4264064. ethos.unisba@gmail.com / ethos@unisba.ac.id

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License