Meningkatkan Daya Saing UMKM Kicimpring melalui Program “Melek UMKM”
Abstract
Abstract. The purpose of this community empowerment activity is to increase the competitiveness of MSMEs through the "MELEK (Brand, Lebel and Packaging) MSME" program. The community empowerment method used in this activity is Participatory Learning and Action. The location of the activity was carried out at Kicimpring MSME in Cimara Village, Kuningan Regency, West Java Province. The reason for selecting community empowerment locations is because Kicimpring MSMEs do not yet have brands, labels and only have simple product packaging. Community empowerment activities are carried out through three stages: 1) Planning, 2) actions, 3) evaluation and monitoring. The results of this community empowerment activity are: 1) MSMEs have an awareness of the importance of brand, product labels and packaging, 2) MSMEs can determine the right trademark, 3) there are improvements to product packaging, 3) an increase in product image in the eyes of consumers, 4) an increase in sales of products after the product was given a brand, label and packaging. Based on evaluation and monitoring it can be concluded that the "MELEK UMKM" program can improve the competitiveness of MSMEs.
Keywords: Brand; Labels; Packaging; MSMEs
Abstrak. Tujuan kegiatan pemberdayaan masyarakat ini adalah untuk meningkatkan daya saing UMKM melalaui program “MELEK (Merek, Lebel dan Kemasan) UMKM”. Metode pemberdayaan masyarakat yang digunakan dalam kegiatan ini adalah Participatory Learning and Action. Lokasi kegiatan dilaksanakan pada UMKM Kicimpring di Desa Cimara Kabupaten Kuningan Provinsi Jawa Barat. Alasan pemilihan lokasi pemberdayaan masyarakat adalah karena UMKM Kicimpring belum memiliki merek, label serta hanya memiliki kemasan produk yang sederhana. Kegiatan pemberdayaan masyarakat dilakukan melalui tiga tahapan yaitu 1) Perencanaan, 2) tindakan, 3) evaluasi dan monitoring. Hasil dari kegiatan pemberdayaan masyarakat ini yaitu : 1) UMKM memiliki kesadaran mengenai pentingnya merek, label dan kemasan produk, 2) UMKM dapat menentukan merek dagang yang tepat, 3) adanya perbaikan kemasan produk, 3) adanya peningkatan citra produk dimata konsumen, 4) adanya peningkatan penjualan produk pasca produk diberi merek, label dan kemasan. Berdasarkan evaluasi dan monitoring dapat disimpulkan bahwa program “MELEK UMKM” dapat meningkatkan daya saing UMKM.
Kata Kunci : Merek; Label; Kemasan; UMKM
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andreas, D. (2017). Jusuf Kalla Nilai UMKM Bisa Kurangi Kemiskinan. Retrieved May 31, 2019, from https://tirto.id/jusuf-kalla-nilai-umkm-bisa-kurangi-kemiskinan-cnmy
Arista, D., & Astuti, S. R. T. (2011). Analisis pengaruh iklan, kepercayaan merek, dan citra merek terhadap minat beli konsumen. Jurnal Aset, 13(1), 37–45.
Chan, A. (2010). Pengaruh Ekuitas Merek Terhadap Proses Keputusan Pembelian Konsumen : Studi Kasus Bank Muamalat Indonesia Cabang Bandung. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(1), 47–62.
Felisiani, T. (2019). Jokowi Sedih Lihat Produk Berkualitas Tak Bisa Masuk Pasar karena Kemasannya Jelek - Warta Kota. Retrieved May 5, 2019, from http://wartakota.tribunnews.com/2019/01/11/jokowi-sedih-lihat-produk-berkualitas-tak-bisa-masuk-pasar-karena-kemasannya-jelek
Mardikanto, T., & Poerwoko Soebiato. (2012). Pemberdayaan Masyarakat dalam Presfektif Kebijakan Publik. Bandung: Alfabeta.
Putra, D. A. (2018). UMKM Sumbang 60 Persen ke Pertumbuhan Ekonomi Nasional - Bisnis Liputan6. Retrieved May 30, 2019, from https://www.liputan6.com/bisnis/read/3581067/umkm-sumbang-60-persen-ke-pertumbuhan-ekonomi-nasional
Silayoi, P., & Speece, M. (2004). Packaging and purchase decisions An exploratory study on the impact of involvement level and time pressure. British Food Journal, 106(8), 607–628. https://doi.org/10.1108/00070700410553602
Susanto. (2008). Pengaruh Label Kemasan Pangan Terhadap Keputusan Siswa Sekolah Menengah Atas Dalam Membeli Makanan Ringan Di Kota Bogor. Institut Pertanian Bogor.
Wang, E. S. T. (2013). The influence of visual packaging design on perceived food product quality, value, and brand preference. International Journal of Retail & Distribution Management, 41(10), 805-816. International Journal of Retail & Distribution Management, 41(10), 805–816. https://doi.org/10.1108/IJRDM-12-2012-0113
DOI: https://doi.org/10.29313/ethos.v8i1.5040
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Alamat Redaksi:
LPPM Unisba, Lantai 2, Jl. Purnawarman 63, Bandung 40116, Jawa Barat, (022) 4203368 , (022) 4264064. ethos.unisba@gmail.com / ethos@unisba.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.