Penerapan Permainan Operasi Bilangan Bulat Menggunakan VBA pada Guru Kecamatan Pangalengan

Martin Bernard, Chandra Novtiar, Euis Eti Rohaeti

Abstract


Abstract. This research is a descriptive qualitative that aims to find the practicalities of media and workshops on making integer game media using Visual Basic Application (VBA) for Microsoft Excel and Microsoft PowerPoint.
Observation of the 3 participants showed that the use of Microsoft Excel and PowerPoint before the workshop which did not lead to the creation of game media for learning. After the workshop on making learning media for integer operations, 73.63% of teachers or prospective teachers stated the practicality of the media and was feasible to use compared to before which only 15.78% of teachers used Microsoft Excel and PowerPoint for administrative purposes only. The workshop that was held was also stated to be practically implemented in various levels of schools with a practical rating of 77.89% which was a practical criterion compared than before.

 

Keywords. Media, VBA, Excel, Powerpoint, ICT

 

Abstrak. Penelitian pada Pengabdian pada Masyarakat ini bersifat deskriptif kualitatif yang bertujuan untuk mengetahui kepraktisan media dan workshop pembuatan media permainan bilangan bulat dengan menggunakan Visual Basic Application (VBA) for Microsoft Excel dan Microsoft Powerpoint. Observasi terhadap 3 orang peserta memperlihatkan penggunaan Microsoft Excel dan Powerpoint sebelum workshop yang tidak mengarah pada pembuatan media permainan unruk pembelajaran. Setelah workshop pembuatan media pembelajaran operasi bilangan bulat , 73,63% guru atau calon guru menyatakan kepraktisan media dan layak digunakan dibandingkan sebelumnya yang hanya 15,78% guru memanfaatkan Microsoft Excel dan Powerpoint pada keperluan administrasi saja. Workshop yang dilaksanakan juga dinyatakan praktis diimplementasikan di sekolah dengan berbagai jenjang dengan penilaian kepraktisan sebesar 77,89% yang merupakan kriteria praktis dibandingkan dengan sebelumnya.

 

Kata Kunci. Media, VBA, Excel, Powerpoint, TIK


Keywords


Media, VBA, Excel, Powerpoint, TIK

Full Text:

PDF

References


Abdillah, A., & Fitriana, F. N. (2018). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Pada Materi Penjumlahan Bilangan Bagi Siswa Kelas 1 Sdn 16 Mataram Tahun 2018/2019. Prosiding Seminar Nasional II APPPI NTB 2018, 1(1).

Bernard, M., & Afrilianto, M. (2018). Alat Peraga dan Permainan Matematika dengan Macros Visual Basic Application for Microsoft Excel. Bandung: CV. Agung Ilmu.

Chotimah, S., & Bernard, M. (2018). Contextual approach using VBA learning media to improve students ’ mathematical displacement and disposition ability Contextual approach using VBA learning media to improve students ’ mathematical displacement and disposition ability. (1).

Makmun, S. . (2012). Psikologi Kependidikan Perangkat Sistem Pengajaran Modul. Bandung: PT Remaja Rosdakarya:

OECD. (2016). PISA 2015 Results Excellence and Equity in Education.

Rahmatin, R. (2016). Pengembangan Media Permainan Kartu Umath (Uno Mathematics) Dalam Pembelajaran Matematika Pada Materi Pokok Operasi Bilangan Bulat. 1(5).

S. Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: PT. Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.29313/ethos.v8i1.5071

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Alamat Redaksi:

LPPM Unisba, Lantai 2, Jl. Purnawarman 63, Bandung 40116, Jawa Barat, (022) 4203368 , (022) 4264064. ethos.unisba@gmail.com / ethos@unisba.ac.id

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License