Pelatihan Aplikasi Pembelajaran Quizizz di Sekolah Dasar Kota Bandung

Nurul Fazriyah, Cartono Cartono, Rolly Maulana Awangga

Abstract


Abstract. The role of the teacher in an effort to improve the quality of learning is very essential, this is in line with the changing demands of the changing times, the teacher should also follow the existing demands. Technology in learning is currently experiencing rapid development. The teacher also begins to modify learning by involving technology in learning. Bandung is a city that is very dynamic to change. Welcoming the Bandung Smart City launched by the city government of Bandung, the government institutions one of which is a state school to adjust it. Even though it has extraordinary potential, it needs support to maximize the potential of innovative learning that can be done. One of the improvements in pedagogical competence is the use of instructional media, the use of current media that can be utilized by students through learning applications found in students' devices. Through training learning applications Quizizz for teachers can improve digital literacy for students who really need to be developed at this time. The method of implementation was through training and mentoring of 25 elementary school teachers at SDN 164 Karangpawulang, Bandung. Based on the assistance that has been done, the results obtained in the form of a 75% increase in knowledge of the trainees. This learning application training is very useful for teachers who have an impact on students in the class.

Keyword: quizizz, mobile learning, digital literacy

 

Abstrak.  Peran guru dalam usaha peningkatan kualitas pembelajaran sangat esensial, hal ini seiring sejalan dengan perubahan tuntutan jaman yang terus berkembang maka guru juga hendaknya mengikuti tuntutan yang ada. Teknologi dalam pembelajaran saat ini mengalami perkembangan pesat. Guru juga mulai memodifikasi pembelajaran dengan melibatkan teknologi dalam pembelajaran. Kota Bandung merupakan kota yang sangat dinamis terhadap perubahan. Menyongsong Bandung Smart City yang dicanangkan oleh pemerintah Kota Bandung, maka institusi pemerintah salah satunya adalah sekolah negeri menyesuaikan hal tersebut. Walaupun memiliki potensi yang luar biasa maka perlu sokongan untuk memaksimalkan potensi inovasi pembelajaran yang bisa dilakukan. Peningkatan kompetensi pedagogik salah satunya adalah penggunaan media pembelajaran, penggunaan media saat ini yang dapat dimanfaatkan siswa melalui aplikasi pembelajaran yang terdapat pada gawai yang dimiliki siswa. Melalui pelatihan aplikasi pembelajaran Quizizz bagi guru dapat meningkatkan literasi digital bagi siswa yang sangat perlu dikembangkan saat ini. Metode pelaksanaan melalui pelatihan dan pendampingan 25 guru SD yang dilakukan di SDN 164 Karangpawulang Kota Bandung. Berdasarkan pendampingan yang telah dilakukan, diperoleh hasil berupa peningkatan pengetahuan 75% dari peserta pelatihan. Pelatihan aplikasi pembelajaran ini sangat bermanfaat dilakukan bagi guru yang berdampak kepada siswa di kelas.

 Kata Kunci: quizizz, mobile learning, digital literasi


Keywords


quizizz, mobile learning, digital literasi

Full Text:

PDF

References


Kadi, T., & Awwaliyah, R. (2017). Inovasi Pendidikan : Upaya Penyelesaian Problematika Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 1(2), 144–155. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v1i2.32

Maovangi Day, Vania; Qodariah, S. (2019). Menumbuhkan Literasi Digital pada Anak Usia Sekolah 6-12 Tahun. Prosiding Nasional Psikologi, 2, 1–9. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

National Education Association. (2014). Preparing 21st Century Students for a Global Society: An Educator ’ s Guide to the “ Four Cs .” Los Angeles: NEA. Retrieved from http://www.nea.org/assets/docs/A-Guide-to-Four-Cs.pdf

Pusat Data Dan Teknologi Informasi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Jumlah Data Satuan Pendidikan (Sekolah) Per Kabupaten/Kota : Kota Bandung. Retrieved from https://referensi.data.kemdikbud.go.id/index11_sd.php?kode=026000&level=2

Wahyuni, S. E., Widiyatun, F., Widyasari, H., & Suharmanto, P. (2019). Peningkatan Semangat Belajar dengan Peta Konsep dan Media Pembelajaran menggunakan Program Mindmapple. ETHOS (Jurnal Penelitian Dan Pengabdian), 7(2), 178–181. https://doi.org/10.29313/ethos.v7i2.4415

Wati, T., & Set, H. B. (2018). Pelatihan Manajemen Konten Berbasis E-Learning Bagi Guru – Guru Pondok Pesantren Kelurahan Sasak Panjang, Kabupaten Bogor. ETHOS (Jurnal Penelitian Dan Pengabdian), 6(2), 226–232. Retrieved from https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/ethos/article/view/3236/pdf




DOI: https://doi.org/10.29313/ethos.v8i2.5429

Refbacks



Alamat Redaksi:

LPPM Unisba, Lantai 2, Jl. Purnawarman 63, Bandung 40116, Jawa Barat, (022) 4203368 , (022) 4264064. ethos.unisba@gmail.com / ethos@unisba.ac.id

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License