Pelatihan Komunikasi Persuasif Dalam Menarik Minat Konsumen Pada Komunitas Wirausaha Perempuan

Dini Safitri, Nada Arina Romli, Dania Siregar

Abstract


The women’s entrepreneurial community in Johar Baru Subdistrict, Central Jakarta consists of approximately 30 underprivileged entrepreneurs fostered by Yayasan Senyum Ibu Indonesia (YSII). The problem in the partner environment is the number of community members who do not use promotional media on social media. Even if anyone uses social media, just rely on promotions on whatsapp groups. They do not have enough about communication technology, especially the features on social media and their functions and uses. Therefore, they do not understand marketing and business communication and carry out persuasive product promotions in attracting consumer interest on social media. The purpose of holding this PKM is that the Women Entrepreneurs Community in Johar Baru District, Central Jakarta can activate on social media, so that their business activities are published to citizens. The PKM method is carried out online through the zoom application by providing a balanced time between material and discussion with participants. The result of this activity is that persuasive communication training in attracting consumers can improve UMKM skills in using social media while increasing the number of sales. The participants are also equipped with the importance of educational content on social media to increase consumer interest in buying products.

 

Komunitas perempuan wirausaha di Kecamatan Johar Baru, Jakarta Pusat terdiri dari kurang lebih 30 pengusaha prasejahtera binaan Yayasan Senyum Ibu Indonesia (YSII). Permasalahan di lingkungan mitra adalah banyaknya anggota masyarakat yang tidak menggunakan media promosi di media sosial. Kalaupun ada yang menggunakan media sosial, hanya mengandalkan promosi di grup whatsapp. Mereka tidak memiliki cukup pengetahuan tentang teknologi komunikasi, terutama fitur-fitur di media sosial serta fungsi dan kegunaannya. Oleh karena itu, mereka kurang memahami pemasaran dan komunikasi bisnis serta melakukan promosi produk secara persuasif dalam menarik minat konsumen di media sosial. Tujuan diadakannya PKM ini agar Komunitas Wanita Pengusaha di Kecamatan Johar Baru, Jakarta Pusat dapat aktif di media sosial, sehingga kegiatan usahanya terpublikasi kepada warga. Metode PKM dilakukan secara online melalui aplikasi zoom dengan memberikan waktu yang seimbang antara materi dan diskusi dengan peserta. Hasil dari kegiatan ini adalah pelatihan komunikasi persuasif dalam menarik konsumen dapat meningkatkan keterampilan UMKM dalam menggunakan media sosial sekaligus meningkatkan jumlah penjualan. Para peserta juga dibekali dengan pentingnya konten edukasi di media sosial untuk meningkatkan minat konsumen dalam membeli produk.


Keywords


Persuasive Communication, Consumer Interests, Women’s Entrepreneurial Community, Komunikasi Persuasif, Minat Konsumen, Komunitas Wirausaha Perempuan

Full Text:

PDF

References


Claudia, C., Prabawati, H., Malihah, M., Novrezi, M., Sahara, S., Safitri, D. (2019). Pelatihan Pendidikan Karakter Pada Anak Pekerja Di Yayasan SWARA Peduli Indonesia Jakarta. Ethos: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Sains & Teknologi) Vol 8 (1), 1-8

Darmawan, B., Dwiyanti, M., Fatkhan, A., Safitri, D. (2020). Edukasi Penggunaan Transportasi Publik DKI Jakarta Di masa Pandemi Covid-19. Abdimas Unwahas 6 (1), 13-17

Hajar, S. A., dan Anshori, M.S., (2021). Strategi Komunikasi Persuasi Farah Qoonita dalam menyampaikan Dakwah Melalui New Media. Aksiologi: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial 1 (2), 62-66

Harahap, H. S., dan Kurniawati, D.I. (2018). WhatsApp sebagai Media Strategi Komunikasi Ustadzah dalam Menyampaikan Dakwah (Studi Deskriptif Kualitatif Komunitas Belajar Islam Seru). DiMCC Conference Proceeding 1, 131-150

Hearne, A. (2014). Peran Media sosial di Pemilu Indonesia 2014. Ditulis 1 April 2014, http://www.radioaustralia.net. au/indonesian/2014-03-31/ peran-sosial-media-di- pemiluindonesia-2014/1285446

Hidayat, A. S., Kartono, K., Mardiyani, M., Lisara, I. (2019). Meningkatkan Daya Saing UMKM Kicimpring Melalui Program “Melek UMKM”. Ethos: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Sains & Teknologi) Vol 8 (1), 25- 32

Nida, F. L. K. (2014). Persuasi Dalam Media Komunikasi Massa. At Tabsyir, Jurnal Komunikasi Penyiaran Islan 2 (2), 77-95

Safitri, D., Yuliaty, K.Y.S., Sary, M.P. (2021). Socialization Effectiveness of Five Key Safety by BPOM to Foster Individual Understanding During the Covid-19 Pandemic. 2nd International Confence on Universal Wellbeing, 44-49

Sakhinah, S dan Arbi, A. (2019). Persuasive Strategic Communication: Tabligh in Komunitas Anak Muda Berhijrah or Hijrah Youth Community. Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah dan Kemasyarakatan 23 (1), 22-39

Yuliaty, K.Y.S, Sari, W.P., Safitri, D. (2013). Pengantar Komunikasi Bisnis. Jakarta: Ulinnuha Press




DOI: https://doi.org/10.29313/ethos.v10i1.7976

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Alamat Redaksi:

LPPM Unisba, Lantai 2, Jl. Purnawarman 63, Bandung 40116, Jawa Barat, (022) 4203368 , (022) 4264064. ethos.unisba@gmail.com / ethos@unisba.ac.id

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License