Tafsir Ayat Hak Anak dan Relevansinya dengan Pendidikan Anak Usia Dini

Itah Miftahul Ulum

Abstract


Abstract

The purpose of this research is to know some verses of the Qur'an and the Hadith of the Prophet on the rights of the child and its relevance with the child's education so that it can bring up a concept of early childhood education.Research methods in this study are al-tafsir al-maudhu'i, which starts from the inventory of the verses of the Qur'an and the Prophet's hadith about the rights of the child. The understanding of the verses of the Qur'an and the hadith of the Prophet begins with the approach of interpretation of bi al-mantsur and al-qawaid al-'arabiyah, and tafsir bi al-mantsur dan al-qawaid al-‘arabiyah, and ilmu tanasub al-suwar wa al-ayat. Then, referring to the commentators 'interpretations and the hadith scholars' hadiths to be analyzed and synthesized. Furthermore, find relevance with the education of children, then designed into a concept of early childhood education.The results of this research, is the rights of the child according to the Islam consists of a good parent has rights, the right to life, the right to health, the right syi'ar Islam, the right intake of nutrition and rights in education. As for the relevance to the child's education, is concerned about the system of values, functions in upbringing, learning materials, and learning methodology. The usefulness of this study is that it contributes to positive about the concept of early childhood education, so that it can serve as a guide in educating children, so that they become children of the noble character and Salih, creating a family of sakinah, and foster a sense of compassion.

Keywords: Rights of the children, Child education, Shalih Kids.

 

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui ayat-ayat al-Qur’an dan hadits Nabi tentang hak-hak anak dan relevansinya dengan pendidikan anak, sehingga bisa melahirkan sebuah konsep pendidikan anak usia dini. Metodologi penelitian yang digunakan adalah al-tafsir al-maudhu’i, yang dimulai dari menginventarisir ayat al-Qur’an dan hadits Nabi tentang hak-hak anak. Pemahaman ayat al-Qur’an dan hadits Nabi tersebut, dimulai dengan pendekatan tafsir bi al-mantsur dan al-qawaid al-‘arabiyah, dan ilmu tanasub al-suwar wa al-ayat. Kemudian, merujuk tafsir para ahli tafsir dan syarh hadits para ahli hadits untuk dianalisis dan disintesis. Selanjutnya, dicarikan relevansinya dengan pendidikan anak, kemudian didesain menjadi sebuah konsep pendidikan anak usia dini. Hasil dari penelitian ini, adalah hak anak menurut Islam terdiri dari hak memiliki orangtua yang baik, hak hidup, hak kesehatan, hak syi’ar Islam, hak asupan bergizi, dan hak pendidikan. Adapun relevansinya dengan pendidikan anak, adalah menyangkut sistem nilai, fungsi pengasuhan, materi pembelajaran, dan metodologi pembelajaran.  Kegunaan dari penelitian ini, adalah memberikan kontribusi positif tentang konsep pendidikan anak usia dini, sehingga bisa dijadikan panduan dalam mendidik anak, agar menjadi anak yang shalih dan berakhlak mulia, menciptakan keluarga sakinah, dan menumbuhkan kasih sayang.

Kata Kunci: Hak Anak, Pendidikan Anak, Anak Shalih.

 


Full Text:

PDF

References


Al-Thabari, Muhammad bin Jarir. (1420).Jam’iul Bayan fi Ta’wilil Qur’an, jld. 23, Berut: Muasasah al-Risalah.

Arifin, Muzayin. (2003). Filsafat Pendidikan Islam, (akarta: PT Bumi Aksara, 2003.

Al-Baihaqi, Abu Bakr Ahmad bin al-Husain. (1344). Al-Sunan Al-Kubro wa fi Dzillati al-Jauhar, jld. 10, Hayderabad India: Majelis Dairah al-Ma’arif al-Nizhamiyah al-Kainah.

Ibnu Mas’ud, Muhyi al-Sunnah Abu Muhammad al-Husain. (1997). Ma’alim al-Tanzil, jld. 5. Riyadh: Dar Thayyibah li al-Nasyr wa al-Tauz’i

Barnadib, Sutari Imam. (1995). Pengantar Ilmu Pendidikan Sistematis, Yogyakarta: Andi Offset.

al-Mawardi, Abul Hasan Ali bin Habib, (1982). Tafsir al-Mawardi, jld. 4, Kuwait: Mathabi al-Maqhawi.

Ibnu Katsir, Abul Fida Ismail bin Umar. (1997). Tafsir al-Qur’an al-Azhim, jld. 2, Berut: Dar al-Thayyibah li al-Nasyr wa al-Tauzi, 1997

Gufron, Ali. (2013). Tuntutan Berqurban dan Menyembelih Hewan Qurban, Jakarta: Amzah, 2013.

Habib, Mushtafa Rahim Zhahir. (2010). Huquq al-Thifli Baina al-Syari’ah wa al-Qanun, Riyadh: Wizarah al-Ta’lim al-Ali wa al-Bahts.

Al-Haqil, Sulaiman bin Abdurrahman. (1996). Al-Tarbiyah Al-Islamiyah, Riyadh: Wizaratul ‘Ilam.

Al-Jurjani, Ali bin Muhammad bin Ali, Al-Ta’rifat, (1405). Berut: Dar al-Kitab al-Arabi

Khalil, Ghassan. (2001). Huquq al-Thifli, Berut: Dar Ibn Katrsir.

Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail Abu Abdillah. (1987). Al-Jami Al-Shahih, Berut: Dar Ibn Katsir.

Al-Kailani, Majid Irsan. (1985). Tarhawwur Mafhum Al-Nazhariyah Al-Tarbawiyah Al-Islamiyah, Madinah: Maktabah Dar al-Turats.

Muslim, Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj. (1430). Al-Jami Al-Shahih, jld. 5, Berut: Dar al-Jil.

Mushthafa, Ibrahim. (1987). Al-Mu’jam Al-Wasith, jld. 1, Kairo: Dar al-Da’wah, 1987.

Nurul Islam, Muhammad. (2012). Mafhum Huquq al-Thifli, Berut: Dar Ibn Katsir.

Prints, Darwan. (2003). Hukum Anak Indonesia. Bandung: PT. Citra Aditya Bakti, Bandung.

Al-Qahthani, Said bin Ali bin Wahf. (2011). Al-Hadyu Al-Nabawi fi Tarbiyah Al-Aulad fi Dhaui Al-Kitab wa Al-Sunnah, Riyadh: Muasasah al-Risalah, 2011.

Al-Sa’di, Abdurahman bin Nashir. (2000). Taisir al-Karim al-Rahman fi Tafsir Kalam al-Manan, Berut: Muasasah al-Risalah.

Shadiq, Hisyam Ali, (1986). Tarikh al-Nuzhum al-Qanuniyah wa al-Ijtima’iyah, Kairo: Matba’ah Jami’ah al-Qahirah.

Al-Asy’ats, Abu Daud Sulaiman. (1426). Sunan Abi Daud, jld 4, Berut: Dar al-Kitab al-Arabi

Abul Abbas, Syamsudin Muhammad. (1984). Nihayatul Muhtaj ila Syarhil Minhaj, jld. 4, Beirut: Dar al-Fikr.

Al-Tirmidzi, Muhammad bin Isa Abu Isa. (1427). Al-Jami Al-Shahih Sunan al-Tirmidzi, jld. 4, Berut: Dar Ihya al-Turats al-Arabi.

Thanthawi, Muhammad Sayyid, al-Tafsir al-Wasith li al-Qur’an al-Karim. (1987), Kairo: Mathba’ah al-Sa’adah.

Ulwan, Abdullah Nasih (1400 H). Tarbiyatul Aulad fi al-Islam, jld. 1, Jedah: Dar Hafizh li al-Nasyr wa ak-Tauzi.

Wafi, Ali Abdul Wahid. (1979). Huquq al-Insan fi al-Islam, Kairo, Dar al-Nahdhah Mishr li al-Thab’i wa al-Nashr.

Abdul Baqi, Abu Abdillah Muhammad. (1961). Syarh Muwatha Malik, jld. 3, Kairo: Syirkah wa Maktabah wa Mathba’ah al-Babi al-Halbi wa Auladuhu

UU Republik Indonesia Nomot 1 Tahun 1974 tentang Perkawinan.




DOI: https://doi.org/10.29313/ga.v1i2.3312

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats