Efforts to Stimulate Entrepreneurship Character for Early Childhood through Innovative Learning Methods Based on Science, Technology, Engineering, Art, and Math (STEAM)

Nandang Rukanda

Abstract


This study aims to examine innovative learning methods based on Science, Technology, Engineering, Art, and Math (STEAM) to stimulate the formation of mental entrepreneurship for young children so that in the future they become independent entrepreneurs. This study uses several theoretical studies that are used as a basis, namely the theory of out of school education, critical pedagogy, and entrepreneurship. The qualitative approach with the case study method is used by the writer as a research approach. The results showed that the application of STEAM learning methods in early childhood students can stimulate the formation of their entrepreneurial spirit for their future.

Keywords: Out-of-School Education; Critical Pedagogy; Entrepreneurship.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji metode pembelajaran inovatif berbasis Science, Technology, Enginering, Art, dan Math (STEAM) dalam rangka menstimulasi pembentukan mental entrepeneur bagi anak usia dini supaya di masa depan menjadi wirausaha mandiri. Penelitian ini menggunakan beberapa kajian teoretis yang dijadikan landasan, yakni teori pendidikan luar sekolah, pedagogi kritis, dan kewirausahaan. Pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus digunakan penulis sebagai pendekatan penelitian. Hasil penelitian memperlihatkan bahwa penerapan metode pembelajaran STEAM pada peserta didik anak usia dini dapat menstimulasi pembentukan jiwa wirausaha mereka untuk untuk masa depannya.

Kata Kunci: Pendidikan Luar Sekolah; Pedagogi Kritis; Kewirausahaan.


Keywords


Pendidikan Luar Sekolah, Pedagogi kritis, Kewirausahaan.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (1987). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Bina Aksara.

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 1–5. https://doi.org/10.29210/02017182

Hasan, E. S. (1997). Metodelogi Penelitian PLS. Bandung: FIP IKIP.

Masitoh. (2005). Strategi Pembelajaran TK. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka.

Moleong, L. J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Nurhafizah, N. (2018). Bimbingan Awal Kewirausahaan pada Anak Usia Dini. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 6(2), 62–67. https://doi.org/10.29210/127300

Sugiyono. (1999). Metodologi Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujiono, Y. N. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Macanan Jaya Cemerlang.

Suryana. (2001). Kewirausahaan. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Suyanto, S. (2005). Konsep Dasar Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.




DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v4i1.5369

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats