Moral Thought of Early Childhood in Perspective Lawrence Kohlberg

Afifah Fatihakun Ni'mah Wahidah, Maemonah Maemonah

Abstract


This paper seeks to explain the moral development of early childhood in the view of Lawrence Kohlberg. Research on Kohrlberg's development so far has been more targeted at the development of elementary age students to adults. This paper tries to analyze moral development at an early age, or age 4-6 years. Early Childhood according to Kohrlberg experienced a phase of moral development in the first stage (pre-conventional phase). In this period the child's moral development is influenced by the behavior of adults around the child (role model). The moral development of children does not occur suddenly but is attempted and intentional, in other words to achieve moral development in early childhood it is necessary to have moral education for early childhood. The interesting thing is that this moral development is always biased with a sense of injustice. Lawrence Kohlberg suggested that in conducting moral education should always be done with a sense of justice. Because justice is a major recognition of the same level and position, and become the most basic and general measuring tool. This discussion uses the method of library research. The results of this study indicate that educators (teachers) especially in early childhood in understanding the moral development of children, in addition to going through stages of moral development must also pay attention to justice in applying the stages of moral development.

Keywords: Thought Lawrence Kohlberg, Early Childhood, Education

 

Abstrak

 

Tulisan ini berusaha menjelaskan tentang perkembangan moral anak usia dini dalam pandangan Lawrence Kohlberg.Penelitian tentang perkembangan Kohrlberg selama ini lebih banyak menyasar pada perkembangan peserta didik usia dasar sampai dewasa.Tulisan ini mencoba menganalisis perkembangan moral pada usia dini, atau usia 4-6 tahun. Anak Usia Dini menurut Kohrlberg mengalami fase perkembangan moral pada tahap yang pertama (fase pra konvensional). Pada masa ini perkembangan moral anak dipengaruhi oleh perilaku orang dewasa disekitar anak (suri tauladan). Perkembangan moral anak tidak terjadi dengan tiba-tiba tapi diusahakan dan disengaja, dengan kata lain untuk mencapai perkembangan moral anak usia dini maka perlu adanya pendidikan moral untuk anak usia dini. Hal yang menarik adalah bahwa perkembangan moral ini selalu biasdengan rasa ketidakadilan. Lawrence Kohlberg menyarankan dalam melakukan pendidikan moral hendaknya selalu dilakukan dengan rasa keadilan.Karena keadilan adalah suatu pengakuan utama terhadap tingkat dan kedudukan yang sama, dan menjadi alat ukur yang paling dasar dan umum.Pembahasan ini memakai metode penelitian kepustakaan. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa pendidik (guru) terutama pada anak usia dini dalam   memahmi perkembangan moral anak, disamping melalui tahapan-tahapan perkembangan moral juga harus memperhatikan keadilan dalam menerapkan tahapan perkembangan moral.

Kata kunci: Pemikiran Lawrence Kohlberg, Anak Usia Dini, Pendidikan


Keywords


Pemikiran Moral Lawrence Kohlberg

References


Amiruddin. (2015). PENDIDIKAN HUMANIS DALAM PERSPEKTIF. 01(01), 17–34.

Febrianty. (2011). Perkembangan Model Moral Kognitif Dan Relevansinya Dalam Riset-Riset Akuntansi. Jurnal Ekonomi Dan Informasi Akuntansi, 1(1), 57–77.

Hasanah, M. (2018). PENDIDIKAN MORAL DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Pendidikan Islam, 3, 19–29.

Ikrommullah, A. (2015). Tahapan perkembangan moral santri mahasiswa menurut lawrence kohlberg. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 28(2), 77–87.

Khairunnisa. (2019). Teori Moral Development Lawrence Kohlberg Jurusan Pendidikan Agama Islam Universitas Islam Negeri.

Khoirun Nida, F. L. (2013). Intervensi Teori Perkembangan Moral Lawrence Kohlberg Dalam Dinamika Pendidikan Karakter. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 271–290. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.754

Nurhayati, S. R. (2006). Telaah Kritis Terhadap Teori Perkembangan Moral Lawrence Kohlberg. Paradigma: Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling, 02, 93–104.

Rahman, A. A. (2010). TEORI PERKEMBANGAN MORAL DAN MODEL PENDIDIKAN MORAL Agus Abdul Rahman Fakultas Psikologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Psympathic, Jurnal Ilmiah Psikologi, III(1), 37–44.

Rahmat, S. T. (2018). Filsafat Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–13.

Susilawati, S. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Moral Dan Tingkat Religiusitas Terhadap Peningkatan Pertimbangan Moral. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 89–100.




DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v4i1.5991

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats