Strengthening Early Childhood Gender and Social Inclusionbased Characters Through Habitual Attitudes

Eti Setiawati, Keppi Sukesi, Jedda Ayu Inggrida, Ammik Kisriyani, Elly Malihah

Abstract


Early character building is substantial considering that early childhood is the critical period for the children, including children with special needs to establish their profile and social. The aims of this research are twofold: 1. describing the habituation of behavior technique in character education, and 2. analyzing gender and social inclusion issues in early childhood education. The area of the study is chosen based on purposive sampling with the criterion of rural and urban in two kindergartens in the East Java Province, West Java Province, and Special Region of Jogjakarta. Following the qualitative approach with case study design, the total informants are 30 consisting of teachers, principals, parents, and kindergarten students. The results indicate that habituation of behavior is immersed at school and home. The process resulted in religious behavior, responsibility, discipline, independence, honesty, compassion, confidence, resilience, leadership, and introduced experience. The results infer that habituation is effective to establish good habits in children from an early age employing democratic parenting on the character education of children in school and at home.

Keywords


habitual attitudes, character education, early childhood

Full Text:

PDF

References


Anggraini, Audiah; Tarma; Mulyati. (2020). Pengaruh Gender Inequality Dalam Keluarga Terhadap Perilaku Responsif Gender Pada Remaja. Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan (JKKP), Volume 7, No. 2, pp 210-219.

Cahyaningrum, Eka Sapti, Sudaryanti, Nurtanio A.P. (2017). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Dan Keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak. Vol. 6, Edisi 2.

Devis, Keith dan John W. Newstrom. (1993) “Perilaku dalam Organisasi”, terj. Jakarta : Erlangga.

Ginanjar, A. (2003). “Rahasia Sukses Membangkitkan ESQ Power: Sebuah Inner Journey Melalui Ihsan”. Jakarta: ARGA

Harlistyarintica, Yora dan Puji Yanti Fauziah. (2021). Pola Asuh Autoritatif dan Kebiasaan Makan Anak Prasekolah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 5, Issue 1, pp 869 – 878.

Hurlock, Elizabeth B. (1978). “Perkembangan Anak”, 6th Edition. Jakarta : Erlangga.

Hurlock, Elizabeth B. (1993). “Child Development”, terj. Meitasari Tjandrasa, Cetakan 4. Surabaya : Erlangga.

Ismail, M; Titin Sumarni; Mufaro’ah. (2019). Pengaruh Gawai Dalam Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak Usia Dini (Studi Kasus Orang Tua dari Anak Usia 5 Tahun di TKIT Ibu Harapan Kecamatan Bengkalis). Al Ishlah Jurnal Pendidikan, Volume 11, No 1, pp 96-104.

Kemendikbud. (2012). Definisi Manajemen Berbasis Sekolah. Dirjend Dikdas.

Khaironi, Mulianah. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, Vol 1, No. 2.

Kurniawan, Machful Indra. (2015). Tri Pusat Pendidikan Sebagai Sarana Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan (PEDAGOGIA), Vol 4, No. 1.

Latifah, dkk. (2018). Gambaran Penanaman Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini Oleh Guru di Lembaga PAUD Adzkia III Kelurahan Korong Gadang, Kecamatan Kuranji, Kota Padang. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah Vol.1, No.1.

Megawangi, Ratna. (2003). “Pendidikan Karakter untuk Membangun Masyarakat Madani IPPK Indonesia Heritage Foundation”. Yogyakarta: Liberty.

Muafiah, Evi; M. Imaduddin; Wirawan Fadly; Amik Soraya N. (2019). Pengasuhan Anak Usia Dini Berperspektif Gender Dalam Hubungannya Terhadap Pemilihan Permainan dan Aktivitas Keagamaan Untuk Anak. PALASTREN Jurnal Studi Gender, Vol. 12, No. 1, pp. 1-30.

Mulyasa. (2012). “Manajemen PAUD”. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nufus, Hayati. (2016). Peranan Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dalam Membina Tumbuh Kembang Anak di Kota Ambon. Jurnal Al-Iltizam, Volume 1, No 1.

Nurdin, Diding dan Imam Sibaweh. (2017). “Pengelolaan dari Teori Menuju Implementasi”. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Puspitawati, Herien. (2019). “Gender dan Keluarga : Konsep dan Realita”. Bogor: IPB Press.

Putri, Dini Palupi. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan Dasar (ARRIYAH), Vol 2, No. 1.

Ratnasari, Dwi. (2017). Menggagas Pendidikan Islam Responsif Gender. Jurnal Humanika, No. 1, pp 12-23.

Samani, Muchlas dan Hariyanto. (2012). “Konsep dan Model Pendidikan Karakter”. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Samitra, Kenni; Endang Sri Rejeki; Rezka Arina Rahma. (2020). Penerapan Pendidikan Responsif Gender Melalui Bahan Ajar Buku Dongeng dan Poster dalam Mendukung Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini di Pos PAUD Pelangi Kota Malang. Prosiding Seminar Nasional Peta Jalan Pendidikan dan Rancangan UUD Sistem Pendidikan Nasional, pp 58-65.

Sofiani, Ika Kurnia; Titin Sumarni; Mufaro’ah. (2020). Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi, Volume 4, Issue 2, pp 766-777.

Sudaryanti. (2012). Pentingnya Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, Vol. 1, Edisi 1.

Sukesi, Keppi. (2019). Character Building for Early Childhood Education Based on Gender in Villages and Cities (A Case Study in Malang and Tulungagung District, East Java, Indonesia). Congress of The Asian Association of Women’s Studies, December 6-8. Ewha Womans University. Seoul, Korea.

Sukesi, Keppi; Eti Setiawati; Jedda Ayu Inggrida. (2020). “Pendidikan Karakter Anak Usia Dini : Berbasis Kesetaraan Gender dan Inklusi Sosial”. Malang : Fakultas Pertanian Universitas Brawijaya

Sukesi, Keppi; Elly Malihah; Ammik Kisriyani; Eti Setiawati; Jedda Ayu Inggrida. (2020). “Model Pendidikan Karakter Anak Usia Dini di Desa dan Kota Berbasis Kesetaraan Gender dan Inklusi Sosial”. Laporan Penelitian Penugasan Konsorsium Riset Unggulan Perguruan Tinggi. Universitas Brawijaya.

Sukesi, Keppi; Jedda Ayu Inggrida; Iwan Nurhadi. (2021). The Pattern of Early Character Education in Villages and Cities: A Study in Tulungagung Regency, East Java. SALASIKA, Volume 4, No. 1, pp 23-39.

Suteja, J. (2017). Dampak Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial – Emosial Anak. Jurnal Pendidikan Anak, Volume 3, No 1.

Suyanto, Slamet. (2012). Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, Vol. 1, Edisi 1.

Utomo, Susilo Setyo dan Uni Ekowati. (2019). Pendidikan Responsif Gender Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Antropologi, Vol. 3, pp 41-50.

Yusiyaka, Rahmi Alendra dan Ani Safitri. (2020). Pendidikan Keluarga Responsif Gender. Jurnal Obor PENMAS Pendidikan Luar Sekolah, Vol. 3, No. 1, pp. 232-242.




DOI: https://doi.org/10.29313/mimbar.v37i2.8076

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




MIMBAR : Jurnal Sosial dan Pembangunan is licensed under  Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License