ANALISIS PRAKTIK ETIKA BISNIS SYARIAH (STUDI KASUS PASAR LEUWILIANG)

Ira Puspitasari

Abstract


In Islam, ethics is a character as a form of self-development towards human relations with Allah SWT and human relations with fellow beings. This study aims to determine sharia business ethics among Muslim traders in the Leuwiliang market. Data collection methods are carried out using qualitative methods. This research informant numbered 25 people. This data was obtained from interviews with traders at the Leuwiliang market. The results of the study found that not all traders in Leuwiliang Market were aware of sharia business ethics, but from the answers they gave regarding maintaining product halal and how to maintain customer trust it could be said that they had at least implemented business ethics in sharia.

Keywords


Islamic ethics, business ethics, Islamic business ethics

References


Amalia, F. (014). Etika Bisnis Islam: Konsep dan Implementasi pada Pelaku Usaha Kecil. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah 6.1, 133-142.

Azizaturrohmah, S. N., & Mawardi, I. (2015). Pemahaman Etika Berdagang Pada Pedagang Muslim Pasar Wonokromo Surabaya (Studi Kasus Pedagang Buah). Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan 1.4.

Baidowi, A. (2016). Etika Bisnis Perspektif Islam. Jurnal Hukum Islam.

Bakhri, S., & Purnama, L. (2018). TINJAUAN ETIKA BISNIS ISLAM DALAM STRATEGI PEMASARAN HOME INDUSTRI TAHU SARI RASA. Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah 3.2, 282-299.

Bayuni, E. M., & Srisusilawati, P. (2018). KONTRIBUSI INSTRUMEN MONETER SYARIAH TERHADAP PENGENDALIAN INFLASI DI INDONESIA. AMWALUNA: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah 2.1, 18-38.

Firmansyah, A. F. (2013). “Praktik Etika Bisnis Islam (Studi Kasus Pada Toko Santri Syari’ah Surakarta). Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Gunawan, A. (016). Analisis Pengaruh Etika Kerja Islam Terhadap Komitmen Organisasi Dengan Komitmen Profesi Sebagai Variabel Intervening (Studi Empiris Terhadap Internal Auditor Bank Di Jawa Tengah). Economica: Jurnal Ekonomi Islam 1.2, 93-108.

Juliyani, E. (2016). Etika Bisnis dalam Perspektif Islam. Jurnal Ummul Qura 7.1.

Mabarroh, a. (2016). Etika Perilaku Periklanan dalam Bisnis Islam. JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia) 3.1, 37-48.

Prasetyo, T., Agustina, Y., & Wijij, t. (2016). Bisnis Syariah: Etika Islam dan Instrumen Keuangan Syariah Sebuah Pendekatan Meta Analisis." Ekonomi Syariah Dalam Pemberdayaan Sektor Riil Di Indonesia.

Rosiyana, L., Arifin, Z., & sunarti. (017). IMPLEMENTASI ETIKA BISNIS ISLAM GUNA MEMBANGUN BISNIS YANG ISLAMI (Studi pada Waroeng Steak And Shake Cabang Malang). Jurnal Administrasi Bisnis 53.1, 196-201.

Saifullah, M. (2011). "Etika bisnis Islami dalam praktek bisnis Rasulullah. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan 19.1, 127-156.

Saman, M. (2010). Persaingan Industri PT. Pancanata Centralindo (Perspektif Etika Bisnis dalam islam. Uin Syarif Hidayatullah.

Suprayitno, E. (2008). Ekonomi mikro: Perspektif Islam. UIN-Maliki Press.

Syihabuddin, A. (2017). Etika Distribusi Dalam Ekonomi Islam. Al-Qanun: Jurnal Pemikiran dan Pembaharuan Hukum Islam 20.1, 77-103.




DOI: https://doi.org/10.29313/amwaluna.v3i1.4125

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Syariah Faculty, Universitas Islam Bandung

Jalan Tamansari No. 24-26 Kota Bandung

Creative Commons License

Amwaluna : Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats