Pemanfaatan Sosial Media sebagai Strategi Promosi bagi Sustainability Bisnis UMKM
Abstract
Abstract : The financial climate in Indonesia is now growing and developing especially for MSME businesses. In moving the small and medium economy, many Indonesians become small traders who market products to others. They seek their fortune to become traders for profit. Some traders sell their wares in stalls and others that sell around. Many of Indonesian traders have not used information technology to sell. While information technology can be utilized only from one hand through social media. Social media like Facebook Instagram and Twitter can be used to sell merchandise. This service activity provides complete information on social media for MSME business traders or entrepreneurs. This activity will also provide a strategy to win the social media market. This activity is expected to help people who are doing MSME business to sell their business online through social media.
Abstrak : Iklim perekonomian di Indonesia sekarang sedang tumbuh dan berkembang terutama untuk bisnis UMKM. Di dalam menggerakkan perekonomian mikro kecil dan menengah, Banyak masyarakat Indonesia menjadi pedagang kecil yang memasarkan suatu produk kepada orang lain. Mereka mencoba peruntungan nasib menjadi pedagang untuk mencari keuntungan. Beberapa pedagang menjual dagangannya di lapak dan lainnya ada yang menjual keliling. Banyak dari pedagang Indonesia belum memanfaatkan teknologi informasi untuk berjualan. Padahal teknologi informasi dapat dimanfaatkan hanya dari genggaman tangan salah satunya melalui media sosial. Media sosial seperti Facebook Instagram dan Twitter dapat digunakan untuk menjual barang dagangannya. Kegiatan pengabdian ini memberikan informasi secara menyeluruh mengenai media sosial untuk para pedagang atau pegiat bisnis UMKM. Kegiatan ini akan memberikan juga strategi untuk memenangkan pangsa pasar dalam media sosial. Kegiatan ini diharapkan dapat membantu masyarakat yang berbisnis UMKM untuk menjual bisnisnya secara online melalui media sosial.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bayer, J., Ellison, N., Schoenebeck, S., Brady, E., & Falk, E. B. (2018). Facebook in context(s): Measuring emotional responses across time and space. New Media and Society, 20(3),1047–1067. https://doi.org/ 0.117/1461444816681522
Bin Hasri, Sigit Santoso, D. S. T. (2014). Analisis Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah Untuk Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi Sebagai Upaya Pengentasan Kemiskinan Dan Pengangguran Daerah Di Kabupaten Ngawi. Jurnal Pendidikan Insan Mandiri, 2(1).
Li, Y., Hughes, A. L., & Howe, P. D. (2018). Communicating Crisis with Persuasion: Examining Official Twitter Messages on Heat Hazards. Proceedings of the 15th International Conference on Information Systems for Crisis Response and Management ISCRAM2018, (May 2018).
Meier, A., & Schäfer, S. (2018). The Positive Side of Social Comparison on Social Network Sites: How Envy Can Drive Inspiration on Instagram. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(7), 411–417. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.0708
Permana, S. D. H. (2016). E-Marketing Strategy In Game Industry With Social Media Using E-Business Model, 258–263.
Pratiwi, T. A., & Bungin, H. M. B. (n.d.). Kebebasan Berpendapat Melalui Facebook Dan Twitter :
Waluyo, A. J., & Budiarsi, S. Y. (n.d.). Sistem Informasi Keuangan Untuk Meningkatkan Kinerja Umkm. Kompetensi Trunojoyo.
DOI: https://doi.org/10.29313/ethos.v7i2.4382
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Alamat Redaksi:
LPPM Unisba, Lantai 2, Jl. Purnawarman 63, Bandung 40116, Jawa Barat, (022) 4203368 , (022) 4264064. ethos.unisba@gmail.com / ethos@unisba.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.