Workshop Literasi Digital menggunakan Reference Manager pada Masa Pandemi Covid-19

Oman Somantri, Yeni Priatna Sari

Abstract


Abstract. The level of knowledge of students and lecturers who are still not sufficiently knowledgeable in finding appropriate reference sources in making scientific papers is still happening at the Harapan Bersama Polytechnic. Currently, the number and quality of citation sources for writing a bibliography of a student's scientific work that is produced is about 80% unsuitable which results in not infrequently students and lecturers who still need to increase their knowledge of digital literacy. The proposed community service activity is a workshop activity to increase knowledge and ability in examining library sources as a literature study of scientific papers. In this activity, the reference manager introduction material was given as a tool to find library sources. The method used in this activity is to use the synchronous method through online media. The training provided provides increased knowledge for students and lecturers to better understand and be able to use Mendeley's reference management software as a tool in their search for digital literacy. The results of the evaluation of activities through interviews with participants, it shows that there is an increase in knowledge and a very good response from the training participants and wants the next training to be carried out again.
Keywords: Increased Knowledge, Mendeley, Reference Manager, Workshop, Literation Digital

Abstrak. Tingkat pengetahuan mehasiswa dan dosen yang masih belum cukup pengetahuan dalam pencarian sumber referensi yang tepat dalam pembuatan karya tulis ilmiah masih terjadi di Politeknik Harapan Bersama. Saat ini, jumlah dan kualitas sumber sitasi penulisan daftar pustaka sebuah karya ilmiah yang dihasilkan sekiar 80% belum sesuai yang mengakibatkan tidak jarang mahasiswa dan dosen masih perlu meningkatkan pengetahuan tentang literasi digital. Kegiatan pengabdian masyarakat yang diusulkan adalah sebuah kegiatan workshop untuk menambah pengetahuan dan kemampuan dalam menelaah sumber pustaka sebagai studi pustaka karya ilmiah. Pada kegiatan tersebut diberikan mengenai materi pengenalan reference manager sebagai alat untuk mencari sumber pustaka. Metode yang digunakan dalam kegiatan ini adalah menggunakan metode sinkron melalui media online. Pelatihan yang diberikan memberikan peningkatan pengetahuan bagi mahasiswa dan dosen agar lebih memahami dan dapat menggunakan software pengelola referensi Mendeley sebagai alat bantu dalam pencarian literasi digital. Hasil evaluasi kegiatan melalui wawancara dengan peserta menunjukkan adanya peningkatan pengetahuan dan respons yang sangat baik dari peserta diklat dan menginginkan agar workshop selanjutnya dilaksanakan kembali.
Kata Kunci: Mendeley, Peningkatan Pengetahuan, Reference Manager, Workshop, Literasi Digital



Keywords


Increased Knowledge, Mendeley, Reference Manager, Workshop, Literation Digital

Full Text:

PDF

References


Agustiana, I. G. A. T., Tika, I. N., & Wibawa, I. M. C. (2018). Pelatihan Membuat Daftar Isi dan Daftar Pustaka dengan Sekali Klik Berbantuan Mendeley Bagi Para Dosen PTS dalam Menyusun Artikel dan Laporan Penelitian Se-Kabupaten Buleleng. International Journal of Community Service Learning, 2(2). https://doi.org/10.23887/ijcsl.v2i2.15540

Chrisnanto, Y. H. (2013). Pengembangan Sistem Jurnal Elektronik Berbasis Open Journal System (OJS). Aristoteles, 10(2).

Isa, S. M., Soewito, B., & Gunawan, F. E. (2016). Pengaruh Perangkat Lunak Managemen Referensi Pada Peningkatkan Motivasi Publikasi Para Pendidik. ETHOS (Jurnal Penelitian Dan Pengabdian), 243. https://doi.org/10.29313/ethos.v0i0.1795

List, A. (2019). Defining digital literacy development: An examination of pre-service teachers’ beliefs. Computers and Education, 138, 146–158. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.03.009

Mahajan, A. K., & Hogarth, D. K. (2013). Taking control of your digital library: How modern citation managers do more than just referencing. Chest, 144(6), 1930–1933. https://doi.org/10.1378/chest.13-0856

N, A., Listihana, W. D., & Nofrizal, N. (2018). Mendeley: Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Dosen. ETHOS (Jurnal Penelitian Dan Pengabdian), 6(2), 274–281. https://doi.org/10.29313/ethos.v6i2.3573

Nurjanah, E., Rusmana, A., & Yanto, A. (2017). Hubungan Literasi Digital dengan Kualitas Penggunaan E-Resources. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 3(2), 117. https://doi.org/10.14710/lenpust.v3i2.16737

Somantri, O. (2020). Literasi Digital dengan Reference Manager: Mendeley. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12751136.v5

Somantri, O., & Farizi, M. Al. (2020). Pelatihan Literasi Digital dan Similarity Check Untuk Pembuatan Karya Ilmiah Hasil Penelitian Guru Sekolah Kejuruan. Madaniyah, 1(2), 63–70. https://madaniya.pustaka.my.id/journals

Sukendro, S., Habibi, A., Khaeruddin, K., Indrayana, B., Syahruddin, S., Makadada, F. A., & Hakim, H. (2020). Using an extended Technology Acceptance Model to understand students’ use of e-learning during Covid-19: Indonesian sport science education context. Heliyon, 6(11), e05410. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05410

Supriani, Y., & Lestari, I. (2020). Workshop Publish or Perish Untuk Guru Di Smp Negeri 20 Kota Serang. 3(1), 62–69.

Tham, J. C. K., Burnham, K. D., Hocutt, D. L., Ranade, N., Misak, J., Duin, A. H., Pedersen, I., & Campbell, J. L. (2021). Metaphors, mental models, and multiplicity: Understanding student perception of digital literacy. Computers and Composition, 59, 102628. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2021.102628

The Mendeley Support Team. (2011). Getting Started with Mendeley. In Mendeley Desktop (pp. 1–16). Mendeley Ltd. http://www.mendeley.com

Wu, Z. (2020). Tracing EFL writers’ digital literacy practices in asynchronous communication: A multiple-case study. Journal of Second Language Writing, 50, 100754. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2020.100754.




DOI: https://doi.org/10.29313/ethos.v9i2.7049

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Alamat Redaksi:

LPPM Unisba, Lantai 2, Jl. Purnawarman 63, Bandung 40116, Jawa Barat, (022) 4203368 , (022) 4264064. ethos.unisba@gmail.com / ethos@unisba.ac.id

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License