Evaluation of Educational Standards at The Level of Early Childhood Education

Sevi Lestari, Muchtarom Muchtarom, Belina Anggia Gustami, Nur Devi Yusiawati Gumelar

Abstract


Increasing the number of ECCE institutions must pay attention to the quality of management standards so that they become quality institutions. The purpose of this study is to know and describe education management standards based on Permendikbud number 137 of 2014 concerning ECCE standards and to determine obstacles in the implementation of education standards. This research uses a qualitative approach. While the method used is a descriptive method of evaluation analysis of the Implementation of Early Childhood Education Standards. Location of research site TK Mekar Arum Bandung. Data collection techniques using observation, interviews, questionnaires, documentaries The results showed that Mekar Arum Kindergarten has conducted education in accordance with the criteria of ECCE education standards even though there is one standard that allegedly has not met the standards, namely assessment standards, while 7 other standards have met the standards in accordance with Constitution Number 137 of 2014. Obstacles in the implementation of education standards have been sought solutions together by increasing budget allocation, carrying out training and development of educators and increasing public awareness

Keywords


Evaluation; Education Standards; PAUD.

Full Text:

PDF

References


Anamara, M. G. V. (2014). Evaluasi program implementasi standar PAUD. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(2), 301–314.

Anhusadar, L. (2020). Evaluasi pelaksanaan standar produk hasil belajar pada satuan pendidikan anak usia dini. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 13(1), 34–45.

Annisa, N., Rahayu, N., Padilah, N., Hendrayana, S. P., Rulita, R., & Susanti, D. (2023). Usulan Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak (STPPA) Pendidikan Anak Usia Dini Usia 2-3 Tahun. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 79–88.

Asyim, F. A., Pajarianto, H., Ramli, S. A., Umrah, A. S., & Amri, S. R. (2022). Hubungan Perilaku Lifestyle Without Tobacco dengan Pertumbuhan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3314–3325. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2362

Depdiknas. (2007). Standar Pendidikan Anak Usia Dini.

Fatmarahadi, M. Z. (2009). Pemahaman Orang Tua tentang Mendidik Anak Dini Usia di Desa Paju, Kecamatan Ponorogo, Kabupaten Ponorogo.

Firdaus, M. A., & Erihadiana, M. (2022). Manajemen Peserta Didik Pendidikan Islam. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(01), 41–54.

Hanum, R. (2017). Evaluasi Pendidikan Anak Usia Dini. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 6(2).

Hermawati, I. (2007). Evaluasi program Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) bagi anak dari keluarga miskin di tempat penitipan anak (TPA) Beringharjo, Yogyakarta. Departemen Sosial RI, Badan Pendidikan dan Penelitian Kesejahteraan Sosial ….

Margiyanto. (2022). Pengelolaan PAUD Berkualiatas melalui Konsep Sekolah Ramah Anak. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(3), 115–121. https://doi.org/10.32585/edudikara.v7i3.291

Moleong, L. J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif (30th ed.). Remaja Rosdakarya.

Nunu, S. (2017). Implementasi Kebijakan Program Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Pada Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Daerah Provinsi Sulawesi Tengah. Katalogis, 5(2).

Nurdin, N. (2020). Evaluasi Pelaksanaan Standar Proses di Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 982–993.

Rozalena, R., & Kristiawan, M. (2017). PENGELOLAAN PEMBELAJARAN PAUD DALAM MENGEMBANGKAN POTENSI ANAK USIA DINI. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(1), 76–86. https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i1.1155

Salam, A., Ikhwanuddin, I., & Jamilah, S. J. S. (2022). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. PELANGI: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 4(1), 50–60.

Samiaji, M. H., Faziyah, M., & Rokhimawan, M. A. (2020). Implementasi Kurikulum 2013 di TK Annur III Yogyakarta. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(2), 159–168.

Sardila, V. (2015). Implementasi Pengembangan Nilai-Nilai Etika dan Estetika Dalam Pembentukan Pola Prilaku Anak Usia Dini. Jurnal Dakwah Risalah, 26(2), 86–93.

Sianturi, R., Aini, N., & Khaerunnisa, G. (2022). Konsep Standar dan Ruang Lingkup Pengelolaan Pendidikan. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 54–64.




DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v7i2.12441

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats