Implementation of Individual Learning Methods in Reading Lessons at Tadika Tahfidz Nur Furqan Malaysia
Abstract
Acquiring education is crucial for attaining success in life, and top-notch education is the cornerstone for producing competent workforce. Malaysia, being one of the nations with the finest education system, places significant emphasis on early childhood education by implementing the National Preschool Standard Curriculum (KSPK). Tadika Tahfidz Nur Furqan implements individual learning methods to enhance the reading skills of children aged between 4-6 years. The ability to read is a crucial aspect of preschool education, and this study aims to examine the effectiveness of these individual learning methods in reading lessons at Tadika Tahfidz Nur Furqan. The study found that this teaching method has multiple advantages such as adapting to individual student abilities, quick progress, parental involvement, material adaptation, and the use of individual record books. However, it also has some drawbacks such as limited parental involvement, difficulty in handling student diversity, and time constraints. It is crucial for the school to focus on students with special needs and encourage parental involvement to provide a more well-rounded education. This study examines individual learning methods in early childhood education in Malaysia.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, N. (2021). 4 Negara ASEAN dengan Sistem Pendidikan Tinggi Terbaik Versi U21 2020. Detikedu. https://www.detik.com/edu/perguruan-tinggi/d-5659131/4-negara-asean-dengan-sistem-pendidikan-tinggi-terbaik-versi-u21-2020
Akrim, M., & Harfiani, R. (2019). Daily learning flow of inclusive education for Early Childhood. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(6), 132–140. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27962177014
Herlina, E. S. (2019). Membaca Permulaan untuk Anak Usia Dini dalam Era Pendidikan 4.0. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan, 5(4), 332–342. https://doi.org/https://doi.org/10.36294/pionir.v5i4.1290
Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan (Konsep, Teori dan Aplikasinya) (C. Wijaya & Amiruddin (eds.)). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.
Inayah, N. (2017). Peran Tutor sebagai Fasilitator dalam Pendidikan Keterampilan Anak Pesisir pada Komunitas Sahabat Tenggang Semarang [Universitas Negeri Semarang]. http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/31122
Khairunnisa, E. W. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Harapan Ibu Sukarame Bandar Lampung [Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung]. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/8971
Malaysia, K. P. (2017). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Kementrian Pendidikan Malaysia.
Muhardini, S. (2018). Efektivitas Pembelajaran di Luar Jam Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Anak di SDN 07 Mataram (Studi Kasus pada Siswa Kelas V di SDN 07 Mataram). Journal Elementary, 1(1), 21–25. https://doi.org/10.31764/elementary.v1i1.141
Mularsih, H. (2007). Pembelajaran Individual dengan Menggunakan Modul. Akademika, 9(1), 1–17. http://repository.untar.ac.id/id/eprint/7551%0A
Nurlaili. (2019). Implementasi Penilaian Pembelajaran Anak Usia Dini di RA Khairin Medan Tembung. Jurnal Raudhah, 07(01), 93–110. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/raudhah/article/view/471
Pernando, E. (2019). Peran Orangtua Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Bagi Anak di Desa Kota Padang Kecamatan Manna Kabupaten Bengkulu Selatan [Institut Agama Islam Negeri Bengkulu]. http://repository.iainbengkulu.ac.id/id/eprint/3737
Prasetia, I. (2022). Metodologi Penelitian (Pendekatan Teori dan Praktik) (Akrim & E. Sulasmi (eds.); 1st ed.). UMSU Press.
Pusparani, I. (2018). Efektifitas Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Berkesulitan Belajar Membaca. Jurnal Widia Ortodidaktika, 7(3), 226–237. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/plb/article/view/12123/11678
Tajuddin, Y. (2014). Belajar Membaca bagi Anak Usia Dini: Stimulasi Menumbuhkan Minat Baca Anak. Thufula, 2(1), 127–147. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v2i1.4269
Tamrin, M., Sirate, S. F., & Yusuf, M. (2011). Teori Belajar Konstruktivisme Vygotsky dalam Pembelajaran Matematika. Sigma (Suara Intelektual Gaya Matematika), 3(1), 40–47. https://doi.org/https://doi.org/10.26618/sigma.v3i1.7203
Valeza, A. R. (2017). Peran orang tua dalam meningkatkan Prestasi anak di perum tanjung raya permai kelurahan pematang wangi kecamatan tanjung senang bandar lampung [Universitas Negeri Raden Intan Lampung]. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/2331
Wanto, A. H. (2017). Strategi Pemerintah Kota Malang dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik Berbasi Konsep Smart City. Journal of Public Sector Innovations, 2(1), 39–43. https://doi.org/10.26740/jpsi.v2n1.p39-43
Wibawa, R. (2009). Penggunaan Pembelajaran Individual Model Pertemuan Kelas dalam Menuntaskan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII-C Pada Mata Pelajaran IPS-Ekonomi Pokok Bahasan Permintaan dan Penawaran di Mts Yusuf Abdussatar Kediri Lombok Barat [Institur Agama Islam Negeri Mataram]. In Tarbiyah Mataram. https://library.uinmataram.ac.id/index.php?p=show_detail&id=12968
Winkel, W. (1989). Psikologi Pengajaran (2nd ed.). Gramedia.
Yusuf, B. B. (2017). Konsep Dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 1(2), 13–20. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jurnalkpk.v1i2.25082
DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v7i2.12818
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office:
Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung.
Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.