Balita dan Gawai (Sebuah Studi Komparasi Antara Balita yang Memiliki Gawai Pribadi dengan Balita yang Menggunakan Gawai Orang Tuanya)

Retasari Dewi, Rachmaniar Rachmaniar

Abstract


Abstract

The high-tech, sophisticated electronic device with the small size we call the device or gadget, is now widely used not only by adults but also children. Some children even already have a personal device since the age of under five years (toddlers). This study was conducted in order to compare the behavior of toddlers who use personal devices and who use their parent’s devices. The methodology used in this research is a qualitative approach to the comparative study. The results of this study indicate that there is no significant behavioral difference in toddlers who use personal devices and toddlers who use parent’s devices. Behavior differences are seen from toddlers with the intensity of duration of high-use devices, unattended use, inconsistent rules and content used. The recommendations that can be given by the researcher is the need to be given media literacy and information for parents of a toddler, related to duration, content, and effect of usage of the device by a toddler.

Keywords: Gadget, Toddler, Parent, Comparative Studies, and Media Literation.

 

Abstrak

Perangkat elektronik canggih berteknologi tinggi dengan ukuran kecil yang kita sebut dengan gawai, saat ini sudah banyak digunakan tidak hanya oleh orang dewasa, tapi juga anak-anak. Beberapa anak bahkan sudah memiliki gawai pribadi sejak usianya dibawah lima tahun (balita). Penelitian ini dilakukan dalam rangka membandingkan perilaku balita yang menggunakan gawai pribadi dan yang menggunakan gawai orangtuanya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan studi komparasi. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa tidak terdapat perbedaan perilaku yang signifikan pada balita yang menggunakan gawai pribadi dan balita yang menggunakan gawai orangtuanya. Perbedaan perilaku terlihat dari balita yang intensitas, durasi penggunaan gawai, penggunaan tanpa pengawasan, aturan yang tidak konsisten serta konten yang digunakan. Adapun rekomendasi yang dapat diberikan peneliti adalah perlunya diberikan literasi media dan informasi bagi orang tua balita, terkait durasi, konten dan efek penggunaan gawai oleh balita.

Kata Kunci: Gawai, Balita, Orang Tua, Studi Komparasi, dan Media LIterasi.


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Basrowi, & Suwandi. (2009). Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rieka Cipta.

Grifin, E. (2012). First Look at Communication Theory. Texas: McGraw-Hill.

Kabali, H. K., Irigoyen, M. M., Nunez-Davis, R., Budacky, J. G., Mahanty, S. H., Leister, K. P., & Bonner Jr., R. L. (2015). Exposure and Use of Mobile Media Devices by Young Children. Pediatrics, Volume 136/ Issue 6.

LeapFrog Enterprises, Inc. (2017, Agustus 30). About: About Leapfrog. Retrieved from LeapFrog Web Site: http://www.leapfrog.com

Moleong, L. J. (2008). Metodologi Penelitian Kuallitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Notoatmodjo, S. (2012). Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Pusat Penelitian dan Pengembangan Pos dan Informatika. (2015). Buku Saku: Data dan Tren TIK Indonesia 2015. Jakarta: Kementerian Komunikasi dan Informatika.

Radensky, J. S., Schumacher, J., & Zuckerman, B. (2015). Mobile and Interactive Media Use by Young Children: The Good, the Bad, and the Unknown. Pediatrics, Volume 135 ISSUE 1.

Rakhmat, J. (2008). Psikologi Komunikasi. Bandung: Rosda Karya.

Rowan, C. A. (2010). Virtual Child: The Terrifying Truth About What Technology Is Doing to Children. Sechelt, BC Canada: Sunshine Coast Occupation Therapy.Inc.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistyo, B. (2010). Metode Penelitian. Jakarta: Penaku.

Sulistyo, B. (2010). Metode Penelitian. Jakarta: Penaku.

The Asian parents Insight. (2014). Mobile Device Usage Among Young Kids: A Southeast Asia Study. Singapore: The Asian parent .

Wendy Sue Swanson, M. M. (2017, Agustus 30). Home: Seattle Mama Doc. Retrieved from Seattle Children's website: http://seattlemamadoc.seattlechildrens.org/if-it-were-my-child-no-television-in-the-bedroom/

www.leapfrog.com

www.gaptex.com




DOI: https://doi.org/10.29313/ga.v1i2.3136

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats