Etnopedagogik dalam Kaulinan Oray-Orayan

Ryan Dwi Puspita

Abstract


 

Abstract

 

The purpose of this study is to analyze the values of education contained in the Kaulinan Barudak Sundanese namely, oray. It is a form of children's play that lives and develops in West Java, especially in Cikondang Village, Karanglayung Village, Conggeang District, Sumedang District. This study uses a descriptive analytical method with a qualitative approach. The results of this study are in the kaulinan, oray the people contain values, namely: fertilizing the nature of togetherness, sportsmanship, creativity or love of nature and the environment. Kaulinan has not had pedagogical functions and recreational functions. The type and form of kaulinan oray-orayan are very simple, but indirectly contain meaning that is very useful especially for fertilizing the mental attitude of children.

 

Keywords: Kaulinan, Barudak, Oray-orayan, Playing, Games.

 

 

Abstrak

 

Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisis nilai-nilai pendidikan yang terkandung dalam kaulinan barudak Sunda yaitu, oray-orayan. Ia merupakan bentuk permainan anak-anak yang hidup dan berkembang di Daerah Jawa Barat khususnya di Kampung Cikondang Desa Karanglayung Kecamatan Conggeang Kabupaten Sumedang. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif analitik dengan pendekatan kualitatif. Hasil dari penelitian ini adalah dalam kaulinan barudak oray-orayan terkandung nilai yaitu: pemupukan sifat kebersamaan, sportifitas, kreativitas ataupun kecintaan terhadap alam dan lingkungan. Kaulinan barudak oray-orayan juga memiliki fungsi pedagogis dan fungsi rekreatif. Jenis dan bentuk kaulinan oray-orayan sangat sederhana, tetapi secara tidak langsung mengandung makna yang sangat berguna terutama bagi pemupukan sikap mental anak-anak.

 

Kata Kunci: Kaulinan, Barudak, Oray-orayan, Bermain, Permainan.


References


Alif, Zaini. (2014). Bahan Seminar Nasional PAUD. UPI Cibiru.

Alif,Zaini. (2014). Pendidikan Karakter dalam Mainan dan Permainan Tradisional Jawa Barat. Pemerintah Provinsi Jawa Barat.

Around Kids. World in Games: Games of the World: How to Make Them, How to Play Them, How They Came to Be by Frederic V. Grunfeld. Published by the Swiss Committee for UNICEF in 1982.

Budaya. Dalam: Yang Tersirat dan Tersurat. Fakultas Sastra: Universitas Indonesia.

Christie, James F. (2008). Standards, Science, and the Role of Play in Early Literacy Education. Arizona State University.

Creswell, John W. (2014). Research Design (Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaces).Los Angeles : Sage.

Direktorat Permuseuman. (1998). Permainan Tradisional Indonesia.

Huizinga,J. (1949). Homo Ludens (A Study of The Play-Element in Culture). London.

Kosasih, Dede. Etnopedagogi dalam Kaulinan dan Kakawihan Barudak Sunda. Konferensi Nasional dan Pembentukan Organisasi Profesi Pengajar Bahasa, Sastra dan Budaya Daerah Se-Indonesia: Kaliurang Jogja.

Kosasih, Dede. (2013). Makalah Etnopedagogi dalam Kaulinan Barudak.

Majoni, Cuthbert & L. Taurai. Integrating Traditional African Education into Current Educational Practices: Suggestions for Primary School Pedagogy. Chinyanganya, Zimbabwe Open University, Mashonaland Central Region P. Bag 984, Bindura, Zimbabwe. Mashonaland Central Region P. Bag 984, Bindura, Zimbabwe.

Musthafa, Bachrudin. (2014). Literasi Dini, Konsep, Teori dan Praktek. Bandung : CREST.

Nur Afianti, Laksmita. (2012). Kajian Struktur, Konteks Pertunjukkan dalam Kakawihan Kaulinan Barudak Lembur pada Masyarakat Sunda serta Model Kesehariannya. UPI : Respositori. UPI. Edu.

Piaget, Jean. (1962). Play, Dream and Imitation.

Primadi. (2000). Proses Kreasi, Apresiasi, Belajar. Bandung ; Penerbit ITB.

Roskos, Kathleen A. et.al. (2009). Play’s Potential in Early Literacy Development.

Arizona State University, USA.

Saputra, Suria.Uga.Seri III, Baranangsiang No. 4 Tahun 1967.

Sunaryo, Ayo . Internalisasi Nilai-nilai Tradisi pada Penciptaan Tari Anak Berbasis Budaya Lokal.

Vygotsky, L. (1978). The Role of Play in Development (pp. 92-104). In Mind in Society. (Trans.M. Cole). Cambridge, MA: Harvard University Press.




DOI: https://doi.org/10.29313/ga.v3i1.4826

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats