Analyzing Writing Difficulties in The Beginning Writing of Second Grade Elementary School Students

Ida Farida, Dayu retno Puspita, Septy Nurfadhillah

Abstract


This study aims to analyze difficulties and its causing factors from the beginning writing of second-grade students in one of the elementary schools in Tangerang, Indonesia. This research used descriptive qualitative method. The data collected from the research results were described in the form of words. The results of this study were found in 28 students' writings that have been analyzed, as many as 75% of students have been completed in learning to start writing and 25% of students have not finished writing in the beginning due to factors such as difficulties in fine motor skills, difficulty in perception of visual-motor coordination and visual memory difficulties. Students' difficulties were assessed from the aspect of beginning writing, namely: students' difficulty in the formation of formations, neatness of writing, spaces, form accuracy, proportions, and quality of writing lines.

Keywords: Learning Difficulties; Writing; Writing Beginning.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kesulitan siswa dalam menulis permulaan dan faktor penyebab kesulitan menulis permulaan pada siswa kelas 2 di salah satu Sekolah Dasar di Tangerang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif deskriptif, yaitu mengkaji dan menganalisis data secara objektif sesuai dengan data yang ditemukan dilapangan. Kemudian data yang terkumpul dari hasil penelitian di deskripsikan dalam bentuk kata-kata. Hasil penelitian ini di temukan pada 28 tulisan siswa yang telah dianalisis, sebanyak 75% siswa sudah tuntas dalam pembelajaran menulis permulaan dan 25 % siswa belum tuntas dalam menulis permulaan dikarenakan antara lain faktor kesulitan dalam motorik halus, kesulitan persepsi koordinasi visual motorik dan kesulitan visual memori dan kesulitan siswa dinilai dari aspek menulis permulaan yaitu: kesulitan siswa dalam susunan formasi, kerapian tulisan, spasi, ketepatan bentuk, proporsi dan kualitas garis tulisan.

Kata Kunci: Kesulitan Belajar; Menulis; Menulis Permulaan.


Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2012). Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Asih. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Bandung: CV Pustaka Setia.

Iskandarwassid, & Sunendar, D. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Jamaris, M. (2014). Kesulitan Belajar Perspektif, Asesmen, dan Penanggulangannya. Bogor: Ghalia Indonesia.

Lovitt, T. C. (1989). Introduction to Learning Disabilities. Boston: Allyn and Baron.

Marlina. (2019). Asesmen Kesulitan Belajar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Mukhlisah. (1993). Pendidikan Bahasa Indonesia 3. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka.

Subana, & Sunarti. (2000). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.

Ula, S. (2013). Revolusi: Belajar Optimalisasi Kecerdasan melalui Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Majemuk. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.




DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v3i2.5272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats