Urgency Living Values Education at Kindergarten Tiara Chandra Yogyakarta

Jamuna Ulfah, Suyadi Suyadi

Abstract


The sides proper application of the methods in encouraging child blossoms and implanting character values becomes the primary focus of all early childhood education. Many of the methods and models offered to be used and referral in meeting these requirements. Living Values Education has become one of the methods that are present among communities to implant values focused on the character of learners. Those values are flexible, tailored to need, culture, and tradition. Hence researchers research at the Tiara Chandra Kindergarten Yogyakarta to understand the turmoil of the Living Values Education implementation on all the elements in that agency. The study uses a qualitative method of phenomenon ology, a small sample interview technique with data analysis of interpretive phenomena. Tiara Chandra Kindergarten Yogyakarta became one of the kindergartens in Yogyakarta that applied Living Values Education and integrated into the curriculum with twelve basic values of love, peace, cooperation, tolerance, sincerity, compassion, respect, honesty, humility, happiness, and unity. I create a peaceful atmosphere full of the rules, order, and peace contained in the setting of the values of a life lived with a smile. This creation is the essence of the association of Living Values Education in the Tiara Chandra Kindergarten Yogyakarta. Which can only happen if there is a cooperation between all sides.  

Keywords: Living Values Education; Kindergarten; Urgency.  

 

Abstrak

Penerapan metode yang tepat dalam menstimulus tumbuh kembang anak serta penanaman nilai-nilai karakter menjadi fokus utama dari seluruh pendidikan anak usia dini. Banyak metode dan model yang ditawarkan untuk dapat digunakan dan dijadikan acuan dalam memenuhi tuntutan tersebut. LVE (Living Values Education) menjadi salah satu metode yang hadir di tengah-tengah masyarakat dengan tujuan penanaman nilai-nilai yang difokuskan kepada karakter peserta didik. Nilai-nilai tersebut bersifat fleksibel yang disesuaikan dengan keperluan, adat, budaya dan tradisi. Maka dari itu peneliti melaksanakan penelitian di TK Tiara Chandra Yogyakarta untuk mengetahui urgensitas dari implementasi LVE pada semua elemen di lembaga itu. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif fenomenologi, teknik wawancara sampel kecil dengan analisis data berupa analisis fenomenologi interpretatif. TK Tiara Chandra menjadi salah satu TK yang ada di Yogyakarta yang menerapkan LVE dan diintegrasikan ke dalam kurikulum dengan 12 nilai dasar yaitu cinta, damai, kerjasama, toleransi, ikhlas, kasih sayang, tanggung jawab, penghargaan, kejujuran, kerendahan hati, kebahagiaan dan persatuan. LVE menciptakan nuansa damai yang penuh dengan aturan, keteraturan, dan kedamaian yang di muat dalam tatanan nilai-nilai kehidupan yang dijalankan dengan senyuman. Penciptaan ini merupakan makna atas urgensitas dari LVE di TK Tiara Chandra Yogyakarta. Yang mana semua hanya dapat terjadi jika ada kerjasama antar semua pihak.  

Kata Kunci: Living Values Education; Taman Kanak-Kanak; Urgensitas.


Keywords


Living Values Education, Kindergarten, Urgency

Full Text:

PDF

References


“About Us | Living Values Education.” n.d. Accessed November 26, 2019. http://livingvalues.net/about-us/.

Bandura, Albert. 1993. Perceived Self-Efficacy in Cognitive Development, and Functioning," Educational Psychologist 28, No. 2.

Donny. 2005. Fenomenologi Dan Hermeneutika: Sebuah Perbandingan. Kalamenau.blogspot.

Hayati, Auliya Aenul. 2017. “Manifestasi Konsep Living Values Education Pada Materi Hak Dan Kewajiban Warga Negara Melalui Kegiatan Konservasi Mangrove Mahasiswa Unswagati Cirebon.” In Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan (KNKn) III, "Peneguhan Jiwa Profetik-Patriotik Warga Negara Dalam Merespon Dinamika Ke-Indonesia-an Dan Kemanusiaan, 152–58.

Lickona, T. 1991. Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect, and Responsibility. New York: Bantam Books.

Moeryadi, Denny. 2005. Pemikiran Fenomenologi Menurut Edmund Husserl. Jurnalstudi.blogspot.

Muhibbinsyah. 2010. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Ed. Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muzni, Muhammad. n.d. “Pendidikan Nilai (Living Values Education.”

Nufus, Hayati. 2019. “Pembinaan Karakter Mahasiswa Berbasis Living Values Education.” Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam 4 (1): 148. https://doi.org/10.33477/alt.v4i1.758.

“Punya PAUD Mimpi Ratna Sejak Remaja.” n.d. Accessed October 31, 2019. https://krjogja.com/web/news/read/37466/Punya_PAUD_Mimpi_Ratna_Sejak_Remaja.

Qomaruzzaman, Bambang, and Ahmad Gibson Al-bustomi. 2018. “Living Values Education Dan Surat Cinta Untuk Nabi : Pendidikan Menghidupkan Nilai Damai Di Indonesia ةدايز لىإ يرشي يذلا ، ) 7102 ( MIPP لبق نم ةحورطلما ةساردلا وأ ثحبلا : صخللما ةفصب ةيموكحلا ةيملاسلاا تياج جنونوغ نانوس ةعماج بلاط ينب حماستلا مدع و بصعت.” Al-Tahrir 18 (1).

Rukiyati, and dkk. 2008. Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: UNY Press.

Smith, Jonathan A. 2009. Psikologi Kualitatif: Panduan Praktis Metode Riset. Terjemahan Dari Qualitative Psychology A Practical Guide to Research Method. Ed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Smith, Jonathan A, Flowers, Paul, Larkin, and Michael. 2009. Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method, and Research. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington: Sage Publications.

Tillman, Diane. n.d. “Living Values Education: Living Values Activities for Children Ages 8-14".

Tillman, Diane, and Myrna. Belgrave. 2000. “Living Values Activities for Young Adults,” 387.

Tilman, D, and P. Quera Colomina. 2000. LVEP Educator Training Guide. Deerfield, FL: HCI.

“Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional dengan Rahmat Tuhan yang Maha Esa Presiden Republik Indonesia.” n.d.




DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v4i1.5388

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats