ORIGAMI SEBAGAI MEDIA PENGENALAN MATEMATIKA PERMULAAN

Respitawulan Respitawulan

Abstract


This study was conducted to describe the use of origami for early mathematics learning in early childhood. This research is a literature review research conducted by reviewing various kinds of literature, both in the form of scientific articles and books. The results showed that by modifying origami paper using the Huzita-Justin construction, the learning process could be carried out more easily and simply, without the demonstration method. Aspects that can be achieved by using origami media are logical thinking, symbolic ,thinking and visual-spatial thinking. However, its use is not yet popular because origami construction paper is not easy to make.

Keywords: Early Mathematics; Origami; Early Age Children.  

 

Abstrak

Studi ini dilakukan untuk mendeskripsikan penggunaan origami untuk pembelajaran matematika permulaan pada anak usia dini. Penelitian ini merupakan penelitian kajian literatur yang dilakukan dengan menelaah berbagai pustaka baik dalam bentuk artikel ilmiah maupun buku. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan memodifikasi kertas origami menggunakan konstruksi Huzita-Justin, proses pembelajaran dapat dilakukan dengan lebih mudah dan sederhana, tanpa metode demonstrasi. Aspek yang dapat dicapai dengan menggunakan media origami adalah berpikir logis, berpikir simbolik dan berpikir visual-spasial. Namun, penggunaannya belum populer karena kertas konstruksi origami tidak mudah dibuat.

Kata Kunci: Matematika Permulaan; Origami; Anak Usia Dini.


Full Text:

PDF

References


Adams, T. L. (2020). Mathematical Literacy. The Mathematics Teacher, 113(4), 262–263. https://doi.org/10.5951/mtlt.2019.0397

Afrianti, N., Respitawulan, R. & Rachmiatie, A. 2020. Implementation of Origami Construction to Improve Logical Thinking Ability on Early Age Children. Dalam: 2nd Social and Humaniora Research Symposium (SoRes 2019). Bandung: Atlantis Press, pp. 98-101.

Alperin, R. C. & Lang, R. J. 2009. One-, two-, and multi-fold origami axioms. Origami , Volume 4, pp. 371-393.

Anez-Moronta, F. 2020. Origami as a Tool for Social Workers to Assess School-Age Children. Dalam: Thesis. s.l.:Southern Connecticut State University.

Asmuddin, A., & Salwiah, S. (2021). The Improving Of Children’s Cognitive Ability On Demonstration Method Of Origami Crease. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 10(2), 103–110.

Azhima, I., Meilanie, R. S. M. & Purwanto, A. 2021. Penggunaan Media Flashcard untuk Mengenalkan Matematika Permulaan pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini , 5(2), pp. 2008-2016.

Budinski, N., Lavicza, Z., Fenyvesi, K., & Milinković, D. (2020). Developing primary school students’ formal geometric definitions knowledge by connecting origami and technology. International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(2).

Efriani, A., Zulkardi, Putri, R. I. I. & Aisyah, N. 2020. The Role of Teachers in Facing the Challenges of Beginning Mathematics. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), pp. 66-73.

Fredrika, L., Wati, N. & Suryani, D. 2021. Effectiveness of Playing Origami Intervention on Improvement of Fine Motor Development Pre School Children. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology , 15(1), pp. 1107-1112.

Hakim, L. L. & Yanuarsari, R. 2017. Use of Educative Teaching Aids in Improving Logical-Mathematical Intelligence for Early Childhood. Yogyakarta, Universitas Ahmad Dahlan, pp. 32-37.

Harahap, F. & Seprina 2019. Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kegiatan Melipat Kertas Origami. Atfaluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), pp. 57-62.

Hasanah, U. & Priyantoro, D. E. 2019. Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Origami. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), pp. 61-72.

Hasibuan, Z. A. 2007. Metodologi Penelitian Pada Bidang Ilmu Komputer Dan Teknologi Informasi:Konsep, Teknik, Dan Aplikasi. Jakarta: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia.

Krisztián, Á., Bernáth, L., Gombos, H. & Vereczkei, L., 2015. Developing numerical ability in children with mathematical difficulties using origami. Perceptual and motor skills, 121(1), pp. 233-243.

Muqdamien, B., Umayah, Juhri & Raraswaty, D. P. 2021. Tahap Definisi dalam Four-D Model pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Intersections Vol. 6 No. 1, pp. 23-33.

Mutiara, S. & Agustin, M. 2017. Profil Kompetensi Early Math Anak Usia 5-6 Tahun (Studi Deskriptif Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Az-Zahra). Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 1, No. 1, pp. 59-65.

NCTM. 2020. Executive Summary : Principles and Standards for School Mathematics, Reston, Virginia, USA: National Council of Teachers of Mathematics.

Noveradila, S. & Larasati, D. 2015. Alat Permainan Edukatif untuk Meningkatkan Kecerdasan Logika-Matematika Anak Usia Dini. Product Design Vol. 2 No. 1 .

Novrita, M., Nasirun, M. & Delrefi, D. 2013. Mengembangkan Kecerdasan Visual-Spasial Melalui Bentuk-Bentuk Geometri dan Warna dengan Media Origami pada Anak Usia Dini. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu.

Nishida, Y. (2019). Something old, something new, something borrowed, and something Froebel? the development of origami in early childhood education in Japan. Paedagogica Historica, 55(4), 529–547.

Purnamasari, N. K. N., Negara, I. G. A. O. & Suara, I. M. 2014. Penerapan Metode Demonstrasi Melalui Kegiatan Melipat Kertas (Origami) untuk Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1), pp. 1-10.

Puspitasari, D., Sofia, A. & Anggraini, G. F. 2019. Pengaruh Kegiatan Bermain Origami Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Vol.5 No. 1.

Respitawulan, R. & Afrianti, N. 2019. Limited trial on origami construction as mathematics learning strategy for early childhood on kindergarten teachers. Journal of Physics: Conference Series, Volume 1375.

Respitawulan, R., Afrianti, N. & Permanasari, Y. 2017. Konstruksi Origami Sebagai Strategi Pembelajaran Matematika untuk Anak Usia Dini. Prosiding SNaPP: Sosial, Ekonomi dan Humaniora, 7(1), pp. 120-126.

Smith, S. S. 2001. Early Childhood Mathematics 2nd Ed.. Needham Heights, Massachusetts USA: Allyn and Bacon.

Sumantri. 2005. Model Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas.

Suwardi, Firmiana, M. E. & Rohayati. 2014. Pengaruh Penggunaan Alat Peraga terhadap Hasil Pembelajaran Matematika pada Anak Usia Dini. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 2(4), pp. 297-305.

UYGUN, T. (2019). Implementation of middle school mathematics teachers’ origami-based lessons and their views about student learning. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 38(2), 154–171.

Valentina, F., Wulandari, E. & Nuraeni, L. 2019. Upaya untuk Mengembangkan Keteram-pilan Motorik Halus Melalui Aktivitas Origami dengan Metode Demonstrasi pada Anak-Anak Kelompok B di TK Bina Nusantara. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 1(4), pp. 1-6.

Wardhani, D. K. 2017. Peran Guru dalam Menerapkan Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan bagi Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia Vol I No. 2, pp. 153-159.

Wilson, J. (2020). Reflections on Mathematics Education Research: 1970-1982. Journal for Research in Mathematics Education, 51(1), 3–11. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.2019.0004




DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v5i2.8450

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats