Efektivitas Digital Storytelling untuk Pengenalan Empati pada Anak Usia Dini

Febi Monica Karina, Anayanti Rahmawati, Muhammad Munif Syamsuddin

Abstract


This experimental study aimed to test the effectiveness of digital storytelling as a medium for  empathy introduction in early childhood. The samples used were 22 kindergarten children in group B in TK Indriyasana 1 and TK Indriyasana 5 Surakarta which were selected by probability sampling. The data were collected by using a questionnaire that measured teacher and parental assessments of children's empathetic behavior. Research finding showed that there was an increase in the average pretest and posttest scores for children's empathetic behavior after giving treatment of digital storytelling. The digital storytelling treatment resulted in an increase in empathic behavior as evidenced by an increase in the average posttest score compared to the pretest score. Hypothesis testing showed that digital storytelling is effective in introducing empathy to early childhood and it is accepted because it has a significance value of ≤0.05. However, the effective contribution is small due to other factors that were not tested in this study such as cognitive development, mood and feeling, situation and place. The implication is that digital storytelling helps early childhood recognize and know about empathy such as transmitting emotions, paying attention to other people's feelings, and taking prosocial actions.

Keywords: Effectiveness of Digital Storytelling; Child Empathy; Early Childhood.  

 

Abstrak

Penelitian eksperimen ini bertujuan menguji efektivitas digital storytelling sebagai media pengenalan empati pada anak usia dini. Sampel yang digunakan berjumlah 22 anak TK kelompok B di TK Indriyasana 1 dan TK Indriyasana 5 Surakarta yang dipilih secara probability sampling. Data dikumpulkan menggunakan kuesioner yang mengukur penilaian guru dan orang tua terhadap perilaku empati anak. Temuan penelitian menunjukkan terjadi peningkatan rata-rata nilai pretest dan postest perilaku empati anak setelah pemberian treatment digital storytelling. Treatment digital storytelling mengakibatkan peningkatan perilaku empati yang dibuktikan dari peningkatan hasil rerata nilai postest dibandingkan dengan nilai pretest. Uji hipotesis menunjukkan digital storytelling efektif dalam pengenalan empati anak usia dini diterima karena memiliki nilai signifikansi 0,05. Akan tetapi, sumbang efektifnya berpengaruh kecil karena adanya faktor pengenalan empati anak usia dini lain yang tidak diuji dalam penelitian ini seperti perkembangan kognitif mood and feeling, situasi dan tempat. Implikasinya media digital storytelling membantu anak usia dini mengenal dan mengetahui tentang kemampuan berempati seperti penularan emosi, memperhatikan perasaan orang lain, dan melakukan tindakan prososial.

Kata Kunci: Effectiveness of Digital Storytelling; Child Empathy; Early Childhood.


Full Text:

PDF

References


Anggadewi, B. E. T.. (2017). Digital Storytelling sebagai Media bagi Guru untuk Mengembangkan Komunikasi Anak Berkebutuhan Khusus.Dipresentasikan pada Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia. Semarang.

Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas (Vol. 4). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Cress, S. W., & Holm, D. T. (2000). Developing Empathy through Children's Literature. Education, 120(3), 593.

Derntl, B., Finkelmeyer, A., Toygar, T. K., Hülsmann, A., Schneider, F., Falkenberg, D. I., & Habel. (2009). Generalized Deficit in All Core Components of Empathy in Schizophrenia. Schizophrenia Research, 108(1-3), 197-206.

EduMovie, A. 2019, 2 Februari. Anak Mandiri – di Sekolahan – Membuang

Sampah (jadi anak baik dan mandiri). Youtube. https://youtu.be/a3g7mYYeyyU.

EduMovie, A. 2019, 9 Februari. Anak Mandiri – di Sekolah – Koq Berantem?

Waduh. Youtube. https://youtu.be/VMcY0om5msM.

EduMovie, A. 2019, 17 Februari. Anak Mandiri – di Sekolah – Senang

Menolong. Youtube. https://youtu.be/IVH-n0nvzEs.

Eisenberg, N., & Mussen, P. H. (1989). The Roots of Prosocial Behavior in Children. Cambridge: Cambridge University Press.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 Edisi 9. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Goleman, D. (2007). Kecerdasan Emosional. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Hatcher, S. L., Nadeau, M. S., Walsh, L. K., Reynolds, M., Galea, J. T., & Marz, K. (1994). The Teaching of Empathy for High School and College Students: Testing Rogerian Methods with the Interpersonal Reactivity Index. Adolescence, 29(116), 961-974.

Heriyana, W., & Maureen, I. Y. (2014). Penerapan Metode Digital Storytelling pada Keterampilan Menceritakan Tokoh Idola Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII di SMP Negeri 1 Kedamean, Gresik. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 5(2), 1-9.

Heriyana, W., & Maureen, I. Y. (2014). Penerapan Metode Digital Storytelling pada Keterampilan Menceritakan Tokoh Idola Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII di SMP Negeri 1 Kedamean, Gresik. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 5(2), 1-9.

Hoffman, M. L. (1984). Interaction of Affect and Cognition in Emphaty. New York: Cambridge University Press.

Hoffman, M. L. (2000). Emphaty and Moral Development: Implications for Caring and Justice. New York: Cambridge University Press.

Jenkins, M., & Lonsdale, J. (2007). Evaluating the Effectiveness of Digital Storytelling for Student Reflection. Penelitian dipresentasikan pada ASCILITE Singapore 2007, Singapore.

Kusuma, W. S., & Sutapa, P. (2021). Dampak Pembelajaran Daring terhadap Perilaku Sosial Emosional Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 1635-1643.

Pieterse, G., & Quilling, R. (2011). The Impact of Digital Story-Telling on Trait Emotional Intelligence (EI) amongst Adolescents in South Africa – A Case Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 156-163.

Purnama, F., Herman, H., & Saodi, S. (2018). Perilaku Bullying Pada Anak Di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Bustanul Athfal I Cabang Bara-Baraya Kota Makassar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 8(1), 41-45.

Radarjember.id. (2020). Anak TK Belajar Lewat Daring. Diakses dari https://radarjember.jawapos.com/berita-daerah/jember/08/09/2020/anak-tk-belajar-lewat-daring/. Diakses pada 19 Desember 2020.

Rahmawati, A. (2014). Metode Bermain Peran dan Alat Permainan Edukatif untuk Meningkatkan Empati Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 382-392.

Rieffe, C., Ketelaar, L., & Wiefferink, C. H. (2010). Assessing Empathy in Young Children: Construction and Validation of an Empathy Questionnaire (EmQue). Personality and Individual Differences, 49(5), 362-367.

Robin, B. R. (2008). Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool for the 21st Century Classroom. Theory Into Practice, 47(3), 220-228.

Shamay-Tsoory, S. G., Shur, S., Barcai-Goodman, L., Medlovich, S., Harari, H., & Levkovitz, Y. (2007). Dissociation of Cognitive from Affective Components of Theory of Mind in Schizophrenia. Psychiatry Research, 149(1-3), 11-23.

Sundus, M. (2018). The Impact of using Gadgets on Children. Journal of Depression and Anxiety, 7(1). doi:10.4172/2167-1044.1000296

Wahyuni, V., & Pransiska, R. (2019). Perilaku Bullying pada Anak Usia 5-6 Tahun Studi Kasus di Taman Kanak-Kanak. Journal of Family, Adult, and Early Childhood Education.




DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v5i1.8506

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats