PERBANDINGAN PENGGUNAAN LEMBAR KERJA DENGAN MEDIA REALIA DALAM PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI

Angel Meylia Parirak, Maria Melita Rahardjo

Abstract


This research aimed to find out the comparison between worksheets and realia as learning media in early childhood education. The method used in this research is descriptive qualitative. Used the primary data of learning observations in both media. Instruments used to collect the data were observation notes and interviews. Data were analyzed by using a comparative analysis of the learning process and objectives. The results showed that worksheets and realia are both able to achieve learning objectives. However, there are differences. Using the realia, children’s receptive and expressive language, the ability to interact with peers, richer thinking (cognitive variations) can emerge and be developed. Meanwhile, worksheets, only receptive language is seen, the lack of socialization between friends and lack of free thinking is only about doing assignments. Worksheets are more often used as learning media even though realia are very close to children, easy to find, and able to achieve learning objectives more.

Keywords: Early Childhood Education; Realia Media; Worksheets Media.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu perbandingan antara media lembar kerja dan realia sebagai media pembelajaran dalam pendidikan anak usia dini. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Menggunakan data primer hasil pengamatan pembelajaran pada kedua media. Instrumen pengambilan data adalah catatan observasi dan wawancara. Data kemudian dianalisis dengan menggunakan analisis perbandingan proses dan tujuan pembelajaran. Hasil menunjukkan bahwa, media lembar kerja dan media realia sama-sama mampu mencapai tujuan pembelajaran. Namun terdapat perbedaan yaitu pada penggunaan media realia, bahasa reseptif dan ekspresif anak, kemampuan berinteraksi dengan teman sebaya, pemikiran yang lebih kaya (variatif kognitif) dapat muncul dan dikembangkan. Sedangkan pada media lembar kerja, yang terlihat hanya bahasa reseptif, kurangnya sosialisasi antar teman dan pemikiran kurang bebas hanya seputar pengerjaan tugas saja. Pada prakteknya, media lembar kerja lebih sering digunakan sebagai media pembelajaran padahal media realia sangat dekat dengan anak, mudah dijumpai dan mampu mencapai tujuan pembelajaran dengan lebih optimal.

Kata Kunci: Media Lembar Kerja, Media Realia; Pendidikan Anak Usia Dini.


Full Text:

PDF

References


Adam, S., Syastra T. M (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, Volume 3No 2, ISSN 2337-8794

Aisyah, A. N., Wahyuningsih, S., & Nurjanah, N. E. (2019). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Pola Melalui Media Realia Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Kumara Cendekia, 7(4), 451. https://doi.org/10.20961/kc.v7i4.32824

Apriyansyah, C. (2018). Peningkatan Kecerdasan Naturalis Melalui Penggunaan Media Realia. Jurnal Audi, 3(1), 13. https://doi.org/10.33061/ad.v3i1.2069

Asrizal, Amran, A., Ananda, A., Festiyed, F., & Sumarmin, R. (2018). The development of integrated science instructional materials to improve students’ digital literacy in scientific approach. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(4), 442–450. https://doi.org/10.15294/jpii.v7i4.13613

Atteh, E., Acquandoh, E., Boadi, A., & Andam, E. A. (2020). The Effect of Using Hands-on Materials in Teaching Pythagoras Theorem. Journal of Scientific Research and Reports, 26(5), 106–116. https://doi.org/10.9734/jsrr/2020/v26i530265

Goestira, S., Achmad, A., & Marpaung, R. R. T. (2014). Penggunaan Media Realia Terhadap Keterampilan Proses Sains dan Penguasaan Konsep Oleh Siswa. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 2(7). ISSN: 2621-5594

Hasibuan, S. C., Milfayetty, S., & Mursyid, R. M. (2019). Development of Child Worksheets Based on the Story as Subtheme “My Body” to Improve Students’ Speaking Abilities at Al-Ikhlas Early Childhood Education and Development (ECED) Medan Amplas. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 2(4), 539–546. https://doi.org/10.33258/birle.v2i4.535

Hijriati. (2016). Tahapan Perkembangan Kognitif pada Masa Early Childhood. Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 33–49.

Ibrahim dan Suparni (2012), Pembelajaran Matematika Teori dan Aplikasinya, (Yogyakarta: SUKA Press UIN Sunan Kalijaga. Hlm 122 ISBN: 978-979-8547-50-8

Jihad, Asep & Abdul Haris. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo. ISBN

-602-18903-4-9

Kartono dan Kartini. Pengantar Meteodologi Riset Sosia. Mandar Maju. Bandung. 1996. hlm. 32

Kriyantono, Rahmat. 2006. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta : PT. Kencana Perdana.

Lee, C.-D. (2014). Worksheet Usage, Reading Achievement, Classes’ Lack of Readiness, and Science Achievement: A Cross-Country Comparison. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(2). https://doi.org/10.18404/ijemst.38331

Marinda, L. (2020). Piaget dan problematikanya. Jurnal An-Nisa :Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 13(1), 116–152. p-ISSN:2086 -0749 e-ISSN:2654-4784

Miftah, M. (2013). FungsiDan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Journal of Chemical Information and Modeling, 1(2), 95–105. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n2.p95--105

Mirghani HM, Ezimokhai M, Shaban S, van Berkel HJ. Superficial and deep learning approaches among medical students in an interdisciplinary integrated curriculum. Educ Health (Abingdon). 2014 Jan-Apr;27(1):10-4. doi: 10.4103/1357-6283.134293. PMID: 24934937.

Moleong, L. J. 2010, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya. ISBN: 979-514-051-5

Mukhlis, A. (2016). Attachment Place: Studi Fenomenologi Special Place Anak Usia Dini Di Paud Islam Dan Tk Islam Di Kabupaten Malang. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 4(1), 134. https://doi.org/10.15642/pai.2016.4.1.134-156

Nazir, M (2011). Metode Penelitian. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia ISBN: 9789794501733

Oren, F. S., & Ormanci, U. (2012). An Application about Pre-Service Teachers’ Development and Use of Worksheets and an Evaluation of their Opinions about the Application. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 12(1), 241–270.

Purwono, J. dkk. (2018). Penggunaan Media Audio-Visual pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 127–144. ISSN: 2354-6441

Ransom, M., & Manning, M. (2013). Teaching Strategies: Worksheets, Worksheets, Worksheets. Childhood Education, 89(3), 188–190. https://doi.org/10.1080/00094056.2013.792707

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Method). Bandung: Alfabeta. ISBN: 979-602-9328-06-6

Sutoyo, A. (2012). Pemahaman Individu. Pemahaman Individu Teknik Nontes, 330. ISBN 978-602-7985-12-4 155.207 6

Usmeldi, Amini, R., & Trisna, S. (2017). The development of research-based learning model with science, environment, technology, and society approaches to improve critical thinking of students. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 318–325. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i2.10680

Widianto, E. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707

Yuliati, Y. (2016). Miskonsepsipada pembelajaran IPA beserta remidiasinya: jurnal bio education. 4(1), 1–23. ISBN: 2013206534. ISSN: 2541-2280




DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v6i1.9996

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats