Pengaruh Promosi Ebod Jaya terhadap Loyalitas Konsumen

Ihsan Kurnia Utama

Abstract


Abstract. The strict competition urges the company to be more innovative and creative in selecting a strategy to promote its products in order to secure its business position. Ebod Jaya is one of the leading manufacturers of kicaumania in Indonesia. This research was conducted to find out the extent of the influence of personal selling, advertising, word of mouth toward consumer loyalty. This research applied explanatory survey method which aims to test the hypothesis to display the states of the causal relationship between two or more variables with a small bias in order to increase the credibility. However, the results of the research showed that Ebod Jaya promotion influence significantly against repeat purchases and the variable of advertising and word of mouth, whereas personal selling does not influence significantly. On refers others only word of mouth variables that indicates the influence significantly, whereas for personal selling and advertising no significant effect were shown.

Keywords : Advertising, Personal Selling, Refers Others, Repeat Purchases, Word Of Mouth

Abstrak. Ketatnya persaingan yang ada menuntut perusahaan untuk lebih inovatif dan kreatif dalam memilih strategi mempromosikan produk untuk mengamankan posisi bisnisnya. Ebod Jaya merupakan sebuah produsen perlengkapan kicaumania di Indonesia. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh personal selling, advertising, word of mouth terhadap loyalitas konsumen. Penelitian ini menggunakan metode survey eksplanatori yang mempunyai tujuan untuk menguji hipotesis yang menyatakan hubungan sebab akibat antara dua variabel atau lebih dengan bias yang kecil dan meningkatkan kepercayaan. Hasil penelitian diketahui bahwa promosi Ebod Jaya berpengaruh secara signifikan terhadap repeat purchases hanya variabel advertising dan word of mouth sedangkan untuk personal selling tidak berpengaruh secara signifikan. Pada referse others yang berpengaruh secara signifikan hanya variabel word of mouth sedangkan untuk personal selling dan advertising tidak berpengaruh secara signifikan.

Kata Kunci: Advertising, Personal Selling, Refers Others, Repeat Purchases, Word Of Mouth


References


Aaker David, 1991. Manajemen Ekuitas Merek. Jakarta: Spektrum Mitra Utama.

Kotler, Philip, Kevin Lane Keller. 2006. Marketing Management. Pearson Education Inc.

Riduwan dan Kuncoro, Engkos Achmad. 2007. Cara Menggunakan dan Memaknai Analisis Jalur (Path Analysis. Bandung: Alfabeta.

Shimp, Terence A. 2003. Periklanan dan Promosi. Jakarta: Erlangga

Website

https://www.facebook.com/groups/ebodjaya.family diakses pada 23 Desember 2015 Pukul 14:00 WIB.

http://omkicau.com diakses pada 17 Februari 2016 Pukul 11:00 WIB




DOI: https://doi.org/10.29313/idea.v0i0.4172

Refbacks

  • There are currently no refbacks.