Menakar Kurikulum Geografi 2013 dalam Pengembangan Nilai Patriotisme

Ahmad Yani

Abstract


This study has the objective to measure the Geography Curriculum in 2013
Curriculum (K-13) in the development of the value of patriotism. The method employed
is the analysis of documents related to the geography curriculum. There are four findings
in this research, they are (1) based on documents from the Pusat Kurikulum dan Buku
(Centre for Curriculum and Books), curriculum Geography has a goal to build character
and cultivate patriotism as to be pride as an Indonesian; (2) compared with the previous
curriculum, geography subjects in the K-13 greatly accentuate the materials of Indonesian
geography; (3) Content of the patriotism value has Sumpah Pemuda’s spirit (Indonesian
Youths’ Vow for Indonesian Independence) as its background; and (4) to develop the
value of patriotism, Geography learning uses a direct approach (instructional effects) and
indirect approach (nurturant effects) to develop the value of patriotism. In direct approach,
values of patriotism are delivered through advice by creating a learning environment that
enables the emergence of opportunities for teachers to give advices. In inndirec approach,
the values of patriotism are developed through methods of recitation and media that have
a positive impact on the development of patriotism.


Keywords


geografi, indonesia, kurikulum, nurturat effect, patriotisme

References


Daldjoeni. (2014). Pengantar Geografi. Yogyakarta. Penerbit Ombak.

Elfindri, dkk. (2012). Pendidikan Karakter Kerangka, Metode dan Aplikasi untuk Pendidikan dan Profesional. Jakarta. Baduose Media.

Enok Maryani. (2015). Kecerdasan Ruang Dalam Pembelajaran Geografi. Makalah. Prosiding Seminar Nasional 1“Peringatan Hari Bumi untuk Meningkatkan Kecerdasan Ruang” ISSN LIPI 2443-1613. Program Studi Pendidikan Geografi Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia

Gunardo, R.B (2014). Geografi Politik. Yogyakarta. Penerbit Ombak

Jefriando. M. (2014). Di Awal Tahun Impor Garam Melonjak 75%. Artikel. Tersedia on line detikfinance.com Selasa, 04/03/2014 12:05 WIB

Komalasari, K. (2011). Kontribusi Pembelajaran Kontekstual untuk Pengembangan Kompetensi Kewarganegaraan Peserta Didik SMP di Jabar. Artikel. Jurnal MIMBAR Vol. XXVII, No. 1 (Juni 2011): 47-55

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 64 Tahun 2013 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 65 tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah

Permendikbud Nomor 81A Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum Lampiran 4 tentang Pedoman Umum Pembelajaran

Suharyono dan Moch. Amien. (2013). Pengantar Filsafat Geografi. Yogyakarta. Penerbit Ombak.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2002 Tentang Pertahanan Negara

Yani, A. (2013). Persiapan Implementasi Kurikulum Geografi 2013. Makalah. Seminar Kurikulum pada Program Studi Pendidikan Geografi Universitas Muhammadiyah Purwokerto pada Sabtu 6 Juli 2013

Yani, A. (2014). Mindset Kurikulum 2013. Bandung. CV. Alfabeta.

Yani, A. dan Ningrum, E. (2014). Agenda Yogyakarta 2035: Mengukuhkan Mata Pelajaran Geografi Sebagai Pembentuk Karakter Bangsa. Makalah. Proceeding Seminar Nasional dan Kongres Ikatan Geograf Indonesia (IGI) ke XVII yang dilaksanakan pada tanggal 15 – 16 Nopember 2014 di UNY dan UGM, Yogyakarta.

Zainuddin, Mustofa, H, dan Hakam, DS. 2014. Membentuk karakter Peduli Lingkungan dengan Model Pembelajaran Inkuiri. Artikel. Jurnal MIMBAR Vol. 30. No. 1 (Juni 2014), hal. 11 – 17.

Kementerian Pendidikan Nasional. Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama. 2010. Pembinaan Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama. Jakarta




DOI: https://doi.org/10.29313/mimbar.v31i2.1468

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




MIMBAR : Jurnal Sosial dan Pembangunan is licensed under  Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License