Implementasi Pembentukan Karakter Bersahabat Melalui Model Pembelajaran Group Investigation

HM Zainuddin

Abstract


The result of the observation in an elemtaray school in Blitar, 2012 is as follows: the teachers’ presentation is not interesting; the students are not given a chance to develop their idea and mind; the students get boring with the learning,the concepts given to the students are given separately, and their grades are below the minimum of the criteria passing grade. The research problems: the application of Group Investigation learning model improves student learning outcomes; and the application of ‘Group Investigation’ learning model shapes friendly character / communicative. The result of the research shows that Group Investigation model runs smoothly and The students’ learning outcome increases.

Keywords


Implementasi; Karakter Bersahabat; Group Investigation; Sosial

References


Arikunto, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

BSNP. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan: Mata Pelajaran IPS Tingkat SD. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Gulo (2005). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Grasindo.

Hamalik, O. (2007). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Hudojo, H. (1988). Belajar dan Pembelajaran. Malang: IKIP Malang

Joyce, B., and Weil, M. (1996). Models of Teaching. Boston: Allyn and Bacon.

Kasihani. (2009). Model-model Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang.

Kunandar. (2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2003). Kurikulum Berbasis Kompetensi, Karakteristik, dan Implementasinya. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2007). Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan). Bandung: PT. Remaja

Rosdakarya.

Sanjaya, W. (2007). Strategi Pembelajaran (Berorientasi Standar Proses Pendidikan). Jakarta: Prenada Media Group.

Sapriya. (2009). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Setiono, L. (2012). Model Pembelajaran Tujuh Bintang. (Online), (http://lilik setiono/wordpress.com/2012/08/12), diakses 24 Januari 2011.

Somantri, M.N. (2001). Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung.

Sukmadinata, N.S.(2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Penerbit: PT. Remaja Rosda Karya.

Supriya. (2009). Pendidikan IPS: Konsep dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosda karya offset.

Suyanto, K.K.E. (2008). Model Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang.

Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik: Konsep Landasan Teoritis - Praktis dan Implementasinya. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Uno, B.H. (2007). Model Pembelajaran (Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif). Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Winataputra, U.S. (2008). Materi dan Pembelajaran IPS SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Zainuddin, M. (2012). Membentuk karakter anak melalui pendidikan IPS. Malang: UM Press. Zainuddin. Mimbar, Vol. XXVII, No.1 (Juni): 47-55ol. ”Terakreditasi”SK Dikti No.64a/DIKTI/Kep/241.




DOI: https://doi.org/10.29313/mimbar.v29i1.368

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




MIMBAR : Jurnal Sosial dan Pembangunan is licensed under  Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License