Conceptual Models Development of Non-Formal Education Unit Management for Education Services Quality
Abstract
Non-formal education units broadly known by the public are the Community Learning Center (CLC) and Courses and Training Institution (CTI) which have so far been able to improve the quality of education for the community. This study focuses on the description of the capacity mapping management of non-formal education units in improving the quality of education services. The research method used is a qualitative approach with descriptive methods. The research subjects are managers, educators, and students in non-formal education units in Bandung. Data collection techniques used are documentation study, interviews, and focused discussion. This research results in several points, that: (1) description of management of CLC and CTI in Bandung is still not optimal, (2) the map of the quality standards of CLC and CTI in Bandung have not reached the eight National Education Standars yet, (3) expectations of CLC and CTI management are collected and formulated as a conceptual model for the performance of CLC and CTI managers in Bandung.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdulah, M.N.A., and Putra, R.R.S. (2018). Nyangku :Implementasi Nilai-Nilai Sosial Melalui Ritual Upacara Adat Desa Panjalu Ciamis Jawa Barat. Sosio Edukasi. Jurnal Studi Masyarakat dan Pendidikan. Universitas Hamzan wadi. Vol 2, No 1 Tahun 2018.
Amin, Y. (2014). Analisis Kebutuhan Pendidikan Masyarakat. Jurnal Penelitian Pendidikan. UNNES.Vol 31, No. 2 Tahun 2014.
Anwas. O. (2011). Strategi Pemanfaatan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Kompetensi Penyuluh Pertanian. Jurnal Teknodik. Jakarta: Pustekom Kemdikbud, Vol. XV No. 2, Desember 2011. ISSN 0854-915X, akeditasi LIPI No. 351/Akred-LIPI/P2MBI/07/2011.
Ardiwinata, J.S. (2014). Peran Forum PKBM dalam Meningkatkan Mutu Pengelolaan Program PAUDNI di Provinsi Jawa Tengah dan DIY. Jurnal Pedagogia. Bandung: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, Vol. 1 No. 2, Desember 2014.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: RinekaCipta.
BSNP, No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Firdausi, K.S. (2016). Analisis Pembangunan Berbasis Masyarakat dalam Pengembangan Sumber Daya Masyarakat. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik. FISIP, Universitas Tribuhwanatunggadewi Malang. ISSN. 2442-6962, Vol. 5, No. 2. Tahun 2016.
Hikmat, H., (2001). Strategi Pemberdayaan Masyarakat. Bandung: Humaniora Utama.
Hayati, L. (2011). Penerapan Pendekatan Pemecahan Masalah Melalui Belajar dalam Kelompok Kecil Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar pada Mata Kuliah Teori Peluang. Jurnal Teknodik Pustekom Kemdikbud Vol. XVI. No. 2 Juni 2012. ISSN 0854-915X, akeditasi LIPI No. 351/Akred-LIPI/P2MBI/07/2011.
Hermawan, Y. dan Suryono. (2016) Partisipasi Masyarakat Dalam Penyelenggaraan Program-Program Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat Ngudi Kapinteran . Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat. Vol 3, No 1 (2016. March 2016. Prodi Pls Pascasarajana UNY.
Helmut, W. (1991). Peningkatan Pendidikan Masyarakat Minahasa Dan Dampaknya: Tinjauan Ekonomi Dan Sosial. Populasi: Jurnal Pendidikan Dan Kebijakan UGM. Vol. 2 No. 2 Tahun 1991.
Iskandar, D. (2017). Pemberdayaan Masyarakat Dalam Bidang Pertanian oleh Lembaga Pemberdayaan Masyarakat Di Desa Jadimulya Kecamatan Langkaplancer Kabupaten Pangandaran. Moderat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan. UNIGAL.Vol. 3, No 1. Tahun 2017.
Jalal F., dan Supriadi, D. (2001) Pengembangan CBE dalam Lapangan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.
Nugraha, A. (2009). Pengembangan Masyarakat Pembangunan Melalui Pendampingan Sosial Dalam Konsep Pemberdayaan Di Bidang Ekonomi. Jurnal Ekonomi Modernisasi Fakultas Ekonomi Universitas Kanjuruhan Malang. Vol. 5 No. 2 Juni 2009.
Septrilia, Husin, Hakim. (2019).Pemberdayaan Perempuan Melalui Pelatihan Keterampilan Tudung Saji Dari Rotan Di Desa Muara Tenang Kecamatan Dempo Selatan Kota Pagar Alam. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat. Program Studi Pendidikan Luar Sekolah Jurusan Ilmu Pendidikan FKIP UNSRI. Vol 6. No. 1 Tahun 2019.
Saepudin, A. (2015). Efektifitas Pelatihan dan Efikasi Diri dalam Meningkatkan Perilaku Berwirausaha pada Masyarakat Transisi. Jurnal Mimbar (Sosial dan Pembangunan). Bandung: P2U LPPM UNISBA, Vol. 31 No. 1. Juni 2015. ISSN: 0215-8175, Terakreditasi Dikti. SK Kemdikbud No. 040/P/2014.
Saepudin, A. (2017). The Influence of Participation in Extracurricular Activities to Learning Motivation. P2U LPPM UNISBA, Vol. 33 No. 2. Desember2017. ISSN: 0215-8175, Terakreditasi Dikti. SK Kemdikbud No. 040/P/2014.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Bandung :Alfabeta.
Sihombing dan Gutama (2000). PKBM dalam Perspektif Pendidikan Luar Sekolah. Jakarta: Depdiknas.
Sihombing. (2019). Pendidikan Luar Sekolah. Jakarta: Depdiknas.
Suharto, T. (2005). Konsep Dasar Pendidikan Berbasis Masyarakat. Jurnal Cakrawala Pendidikan, Vol. 2, No. 3, November 2005.
Tohani, E. (2010). Studi Pengembangan Kapasistas PKBM sebagai Penyedia Layanan Bidang Pendidikan. Jurnal Penelitian Illmu Pendidikan Vol. 3 No.2, September 2010.
UUSPN (Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional) No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Widodo, WE. (2019). MengukurKepuasan Masyarakat Pada Program CSR Di DesaKertajaya: Sebuah Analisis Menggunakan Metode Sustainability Compass. Jurnal Pemberdayan Masyarakat: Media Pemikiran Dan Dakwah Pembangunan. UIN Sunankalijaga. Vol 3. No. 1 tahun 2019.
Wahidah, and Evita. (2019). Pembinaan Masyarakat Pada Perempuan Tulang Punggung Keluarga Dengan Strategi Koping Mekanisme Dalam Upaya Peningkatan Resiliensi. Community Development: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, STAIN Kudus. Vol. 3. No. 1, Juni 2019.
DOI: https://doi.org/10.29313/mimbar.v35i2.5055
Refbacks
- There are currently no refbacks.
MIMBAR : Jurnal Sosial dan Pembangunan is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.