The Impact of Students’ Understanding of Anti-Corruption Values on Anti-Corruption Behavior
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Attanasi, G., Rimbaud, C., & Villeval, M. C. (2019). Embezzlement and Guilt Aversion. Journal of Economic Behavior & Organization, 167, 409–429.
Denisova-Schmidt, E., Prytula, Y., & Rumyantseva, N. L. (2019). Beg, borrow, or steal: determinants of student academic misconduct in Ukrainian higher education. Policy Reviews in Higher Education. https://doi.org/10.1080/23322969.2018.1518726
Dimyati, T. R. (2018). PEMBENTUKAN KARAKTER MAHASISWA DALAM SISTEM PENDIDIKAN TINGGI ISLAM. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.19105/tjpi.v13i1.1716
Duryat, H. M., & Sahrodi, H. J. (2021). Manajemen Pendidikan AntiKorupsi:(Wacana Kritis atas Etika Kekuasaan dan Budaya Mematuhi Melalui Pendidikan). K-Media.
Effendy, O. U. (2003). Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. In Citra Aditya.
Gusnardi. (2014). Pendidikan Anti Korupsi di Perguruan Tinggi: Perlukah? Pekbis.
Habibi, A. (2018). Doktrinisasi Anti Korupsi (Program Perguruan Tinggi Menanamkan Semangat Anti Korupsi Ke Alam Bawah Sadar Mahasiswa). SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v5i1.7903
Hakim, L. (2012). Model Integrasi Pendidikan Anti Korupsi dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Taklim.
Handayani, D. M. (2019). KORUPSI. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen. https://doi.org/10.36270/pengarah.v1i1.3
Handoyo, E. (2013). Pendidikan Antikorupsi. Ombak Dua. http://lp3.unnes.ac.id/v2/wp-content/uploads/2019/08/Pendidikan-Anti-Korupsi-Suplemen-MKU-Pend.-Konservasi.pdf
Harahap, A. J. (2018). Risywah dalam Perspektif Hadis. Diroyah: Jurnal Studi Ilmu Hadis, 2(2), 109–120.
Hermawan, H. (2018). Kebijakan-Kebijakan Pendidikan Agama Islam Dalam Memberantas Korupsi. Tarbiyatuna. https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v9i1.2062
Illahi, B. K. (2019). Internalisasi Nilai Antikorupsi Melalui Pencegahan dan Pengendalian Benturan Kepentingan di Perguruan Tinggi. Supremasi Hukum: Jurnal Penelitian Hukum. https://doi.org/10.33369/jsh.28.2.136-152
Iqbal, Q., & Ahmad, N. H. (2020). Workplace Spirituality and Nepotism-favouritism in Selected ASEAN Countries: The Role of Gender as Moderator. Journal of Asia Business Studies, 14(1), 31–49. https://doi.org/10.1108/JABS-01-2018-0019
Khamdan, M. (2014). Jihad Akademik Kalangan Perguruan Tinggi Islam Melawan Korupsi (Pemaknaan Akademisi atas Kerancuan Fiqih dan Budaya Terhadap Korupsi). Jurnal Penelitian.
Komalasari, K., & Saripudin, D. (2015). Integration of anti-corruption education in school’s activities. American Journal of Applied Sciences, 12(6), 445.
Lestari, P., & Romdiani, N. S. (2018). Efektifitas Pembelajaran Dengan Media Kartu Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Gantang. https://doi.org/10.31629/jg.v3i1.304
Lina Miftahul Jannah & Bambang Prasetyo. (2003). Pendekatan Kuantitatif. Materi Pokok Metode Penelitian Kuantitatif.
Madrim, S. (2021). Sama, Skor Indeks Persepsi Korupsi Indonesia dan Gambia. VOA Indonesia. https://www.voaindonesia.com/a/sama-skor-indeks-persepsi-korupsi-indonesia-dan-gambia/5756699.html
Mohd Khairuddin Abdullah, Khalid Hj Johari, Ag Yusof Ag Chuchu, & Halimah Laji. (2014). Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkah laku delinkuen murid sekolah menengah. Jurnal Pemikir Pendidikan.
Nugraheni; Lestari, T. W. S. (2017). Mahasiswa Pelopor Gerakan Antikorupsi (pertama). Deepublish. https://www.google.co.id/books/edition/Mahasiswa_Pelopor_Gerakan_Antikorupsi/WMo9DwAAQBAJ?hl=en&gbpv=1&dq=PENDIDIKAN+ANTIKORUPSI+book&printsec=frontcover
Nurul Salmi Mohd Dazali, & Mohd Isha Awang. (2014). Communication Skill Among Undergraduate Students of Education in Northern Malaysia. Malay Language Education Journal – MyLEJ. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Oktarina, Y., & Abdullah, Y. (2017). Komunikasi dalam Perspektif Teori dan Praktik. Deepublish.
Pramelani. (2018). Efek Kognitif, Afektif dan Behavioral pada Kampanye Registrasi Prabayar Seluler. Jurnal Komunikasi.
Purba, N., & Zaini, S. (2018). Sosialisasi Pembudayaan Pendidikan Anti Korupsi Berbasis Madrasah untuk Menanamkan Anti Korupsi bagi Siswa. AMALIAH: JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT. https://doi.org/10.32696/ajpkm.v2i1.104
Puspito, N., & Elwina, M. (2016). Buku Panduan Dosen Pembelajaran Pendidikan Anti Korupsi Untuk Perguruan Tinggi. Biro Kerja Sama dan Komunikasi Publik, Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi. http://lldikti12.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2019/09/01-Buku-Panduan-Dosen-PAK-untuk-Perguruan-Tinggi.pdf
Rakhmat, M. (2015). Kewenangan Kejaksaan dalam Pengembalian Aset Hasil Korupsi melalui Instrumen Hukum Perdata. Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 31(1), 201–210.
Saifulloh, P. P. (2017). Peran Perguruan Tinggi dalam Menumbuhkan Budaya Anti Korupsi di Indonesia. Jurnal Hukum & Pembangunan. https://doi.org/10.21143/.vol47.no4.1591
Salama, N. (2014). Motif dan Proses Psikologis Korupsi. Jurnal Psikologi. https://doi.org/10.22146/jpsi.6946
Salistina, D. (2015). Pendidikan Anti Korupsi melalui Hidden Curriculum dan Pendidikan Moral. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Pendidikan Islam, 3(2), 163–184. https://doi.org/10.21274/taalum.2015.3.2.163-184
Soemanto, R., Sudarto, & Sudarsana. (2014). Pemahaman Masyarakat tentang Korupsi. Yustisia Jurnal Hukum, 3(1), 82–88. https://doi.org/10.20961/yustisia.v3i1.10124
SOFWAN, M., SETIONO, P., ELSAYED, A. E. M., & SAUDAGAR, F. (2018). Fighting against Corruption through Character Education: The Voices of Indonesian Primary School Teachers. | IRJE| Indonesian Research Journal in Education|, 86–96.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Alfabeta, CV.
Sukmana, O., Agustino, H., & Widodo, E. R. P. (2020). Implementation of Modeling and Reinforcement Process from Lecturers in Forming Anti-Corruption Attitude of Student Activist: A Study at University of Muhammadiyah Malang, Indonesia. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(8), 1341–1350.
Sulistiawati, L. Y. (2012). ‘Social Capital’ and Corruption Demolition in Indonesia Case Studies: Indonesia’s Forest Fires and Prita Mulyasari. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2158818
Sulistyo, Ponco Budi and Azmawati, A. A. (2016). The Roles Of Facebook In Creating New Anti- Corruption Social Movement Through Online Community In Indonesia. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 6(Issue 7, July 2016 33 ISSN 2250-3153), 33–37. http://www.ijsrp.org/research-paper-0716/ijsrp-p5506.pdf
Suryani, I. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Anti Korupsi di Lembaga Pendidikan Perguruan Tinggi sebagai Upaya Preventif Pencegahan Korupsi. Jurnal Visi Komunikasi.
Wachs, J., Yasseri, T., Lengyel, B., & Kertész, J. (2019). Social capital predicts corruption risk in towns. Royal Society Open Science. https://doi.org/10.1098/rsos.182103
Widhiyaastuti, I., & Ariawan, I. G. K. (2018). Meningkatkan Kesadaran Generasi Muda untuk Berperilaku Anti Koruptif melalui Pendidikan Anti Korupsi. Acta Comitas, 3(1), 17–25.
Williams, C. C., Martinez-Perez, A., & Kedir, A. (2016). Does Bribery have a Negative Impact on Firm Performance? A Firm-level Analysis Across 132 Developing Countries. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
Wisman, Y. (2017). Komunikasi Efektif dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Nomosleca. https://doi.org/10.26905/nomosleca.v3i2.2039
Wiyono, S. (2015). Tantangan Pendidikan Anti Korupsi: Gratifikasi, Suap dan Pemerasan Membayangi Pejabat dan Aparat Penegak Hukum. Revolusi Pendidikan Karakter Bangsa.
Yulianita, N., Nurrahmawati, N., & Maryani, A. (2020). Analysis of the Anti-Corruption Campaign for Engagement and Action on Social Media. MIMBAR: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 36(1), 110–118.
Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i1.2100
DOI: https://doi.org/10.29313/mimbar.v37i1.6310
Refbacks
- There are currently no refbacks.
MIMBAR : Jurnal Sosial dan Pembangunan is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.