Technical Education and Training to Improve the Competence of State Civil Apparatus in Takalar

Dian Lestari, Sumartono Sumartono, Endah Setyowati

Abstract


This article describes the education and training of the State Civil Apparatus (ASN) in developing competence. Education and training indicators used are needs indicators, training programs, and evaluation of training programs. By using qualitative research methods, this study shows the education and training process carried out by the Personnel and Human Resources Development Agency of Takalar Regency conducts training needs analysis based on organizational analysis, employee analysis, and individual analysis. Furthermore, in the training program, development indicators classify education and training into two categories: information methods and experimental methods; however, this is not optimal because only a partnership agency (external training) is developing the training programs. In the evaluation stage, the training program is evaluated based on information at five levels: reaction, learning, behavior, organization, results, and cost-effectivity. However, so far, this has not been effective.

Keywords


education and training, competency improvement, state civil apparatus

Full Text:

PDF

References


Amaddin, S., Fitriyah, N., & Irawan, B. (2017). Pendidikan dan pelatihan tot dalam meningkatkan kinerja pegawai widyaiswara di badan pendidikan dan pelatihan provinsi kalimantan timur. Jurnal Administrative Reform, 3(1), 148– 160.

Amin, S., & Nurhadi, A. (2020). Urgensi Analisis Kebutuhan Diklat Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Pai Dan Budi Pekerti. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(02), 83–100.

Apriyani, H., & Rachmi, H. (2020). Program Pengembangan Manajemen Diklat Peningkatan Kompetensi Profesionalisme Di Sekolah Dasar Kabupaten Bogor. Jurnal Mitra Manajemen, 4(12), 1607– 1616.

Astra, F., Mandey, J., & Londa, V. (2016). Pengaruh Pendidikan dan Pelatihan Struktural terhadap Kompetensi Kepemimpinan Aparatur Sipil Negara Studi di Sekretariat Daerah Kota Bitung. Jurnal Administrasi Publik, 3(400).

Awalla, E., Tulusan, F., & Laloma, A. (2018). Pengembangan Kompetensi ASN Di Kantor BKD Melonguane Kabupaten Kepulauan Talaud. Jurnal Administrasi Publik, 4(56).

Budiyanti, H., & Damayanti, N. A. (2015). Penilaian Kebutuhan Pelatihan pada Tingkat Individu Petugas Rekam Medis. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia, 3(1), 70–79.

Faozan, H. (2019). Membangun peta jalan pengembangan kompetensi ASN menuju terwujudnya pelayanan publik berkelas dunia.

Fathurrochman, I. (2017). Pengembangan Kompetensi Pegawai Aparatur Sipil Negara (ASN) Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Curup Melalui Metode Pendidikan Dan Pelatihan. Manajer Pendidikan, 11(2).

Handayani, W. T., Suryono, A., & Said, A. (2015). Efektivitas Pelaksanaan Pendidikan dan ( Studi di Badan Kepegawaian Daerah Kabupaten Probolinggo ). Jurnal Administrasi Publik, 3(5), 824–828.

Hidayat, A. I., & Sa’ud, U. S. (2015). Model Pendidikan dan Pelatihan Berbasis Kompetensi bagi Widyaiswara Muda. Jurnal Administrasi Pendidikan, 22(2).

Iwantara, I. W. (2019). Analisis Kebutuhan Diklat (AKD) Pada Balai Diklat Keagamaan Denpasar Tahun 2018. Jurnal Edutrained: Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan, 3(2), 189–204.

Khoironi, S. C. (2020). Pengaruh Analisis Kebutuhan Pelatihan Budaya Keamanan Siber Sebagai Upaya Pengembangan Kompetensi bagi Aparatur Sipil Negara di Era Digital. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 24(1), 37–56.

Laksmi, N. P. Y., & Markeling, I. K. (2014). Penyelenggaraan Manajemen ASN Berdasarkan Sistem Merit Menurut Pasal 51 Undang-Undang Nomor 5 Tahun 2014 Tentang Aparatur Sipil Negara. 1–12.

Mawakimbang, R. A., Lengkong, F. D., & Very, L. (2020). Efektivitas Pelaksanaan Pendidikan Dan Pelatihan Kepemimpinan Aparatur Sipil Negara Di Dinas Pendidikan Kabupaten Kepulauan Sangihe. Jurnal Administrasi Publik, 6(92).

Ngindana, R., & Hermawan, R. (2019). Analisis Kebutuhan Diklat Pegawai Negeri Sipil Berbasis Kesenjangan Kerja Unit Kerja Di Lingkungan Pemerintah Kota Mojokerto. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik (JISoP), 1(1), 1–11.

Pangestuti, D. C. (2019). Pelatihan Terhadap Pengembangan Karir Dengan Intervening Prestasi Kerja. 4(1), 57–68.

Pawellangi, M. R. (2017). Pengembangan model pendidikan dan pelatihan (diklat) berkelanjutan berdasarkan pemetaan hasil uji kompetensi guru bidang keahlian TIK pada SMK. Universitas Negeri Malang.

Ramadhon, S. (2016). Penerapan Model Empat Level Kirkpatrick Dalam Evaluasi Program Pendidikan Dan Pelatihan Aparatur. Forum Diklat, 06(1).

Sartika, D., & Kusumaningrum, M. (2017). Pengembangan Kompetensi Aparatur Sipil Negara di Lingkungan Pemerintah Provinsi Kalimantan Timur. Jurnal Borneo Administrator, 13(2), 131–150.

Sedarmayanti. (2017). Reformasi Administrasi Publik Reformasi Birokrasi, Dan Kepemimpinan Masa Depan (Mewujudkan Pelayanan Prima dan Kepemerintahan yang Baik) (S. Ali Mifka (ed.); Cetakan Ke). PT Refika Aditama.

Setiadiputra, R. Y. P. (2017). Urgensi Program Pengembangan Kompetensi Sdm Secara Berkesinambungan Di Lingkungan Instansi Pemerintah. Sawala: Jurnal Administrasi Negara, 5(1), 16–22.

Supratman, L. P. (2017). Communicative Leadership in Constructing Innovative Learning Organization. MIMBAR, Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 33(2), 376. h t tp s://doi .o rg/10 .29313/mimba r. v33i2.2694.

Susatya, E. (2013). Pengembangan model pelatihan guru sekolah menengah kejuruan kelompok seni dan budaya. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 19(1), 107–122.

Suwatno, H. d, & Priansa, D. J. (2014). Manajemen SDM dalam organisasi Publik dan Bisnis.

Suwatno, H., & Juni Priansa, D. (2018). Manajemen SDM Dalam Organisasi Publik dan Bisnis. Penerbit Alfabeta.

Tulung, J. M. (2014). Evaluasi Program Pendidikan Dan Pelatihan Kepimpinan Tingkat IV Di Balai Diklat Keagamaam Manado. Journal “Acta Diurna,” III(3), 1–14.

Utami, T. K. (2016). Analisis Tentang Pendidikan Dan Pelatihan Terhadap Peningkatan Kompetensi Pegawai Negeri Sipil Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (Mea). Jurnal Hukum Mimbar Justitia, 7(1), 532–549.

Utomo, K. B. (2013). Pengembangan Model Diklat Menggambar Bertema Konservasi Pada Guru Tk Di Kota Semarang. Lembaran Ilmu Kependidikan, 42(1), 70–76.

Widodo, K. S., Widodo, J., & Masrukan, M. (2015). Pengembangan Model Pendidikan Dan Pelatihan (Diklat) Partisipatif Integratif Kolaboratif (Pikola) Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Fisika SMA. Educational Management, 4(2).

Winarni, S. (2019). Pendidikan dan Pelatihan Dalam Peningkatan Kinerja Di Badan Kepegawaian Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Kabupaten Tana Tidung Melalui Pendidikan dan Pelatihan. In Tugas Akhir Program Magister.

Wirotomo, D., & Pasaribu, P. N. (2015). Pengaruh Kompetensi, Pengembangan Karir, Pendidikan Dan Pelatihan (Diklat) Terhadap Knerja Pegawai Direktorat Jenderal Perimbangan Keuangan. MIX: Jurnal Ilmiah Manajemen, 5(3), 153627.

Yanti, F. (2017). Pengembangan Kompetensi Aparatur Sipil Negara Di Era Revolusi Industri 4.0.




DOI: https://doi.org/10.29313/mimbar.v37i2.7950

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




MIMBAR : Jurnal Sosial dan Pembangunan is licensed under  Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License