STRENGTHENING CHARACTER EDUCATION THROUGH HABITUATION ACTIVITIES

Aiman Faiz, Imas Kurniawaty, Purwati Purwati

Abstract


Education is an important sector in the development of a nation, with quality education, the development of human resources will also be better. The purpose of this research is to describe the pattern of strengthening character education at SDN 2 Tukmudal. To achieve the research objectives, the research methodology uses a descriptive qualitative approach. The results of the study describe that strengthening character education at SDN 2 Tukmudal Sumber Cirebon with the let's reduce waste program is a form of instilling the value of caring for the environment. Not only that, in its implementation there is also a strengthening of the values of nationalism, religion, discipline and responsibility which are applied in habituation, learning and culturalization activities in SDN 2 Tukmudal. It is hoped that strengthening character education will produce graduates who have a strong character foundation as potential successors to the Indonesian nation.


Keywords


Character Education; Habituation, and Acculturation; Elementary School.

Full Text:

PDF

References


Adu, R., Nitano, B. Y., Adu, D. O., Lipikoni, E., & Soluk, E. E. (2022). Sosialisasi Penanaman Nilai Karakter Nasionalis Sub Nilai Kedisiplinan Untuk Mewujudkan Budaya Anti Korupsi. Pengabdian Masyarakat Ilmu Pendidikan, 2(1), 35-38.

Aisyah, S. (2018). Makna upacara adat perkawinan budaya Melayu Deli terhadap kecerdasan emosional. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 4(1), 68-78.

Bleazby, J. (2019). Fostering moral understanding, moral inquiry & moral habits through philosophy in schools: a Deweyian analysis of Australia’s Ethical Understanding curriculum . Journal of Curriculum Studies, 00(00), 1–17. https://doi.org/10.1080/00220272.2019.1650116

Budimansyah, D. (2010). Penguatan Pendidikan Kewarganegaraan untuk Membangun Karakter Bangsa. Widya Aksara Press.

Dimas, I. (2019). Pendidikan Agama Islam Dalam Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Prodi PAI UMP, 105-116.

Faiz, A. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Kognitif Moral Melalui Media Cerita Animasi Untuk Meningkatkan Pertimbangan Moral Siswa Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia.

Faiz, Aiman. (2020). Evaluasi Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Program Pembiasaan Menyanyikan Lagu-Lagu. 8(3), 176–181.

Faiz, Aiman, Hakam, K. A., Nurihsan, J., & Komalasari, K. (2022). Pembelajaran Kognitif Moral melalui Cerita Dilema Berbentuk Animasi. Jurnal Basicedu, 6(4), 6463–6470.

Faiz, Aiman, & Kurniawaty, I. (2022). Urgensi Pendidikan Nilai di Era Globalisasi. Jurnal Basicedu, 6(3), 3222–3229.

Faiz, Aiman, Parhan, M., & Ananda, R. (2022). Paradigma Baru dalam Kurikulum Prototipe. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1544–1550.

Faiz, Aiman, Robby, S. K. I., Purwati, & Fadilla, R. N. (2021). Penanaman Nilai-nilai Religius pada Orang Tua Siswa di Sekolah Dasar. Basicedu, 5(4), 1766–1777.

Hakam, K. A dan Nurdin, E. S. (2016). Metode Internalisasi Nilai-Nilai Untuk Memodifikasi Perilaku Berkarakter. CV. Maulana Media Grafika.

Hakam, K. A., & Nurdin, E. S. (2016). Metode Internalisasi Nilai-nilai untuk Memodifikasi Perilaku Berkarakter. CV Maulana Media Grafika.

Megawangi. (2016). Pendidikan karakter solusi yang tepat untuk membangun bangsa. Indonesia Heritage Foundation.

Narwanti, S. (2011). Pendidikan karakter.

Ningsih, D. A. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi Menggunakan Pendekatan saintifik Pada Materi Kalor Tingkat SMP/MTS [Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Intan Lampung]. http://repository.radenintan.ac.id/2907/1/SKRIPSI_DIYAH_AYU.pdf.

Pradina, Q., Faiz, A., & Yuningsih, D. (2021). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin ( Studi Pada Siswa di Mi Nihayatul Amal Gunungsari Cirebon ). Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4118–4125.

Rismayanthi, C. (2011). Optimalisasi pembentukan karakter dan kedisiplinansiswa sekolah dasar melalui pendidikan jasmaniolahraga dan kesehatan. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 8(1).

Rozak, A. (2014). Peran bank sampah Warga Peduli Lingkungan (WPL) dalam pemberdayaan perekonomian nasabah. 1–98. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/27915

RRI. (2022). Sampah Masih Jadi Persoalan Serius di Kabupaten Cirebon. RRi Cirebon.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung:Alfabeta. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.Bandung:Alfabeta., April 2015, 31–46. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan (3rd ed.). Alfabeta.

Yusuf, T. F. M., Nurhidayah, R., Monika, T. S., Lestari, W., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan EMODI (E-Modul Interaktif) Materi Akhlak Terpuji dalam Pembelajaran Agama Islam Kelas 6 SD. Al-. Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 739-753.




DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v11i2.10289

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 Web Analytics

View My Stats