Implementation of Moral Dilemma Discussion as an Effort to Strengthen Student Character through Internalization of Tolerance Values
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfariz, A. B., & Saloom, G. (2021). Religious Tolerance Measurement: Validity Test in Indonesia. Jurnal Pengukuran Psikologi Dan Pendidikan Indonesia (JP3I), 10(1), 67–78. https://doi.org/10.15408/jp3i.v10i1.16482
Ariatama, S., Prayoga, A., Zahra, F., Sopha, A., & Shin, M. (2022). Penanaman Pendidikan Karakter Dalam Mengembangkan Warga Negara Pada Era Generasi Milenial. 1(2), 1–10.
Darisman, D., Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2022). Revitalisasi Nilai-Nilai Toleransi di Media Sosial dengan Ajaran Pendidikan Islam. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 7218–7230. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/3901
Faiz, A. (2023). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN KOGNITIF MORAL MELALUI MEDIA CERITA ANIMASI UNTUK MENINGKATKAN PERTIMBANGAN MORAL SISWA SEKOLAH DASAR. Universitas Pendidikan Indonesia.
Faiz, A., Hakam, K. A., Nurihsan, J., & Komalasari, K. (2021). Development of Moral Dilemma Model in Elementary School. 1st International Conference In Education, Science And Technology, 17–22.
Faiz, A., Hakam, K. A., Nurihsan, J., & Komalasari, K. (2022). Pembelajaran Kognitif Moral melalui Cerita Dilema Berbentuk Animasi. Jurnal Basicedu, 6(4), 6463–6470.
Faiz, A., Parhan, M., & Ananda, R. (2022). Paradigma Baru dalam Kurikulum Prototipe. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 1544–1550.
Faiz, A., & Soleh, B. (2021). Implementasi pendidikan karakter berbasis kearifan lokal. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 7(1), 68–77. https://doi.org/10.22219/jinop.v7i1.14250
Jannah, F., & Sulianti, A. (2021). Perspektif Mahasiswa sebagai Agen Of Change melalui Pendidikan Kewarganegaraan. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 2(2), 181–193. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i2.3193
Kemendikbud Ristek. (2021). Bahan Ajar Profil Pelajar Pancasila. In Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Khaerun Rijaal, M. A. (2021). Fenomena Intoleransi Antar Umat Beragama Serta Peran Sosial Media Akun Instagram Jaringan Gusdurian Indonesia Dalam Menyampaikan Pesan Toleransi. Syiar | Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(2), 103–132. https://doi.org/10.54150/syiar.v1i2.41
Khunaifi, A. Y., & Matlani, M. (2019). Analisis Kritis Undang-Undang Sisdiknas Nomor 20 Tahun 2003. Jurnal Ilmiah Iqra’, 13(2), 81. https://doi.org/10.30984/jii.v13i2.972
Murdianto, M. (2019). Keefektifan Metode Diskusi Dilema Moral Untuk Meningkatkan Penalaran Moral Peserta Didik Mamnu Ponorogo. SCAFFOLDING: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 1(01), 1–15. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v1i01.38
Nucci, L., Narvaez, D., & Krettenauer, T. (2015). Handbook of moral and character education. In Choice Reviews Online (Vol. 52, Issue 05). Routledge. https://doi.org/10.5860/choice.185758
Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230. https://doi.org/10.22146/jkn.67613
Saiffurrohman, S. (2014). Pendidikan Berbasis Karakter. Jurnal Tarbawl, II(2), 3102.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung:Alfabeta. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.Bandung:Alfabeta., April 2015, 31–46. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
UIN, P. (2020). Rilis Temuan Survei, PPIM Paparkan Potret Toleransi Beragama di Universitas.
Utami, S. G. A., & Najicha, F. U. (2022). Kontribusi Mahasiswa Sebagai Agent of ChangeDalam Penerapan Nilai-Nilai Pancasila pada Kehidupan Bermasyarakat. Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(3), 1–6.
Verkuyten, M., & Kollar, R. (2021). Tolerance and intolerance: Cultural meanings and discursive usage. Culture and Psychology, 27(1), 172–186. https://doi.org/10.1177/1354067X20984356
Widiyanti, A., Ernawati, T., Hasanah, M., & Dewi, N. P. (2022). Profil Mahasiswa Pancasila dalam Meningkatkan Karakter Kebhinekaan Global di Era 4 . 0. In Prosiding Semdikjar (Vol. 5).
Yaqin, A. (2021). Developing Dilemma Discussion Method in Akhlaq Learning To Promote Student’S Moral Reasoning. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 24(1), 42. https://doi.org/10.24252/lp.2021v24n1i5.
Zuly Qodir. (2016). Kaum Muda, Intoleransi, dan Radikalisme Agama. In Jurnal Studi Pemuda (Vol. 5, Issue 1). MEI.
DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v12i2.12134
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office:
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung.
Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914
Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.