Menuju Revolusi Saintifik Melalui Pendidikan Islam

Asyharul Muala

Abstract


Abstract 

Islamic education, particularly in the form of Islamization of science, does not play a great role to save Muslim generation from backwardness. Therefore, it aims to understand the meaning and range of scientific revolution, to find strategic ways in conducting scientific revolution through Islamic Education, and to have lesson learnt from the best practice of scientific revolution in Islamic world today. Collecting data mainly by library research and employing content analysis, this qualitative research found that the critical process attains scientific revolution to natural sciences. Reflecting the succeed in the West several centuries ago and Iran in contemporary period, this paper formulates that the strategic ways towards scientific revolution are: prefer placing the sacred aspect of science to the goal than to the content, proposing Islamic teaching through scientific formula to the public, and shifting the orientation of education to bear the discoverer and inventor.

 Keywords: Scientific Revolution, and Islamic Education.

 

Abstrak 

Pendidikan Islam terutama yang berformat Islamisasi ilmu pengetahuan belum memberikan hasil yang menggembirakan. Oleh karena itu kajian ini bertujuan untuk  memahami pengertian dan ruang lingkup serta metode revolusi saintifik, kemudian menemukan strategi dalam upaya melakukan revolusi saintifik melalui pendidikan Islam, dan untuk mengambil pelajaran dari best practice revolusi saintifik dalam dunia Islam saat ini. Dengan mengumpulkan data melalui studi pustaka kemudian melakukan content analysis, riset bercorak kualitatf ini menemukan bahwa revolusi saintifik dapat dicapai dengan proses kritis terhadap normal science. Berkaca pada keberhasilan Barat selama beberapa abad dan keberhasilan Iran di masa kontemporer, maka strategi pendidikan Islam menuju revolusi saintifik adalah meletakkan sakralitas ilmu bukan pada konten tapi pada fungsi dan tujuan, menyajikan nash Islam dalam bentuk kebenaran ilmiah di depan publik, dan mengubah orientasi pendidikan Islam kepada upaya melahirkan penemu (discovery) dan pencipta (inventor).

 Kata kunci: Revolusi Saintifik, dan Pendidikan Islam.


Full Text:

PDF

References


Adnin, Armas. (2005). Westernisasi dan Islamisasi Ilmu, dalam Islamia, Tahun II No. 6 Juli-September 2005.

Al-Attas, Muhammad Naquib. (1981). Islam dan Sekularisme, Terj. Karsidjo Djojosuwarno, Bandung: Pustaka.

------------. (1993). Islam and Secularism, Kuala Lumpur: ISTAC.

Bagir, Zainal Abidin. (2009). Religion, Science and Technology, Yogyakarta: Center for Religious and Cross-Cultural Studies UGM.

Berger, Peter L. (1991). Langit Suci Agama sebagai Kreativitas Sosial, Jakarta: LP3S.

Biagioli, Mario. (1998). The Scientific Revolution Is Undead, The Johns Hopkins University Press and the Society for Literature and Science.

Galilei, Galileo. (1974). Two New Sciences, trans. Stillman Drake, Madison: Univ. of Wisconsin Pr.

Hanafi, Hasan. (1999). Oksidentalisme: Sikap Kita terhadap Tradisi Barat, Jakarta: Paramadina.

Hooykaas R.. (1983). A Traditional Narrative of the Scientific Revolution, Seminar Fourth Reunion of the History of Nautical Sciences, Sagres Portugal, 3–8 Juli 1983.

Ismail, Faisal. (2015). Pro-Kontra Islamisasi Ilmu Pengetahuan, Koran SINDO, Jum'at, 13 Februari 2015.

Khun, Thomas S. (1990). Paradigma Dalam Revolusi Saintifik (The Structure of Scientific Revolutions), Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kuntowijoyo. (2006). Islam sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi, dan Etika, Yogyakarta: Tiara Wacana.

K. Berten S. (2001). Sejarah Filsafat Yunani; dari Thales ke Aristoteles, Yogyakarta: Kanisius.

Ma'ruf, Muhammad. (2013). Revolusi Islam di Iran Lahirkan Revolusi Saintik, (http://indonesian.irib.ir/islam/sorot/item/68212-Wawancara-_Revolusi_Islam_di_ Iran_Lahirkan_Revolusi_Saintik). Diakses pada 20 Januari 2017.

Naim, Abdullah Ahmad, dkk. (2003). Pemikiran Islam Kontemporer, Yogyakarta: Jendela.

Syamsudin, Ach. Maemun. (2012). Integrasi Multidimensi Agama dan Sains, Yogyakarta: Ircisod.




DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v6i1.2524

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 Web Analytics

View My Stats