MANAGEMENT OF INTEGRATED MADRASAH DINIYAH CURRICULUM DEVELOPMENT AT SD KHAZANAH ILMU SIDOARJO

Mohamad Rojii, Istikomah Istikomah, Choirul Mahfud, Moh. Saifulloh, Muhammad Zuhair

Abstract


Madrasah Diniyah emerged as a place for religious education for people who wanted a portion of their children's religious education. If this Diniyah Madrasah can be run according to its function and managed with good management, then the Diniyah Madrasah can be one solution to the problems of Religious Education in Indonesia. This study aims to reveal how the management of Madrasah Diniyah curriculum development is integrated into primary education institutions. This research includes qualitative research; data collection is done by collecting documents, conducting interviews, and observing at the research site. This study's data were analyzed using analytical techniques, including reduction, presentation of data, and concluding. The results of this study stated that the management of the integrated Madrasah Diniyah curriculum at SD Khazanah Sciences was carried out with a process including planning, organizing, implementing, monitoring, and evaluating the founders as initiators of curriculum development ideas at the institution. After that, a curriculum development team was formed with specific tasks according to their respective responsibilities to start the curriculum development process based on philosophical, psychological, sociological, and juridical foundations.

Keywords: Management Curriculum Development, Integrated Madrasah Diniyah, Basic Education Institutions.

 

Abstrak

Madrasah Diniyah muncul sebagai wadah pendidikan Agama bagi masyarakat yang menginginkan porsi pendidikan Agama yang lebih banyak bagi anak-anak mereka. Jika Madrasah Diniyah ini dapat dijalankan sesuai dengan fungsinya dan dikelola dengan manajemen yang baik, maka Madrasah Diniyah dapat menjadi salah satu solusi bagi permasalahan Pendidikan Agama di Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap bagaimana bentuk manajemen pengembangan kurikulum Madrasah Diniyah yang terintegrasi pada lembaga pendidikan dasar. Penelitian ini termasuk jenis penelitian kualitatif, pengumpulan data dilakukan dengan cara mengumpulkan dokumen-dokumen, melakukan wawancara, dan juga melakukan observasi di tempat penelitian. Adapun data pada penelitian ini dianalisis dengan menggunakan teknik analisis yang meliputi reduksi, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menyatakan bahwa manajemen pengembangan kurikulum Madrasah Diniyah terintegrasi di SD Khazanah Ilmu dilaksanakan dengan proses meliputi perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan, pengawasan, dan evaluasi para pendiri sebagai inisiator ide pengembangan kurikulum di lembaga tersebut. Setelah itu, dibentuklah tim pengembang kurikulum dengan tugas-tugas khusus sesuai tanggung jawab masing-masing untuk memulai proses pengembangan kurikulum dengan berlandaskan pada landasan filosofis, psikologis, sosiologis, dan yuridis.

Kata Kunci: Manajemen Pengembangan Kurikulum, Madrasah Diniyah Terintegrasi, Lembaga Pendidikan Dasar.

 


Full Text:

PDF

References


Al-Jazairi, A. B. J. (2009). Minhajul Muslim. Al-Madinah Al-Munawwaroh: Maktabah Ulum Wal Hikmah.

Burhan Al-Islam Al-Zarnuji. (2004). Ta’lim Al-Muta’alim Thariq Al-Ta’allum. Sudan: Daaru Al-Suudaniyyah Li Al-Kutub.

Djahid, M. (2016). Penyelenggaraan Pendidikan Madrasah Diniyah Takmiliyah Di Ponorogo. Muaddib : Studi Kependidikan Dan Keislaman, 6(1), 21. https://doi.org/10.24269/muaddib.v6n1.2016.21-41

Hamalik, O. (2007). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Posdakaraya.

Hanun Asrohah dan Anas Amin Alamsyah. (2013). Pengembangan Kurikulum. Surabaya: Kopertais IV Press.

Hidayat, M. C., & Mahfud, C. (2019). Potential Development Management of Students in Islam. Ta'dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 24(2), 293-302.

Hidajati, F., Wulandari, D., Kholiq, A., & Mahfud, C. (2019). Madrasah Dan Sejarah Sosial Pendidikan Islam. Nur El-Islam: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(1), 1-14.

Ibrahim, M. (2016). Naskah Akademik Pengembangan Kurikulum. Surabaya: Kementerian Riset Teknologi dan Pedidikan Tinggi Universitas Negeri Surabaya.

Indonesia, N. R. (2003). Undang-Undang Dasar 1945 No.20 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Indonesia.

Indonesia, P. R. Permendikbud Nomor 57 Tahun 2014. , Kemendikbud (2014).

Ismail, I. (2018). Madrasah Diniyah Dalam Multi Perspektif. KABILAH : Journal of Social Community, 2(2), 254–282. https://doi.org/10.35127/kbl.v2i2.3137

Jalaluddin. (2012). Psikologi Agama. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kementerian Agama, S. (2017). Standart Kurikulum Madrasah Diniyah Dan Petunjuk Teknis Penyelenggaraan Ujian Semester Bersama,. Sidoarjo: Islamadina.

Kisbiyanto. (2014). Organizational Behavior Model At Madrasah Diniyah in Kudus, Indonesia. Qudus International Journal of Islamic Studies, 1(2), 221–244. https://doi.org/10.21043/QIJIS.V1I2.184

Krisdiyanto, Gatot, Muflikha, Sahara, Mahfud, Choirul. (2019). Sistem Pendidikan Pesantren dan Tantangan Modernitas. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan 15 (1), 11-21.

Mahfud, C. (2019). Developing Islamic Material Based on Spirit of National Tolerance. Jurnal Pendidikan Glasser, 3 (1), 70-77.

Mahfud, Choirul. (2020). Understanding Political Reform and Islamic Education Position in Indonesia. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman 6 (2), 130-136.

Mahfud, Choirul. (2019). The Paradox of Islamic Education in Indonesia, Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam 8 (2), 618-625.

Mahfud, Choirul. (2016). Politik Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mahfud, C. (2018). Chinese Muslim Community Development in Contemporary Indonesia: Experiences of PITI in East Java. Studia Islamika, 25(3), 471-502.

Mahfud, C., Prasetyawati, N., Wahyuddin, W., Muhibbin, Z., Agustin, D. S. Y., & Sukmawati, H. (2018). Religious Radicalism, Global Terrorism and Islamic Challenges in Contemporary Indonesia. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), 11(1), 8-18.

Mahfud, C. (2019). Evaluation of Islamic Education Curriculum Policy in Indonesia. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(1), 34-43.

Mahfud, C. (2019). The Genealogy Of Social History Of Islamic Education Politics In Indonesia. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 1-12.

Minarti, S. (2013). Ilmu Pendidikan Islam : Fakta Teoritis-Filosofis dan Aplikatif-Normatif. Jakarta: Amzah.

Mundiri, A., & Hasanah, R. U. (2018). Inovasi Pengembangan Kurikulum Pai Di Smp Nurul Jadid. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 40–68. https://doi.org/10.19109/tadrib.v4i1.1721

Mustari. (2013). Manajemen dalam pendidikan Dalam Konteks Indonesia. Bandung: Arsad Press.

Mu'ammar, M. A., & Mahfud, C. (2020). The Democratic Education of Ivan Illich: Critical Comments from an Islamic Perspective. Journal of Critical Reviews, 7(8), 2706-2715.

Muyasaroh dkk. (2020). The Utilization of Gadget in Maintaining Prophetical Values in the Millennial Generation. International Journal of Psychosocial Rehabilitation 24 (4), 5602-5615.

Nizah, N. (2016). Dinamika Madrasah Diniyah: Suatu Tinjauan Historis. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 11(1), 181–202. https://doi.org/10.21043/edukasia.v11i1.810.

Nuroni, E., & Khambali, K. (2016). Implementasi Pembentukan Karakter Khas Madrasah Pada Peserta Didik Di MI Asih Putera Kota Cimahi. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 61-70.

Nurzaman. (2018). The development of madrasah diniyah in Indonesia. International Journal of Religious Studies, 6(2), 81–104.

Pendidikan, K. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. , (2019).

Puara, M. P. (2018). Manajemen Pengembangan Kurikulum Terintegrasi Di SDIT Nurhidayah Surakarta Tahun Pelajaran 2017/ 2018. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.

Rahmawati, R., Yahiji, K., Mahfud, C., Alfin, J., & Koiri, M. (2018). Chinese ways of being good Muslim: from the Cheng Hoo Mosque to Islamic education and media literacy. Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, 8(2), 225-252.

Rouf, A. (2015). Potret Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Umum. Jurnal Pendidikan Agama Islam UIN Sunan Ampel, 03(No. 1 (2015)), 187–206. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.15642/jpai.2015.3.1.187-206

Subakti, G. E. (2012). Implementasi pendidikan agama Islam di SD Islam Terpadu (Studi deskriptif pada SD Plus Islam TerpaduBhaskara Sukamelag-Subang). Jurnal Tarbawi, 1(1), 21–32.

Syaifuddin, M. A., Anggraeni, H., Khotimah, P. C., & Mahfud, C. (2019). Sejarah Sosial Pendidikan Islam Modern Di Muhammadiyah. TADARUS, 8(1).

Wibowo, A. (2010). Dampak Implementasi Kurikulum PAI Terhadap Perilaku Keagamaan. Analisa, 17(1), 117. https://doi.org/10.18784/analisa.v17i1.118.




DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v9i1.6286

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 Web Analytics

View My Stats