Perilaku Prososial Remaja Dalam Perspektif Bimbingan Konseling Islami

Nurul Afrianti, Dian Anggraeni

Abstract


Abstract

Research background data showing a lack of the ability of adolescents to appreciate friends, less able to work together with friends, less concerned about a friend, and did not want to share with friends. Examples of this behavior leads to studies focused on prosocial behavior. Guidance Counseling Islami in particular social personal guidance is spearheading the treatment schools to improve student prosocial behavior.

Based on the above problems, the need for an increase in prosocial behavior of students and personal-social guidance program as an effort to improve the development of prosocial behavior. This research uses descriptive method development where the primary data source is a class VIII SMPN 9 Cimahi as many as 100 students. The results showed a majority of prosocial behavior class VIII SMPN 9 Cimahi year 2008/2009 in middle category. The only slight difference with the students who entered the high category, and no one any student who is at the low category. Prosocial behavior of students that are arising because of the influence of the school environment and the cultural influence of the community around the school.      

 

Keyword: Prosocial, guidance, counseling, islami, adolescents.

 

Abstrak

Penelitian dilatarbelakangi data yang menunjukkan kurangnya kemampuan remaja dalam menghargai teman, kurang mampu bekerja sama dengan teman, kurang peduli terhadap teman, dan tidak mau berbagi dengan teman. Contoh perilaku ini mengantarkan pada kajian yang membahas tentang perilaku prososial. Bimbingan Konseling Islami (BKI) khususnya bimbingan pribadi sosial merupakan ujung tombak perlakuan sekolah untuk meningkatkan perilaku prososial siswa.

Bertitik tolak dari masalah di atas, diperlukannya adanya peningkatan perilaku prososial siswa dan program bimbingan pribadi-sosial sebagai upaya pengembangan dalam meningkatkan perilaku prososial. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif pengembangan dimana sumber data utama adalah siswa kelas VIII SMPN 9 Cimahi sebanyak 100 siswa. Hasil penelitian menunjukkan mayoritas perilaku prososial siswa kelas VIII SMPN 9 Cimahi tahun pelajaran 2008/2009 berada pada kategori sedang. Hanya sedikit perbedaan dengan siswa yang masuk pada kategori tinggi, dan tidak ada satu orang siswa pun yang berada pada kategori rendah. Perilaku prososial siswa yang sedang timbul karena pengaruh lingkungan sekolah dan pengaruh budaya masyarakat sekitar sekolah.

                                              

Kata kunci: Prososial, bimbingan, konseling, Islami, remaja.


Keywords


Kata kunci: Prososial, bimbingan, konseling, Islami, remaja.



DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v5i1.2125

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam

Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Ranggagading NO. 8 - PO BOX 1357 Tel. 022-4203368 ext. 125-124 Fax - 4201897 - Bandung 40116. 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats