THE CONCEPT OF MANAGEMENT OF LEARNING MKWU PAI BASED ON MULTICULTURAL COMPONENTS

Iwan Hermawan, Uus Ruswandi, Mohamad Erihadiana

Abstract


 

Abstract

Multiculturalism means cultural diversity or cultural heterogeneity. It is undeniable that students who enter tertiary institutions come from different regions with different ethnicities, different cultural cultures which can be one of the problems that interfere in the learning process. The naming of different people as mentioned by Allah in the Qur'an seems to be a commandment that must be completed by humans themselves using scientific knowledge. Multicultural Education is habituation or cultural education that provides opportunities for all students regardless of gender, social class, ethnicity, race, ethnicity, religion, and culture. In the Qur'an, several verses explain multiculturalism, including in the QS. Al-Hujurat: 13, Q.S. Ar-Rum: 22. The goals of multicultural education are basically in harmony with character education which leads to one goal, namely good behavior or moral values as the main goal of the Islamic religion is revealed on earth. As a reference in implementing multicultural education, a learning management concept is needed based on the components or important elements that exist in a system to process the achievement of expected goals, namely 1) Strengthening similarities rather than differences, 2) Mutual trust and mutual understanding, 3) Tolerance of differences, 4) Discussion is not imposing opinion.

Keywords: Management, Learning, Component, Eduacation, multicultural.

Abstrak

Multikultural bermakna keragaman kultur atau heterogenitas kebudayaan. Tidak dapat dipungkiri bahwa mahasiswa yang masuk pada perguruan tinggi berasal dari berbagai daerah yang berbeda suku, berbeda kultur budayanya yang dapat menjadi salah satu permasalahan yang mengganggu dalam proses pembelajaran. Penamaan manusia yang berbeda-beda sebagaimana yang disebutkan Allah dalam Al-Qur’an seolah menjadi sebuah perintah yang harus diselesaikan oleh manusia itu sendiri dengan cara berilmu pengetahuan. Pendidikan Multikutural adalah pendidikan pembiasaan atau pembudayaan yang memberikan kesempatan pada semua  mahasiswanya tanpa memandang jenis kelamin, kelas sosial,  ras, suku, agama, dan budayanya. Dalam Al-Qur’an terdapat beberapa ayat yang menjelaskan tentang multikultural, antara lain terdapat dalam Q.S. Al-Hujurat: 13, Q.S. Ar-Rum: 22. Tujuan pendidikan multikultural ini pada dasarnya selaras pendidikan karakter yang bermuara pada satu tujuan yaitu pada perilaku yang baik atau akhlak karimah sebagaimana pokok tujuan agama Islam diturunkan dimuka bumi ini. Sebagai acuan dalam menerapkan pendidikan multikultural tersebut diperlukan sebuah konsep pengelolaan pembelajaran berdasarkan pada komponen-komponen atau unsur-unsur penting yang ada pada suatu sistem untuk memproses pencapaian tujuan yang diharapkan, yaitu 1) Memperkuat persamaan daripada perbedaan, 2) Saling percaya dan saling pengertian, 3) Toleransi terhadap perbedaan, 4) Berdiskusi bukan memaksakan pendapat.

Kata Kunci: Pengelolaan, Pembelajaran, Komponen, Pendidikan, Multikultural


Full Text:

PDF

References


Al-Khalidi, S. A. F. (2017). Mudah Tafsir Ibnu Katsir. Maghfirah Pustaka.

Al-Sheikh, A. bin M. bin A. bin I. (2005). Tafsir Ibnu Katsir [1-8] (A. Ghoffar (ed.)). Pustaka Imam Syafi’i.

Arifin, M. (2014). Ilmu Pendidikan Islam: Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Bumi Aksara.

Ashadi, W. (2017). Pendidikan Agama Islam Berperspektif Multikultural (Studi di Sekolah Dasar Tumbuh 1 Yogyakarta). Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 93–100. https://doi.org/10.29313/tjpi.v6i1.2537

Asy-Syaukani, M. ibn A. ibn M. (n.d.). Tafsir Fathul Qadir [1-12] (S. Ibrahim (ed.)). Pustaka Azzam.

Ath-Thabari, A. J. M. bin J. (2009). Tafsir Ath-Thabari (A. Somad & A. Supandi (eds.)). Pustaka Azzam.

Az-Zuhaili, W. (2013). Tafsir Al-Munir [1-15] (A. H. Al-Kattani (ed.); 1st ed.). Gema Insani Press.

Hamka, H. A. M. A. K. A. (1982). Tafsir Al-Azhar [1-10]. Pustaka Nasional PTE LTD.

Hanafi. (2016). Multikulturalisme dalam al- Qur’an, Hadits, dan Piagam Madina. Saintifika Islamica, 3(2), 169–191. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/saintifikaislamica/article/download/97/99/

Hermawan, I. (2019a). Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Hidayatul Quran. https://books.google.co.id/books?id=Vja4DwAAQBAJ

Hermawan, I. (2019b). Teknik Menulis Karya Ilmiah Berbasis Aplikasi dan Metodologi. Hidayatul Quran. https://books.google.co.id/books?id=ciO-DwAAQBAJ

Hidayatullah, A.-A. A. (2012). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Praksis Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1.

Irhandayaningsih, A. (2012). Kajian Filosofis Terhadap Multikulturalisme Indonesia. Jurnal Humanika, Vol 15, No. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/humanika.15.9.

Mahfud, C. (2011). Pendidikan Multikultural. Pustaka Pelajar.

Pusat Bahasa Kemdikbud. (2011). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. http://www.kamusbesar.com/38643/surealisme

Shihab, M. Q. (2007). Wawasan Al-Qur’an: Tafsir Tematik atas Pelbagai Persoalan Umat. Mizan Pustaka.

Shihab, M. Q. (2008). Tafsir al-Mishbah; Pesan, Kesan, dan Keserasian Al-Quran. In 4. Lentera Hati.

Sulalah. (2011). Pendidikan Multikultural Didaktika Nilai-nilai Universitas Kebangsaan (1st ed.). UIN Maliki Press.

Supadie, D. A., & Sarjuni. (2011). Pengantar Studi Islam. Raja Grafindo Persada.

Tilaar, H. A. . (2014). Multikulturalisme, Bahasa Indonesia, Dan Nasionalisme Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Dialektika, 1(2), 213–224. https://doi.org/10.15408/dialektika.v1i2.6287

Tim Fokusmedia. (2015). Undang-Undang SISDIKNAS Sistem Pendidikan Nasional. Fokus Media.

Tobroni. (2007). Pendidikan Kewarganegaraan: Demokrasi, HAM, Civil Society dan Multikultural. PuSAPoM.

Warsah, I. (2017). Kesadaran Multikultural sebagai Ranah Kurikulum Pendidikan. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 29–38. https://doi.org/10.29313/tjpi.v6i2.2845

Wihardit, K. (2010). Pendidikan Multikultural: Suatu Konsep, Pendekatan Dan Solusi. Jurnal Pendidikan, 11(2), 96–105. https://doi.org/10.33830/jp.v11i2.561.2010

Zamroni. (2011). Pendidikan Demokrasi Pada Masyarakat Multikultural. Gavin Kalam Utama.




DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v9i1.6233

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 Web Analytics

View My Stats