IMPLEMENTATION OF PAI LEARNING PRACTICES IN SCHOOL DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Rachmadilla Indah Maulidina, Udin Supriadi, Agus Fakhruddin

Abstract


Practicum is an important part of PAI learning activities. Some research results show that PAI learning practicum is too much oriented to the cognitive aspect. This study aims to describe PAI learning at SD Negeri Cibabat Mandiri 5 by using descriptive approaches and methods. The results showed that the PAI practicum in the odd semester RPP in the even class consisted of 13 practicums covering aqidah, shari'ah and morals. Planning starts from the objectives, materials, methods, and evaluation. The facilities used are also limited. The practicum process is carried out online which includes planning, implementation, and follow-up involving teachers, students and parents. The assessment consists of practical tests, observations and assignments using several assessment tools such as the Al-Qur'an, Asmaul Husna books, PAI textbooks, prayer guide books, videos about exemplary stories of the Prophet, and Islamic cultural history books. The results of the practicum are known to all students achieving scores above the KKM.


Keywords


Praktikum; Pembelajaran PAI; Kompetensi Guru.

Full Text:

PDF

References


Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.

Anwar, S., & Fakhruddin, A. (2016). Pelaksanaan Standar Penilaian Oleh Guru Pendidikan Agama Islam di Sekolah (Studi Evaluatif terhadap Guru PAI SMP dan SMA di Bandung). Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 139–155.

Arifin, Z. (2014). Model Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto;, S., & Yuliana, L. (2008). Manajemen Pendidikan. Aditya Media.

Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Referensi.

Bafadal, I. (2004). Manajemen Perlengkapan Sekolah dan Aplikasinya. Bumi Aksara.

Burhanuddin, H. (2014). Rekonstruksi Sistem Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Muaddib, 71–92.

Chamisijatin, L., & Permana, F. H. (2019). Telaah Kurikulum. UMMPress.

Darwin. (2018). Pengaruh Penguasaan Ilmu Tajwid dan Tahsin Terhadap Hasil Belajar Al-Quran (Studi kasus pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri I Kendari Sulawesi Tenggara). Jurnal Fikratuna, 82–91.

Departemen Pendidikan Nasional. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kedua. Balai Pustaka.

Dudin, A. (2018). Studi Kasus Laboratorium Pendidikan Agama Islam di SMAN 3 Bandung. EDUKASI : Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 63–79.

Falah, A. (2015). Studi Analisis Aspek-Aspek Keberhasilan Pembelajaran PAI Di SDN 01 KarangMalang Gebog Kudus. Elemantary, 171–195.

Gora, W., & Sunarto. (2010). Strategi Pembelajaran Inovatif berbasis TIK. PT Elex Media Komputindo.

Hadi, A. (2019). Kompetensi Guru PAI dalam Praktikum Materi Ibadah Praktis Di SMAN 2 Aceh Barat Daya.

Hamalik, O. (2003). Proses Belajar Mengajar. Bumi Aksara.

Hamalik, O. (2009). Psikologi Belajar dan Mengajar. Sinar Baru Algensindo.

Hamidah, A., Sari, E. N., & Budianingsih, R. S. (2014). Persepsi Siswa Tentang Kegiatan Praktikum di SMA Negeri 1 Kota Jambi. Jurnal Sainmatika, 49–59.

Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran Dan Pembelajaran: Isu-isu Metodis dan Pragmatis. Pustaka Pelajar.

Kisbiyanto. (2013). Studi Analisis Pengelolaan Praktikum Keagamaan Islam Perspektif Kurikulum. ThufulA, 23–37.

Majid, A. (2017). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. PT Remaja Rosdakarya.

Majid, A., & Andayani, D. (2006). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Remaja Rosdakarya.

Majid, A., & Andayani, D. (2006). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Remaja Rosdakarya.

Nurainun. (2019). Analisis Perangkat Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Berdasarkan Kurikulum 2013 Di SMP Negeri 1 Percut Sei Tuan Deli Serdang.

Nursobah, A., & Aflahah. (2019). Perencanaan Pembelajaran MI/SD. Duta Media Publishing.

Prastowo, A. (2019). Analisis Pembelajara Tematik Terpadu. Prenada Media.

Pratiwi, D. K. N. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Al-Qur’an Pada Siswa kelas VIII SMP Muhammadiyah 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017.

Romlah. (2010). Psikologi Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Malang.

Sudijono, A. (2016). Pengantar Evaluasi Pendidikan.

Sujono, B. I. (2010). Upaya Meningkatkan Kemampuan Shalat Siswa Kelas IV Melalui Metode Demonstrasi di SD Negeri Kalimanggis Kaloran Temanggung Tahun Pelajaran 2009/2010.

Susi. (2020). Kejuaraan bidang PAI.

Syah, M. (1999). Psikologi Belajar. Logos.

Syamsinar. (2012). Peningkatan Keterampilan Berwudhu Murid Kelas II Melalui Metode Demonstrasi di Sekolah Dasar Negeri 003 Sialang Palas Kecamatan Lubuk Dalam Kabupaten Siak.

Tafsir, A. (1992). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Remaja Rosdakarya.

Tarjo. (2019). Metode Penelitian Sistem 3x Baca. Deepublish.

Ulan. (2020). Prestasi SD Negeri Cibabat Mandiri 5.

W.E, R., & B.W, A. (2017). Penerapan Alat Penilaian Berbasis Kompetensi Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Siswa SD Muhammadiyah 1 Malang. Jurnal Dedikasi, 83–94.

Widayanti, D. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Make a Match Dapat Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Materi Mengenal Malaikat dan Tugasnya pada Siswa Kelas IV SD Negeri III Jaten Tahun 2015/2016. Jurnal Pendidikan Dwija Utama, 13–21.

Wulan, E. R., & Rusdiana, H. A. (2014). Evaluasi Pembelajaran Dengan Pendekatan 2013. Pustaka Setia Bandung.

Yusuf, B. B. (2018). Konsep dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 13–20




DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v10i2.8580

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 Web Analytics

View My Stats