Nonverbal Expectancy Violation Theory: Esensi dan Perkembangannya

Antar Venus

Abstract


Setiap orang memiliki harapan tertentu pada perilaku nonverbal orang lain Jika
harapan tersebut dilanggar, maka orang akan bereaksi dengan memberikan penilaian
positif atau negatif sesuai karakteristik pelaku pelanggaran tersebut. Blla klta menyukai orang tersebut maka besar kemungkinan kita akan menerima pelanggaran
tersebut sebagai sesuatu yang wajar dan menilainya secara positif. Seballknya bila
sumber pelanggaran dipersepsi tidak menarik atau kita tidak menyukainya maka klta
akan menilai pelanggaran tersebut sebagai sesuatu yang negatif.


Keywords


Nonverbal Expectancy Violation Theory, Esensi

References


Andersen, Peter A. 2002. "Influential Actions: Nonverbal Communication and Persuasion." Makalah. School of Communication, San Diego

State University USA.

Burgoon, Judee K. 1978. "A Communication Model of Personal Space Violations: Explication and Initial Test," Human Communication Research, 4,129-124.

Burgoon, lK.& lL. Hale. 1988. "Nonverbal Expectancy Violations: Model Elaboration and Application to Immediacy Behaviors." Communication

Monograph, 55, 58-79.

Gudykunst, William B., S. Ting Tomey, & T.Nishida.( 1996). Communication in Personal Relationship Accross Culture. London: Thousand Oaks.

Littlejohn, S.W. 1996. Theories ofHuman Communication, Fifth Edition. Belmont CA: Wadsworth.

Neuliep, James W. 2000. Intercultural Communication: a Contextual Approach, USA: Houghton Mifflin Company.

Ting Tomey, S. & Leeva Chung. 1996. "Cross Cultural Interpersonal Communication" dalam Gudykunst, William B., S. Ting Tomey, &

T.Nishida. (1996). Communication in Personal Relationship Accross Culture. London: Thousand Oaks.

Wise, Matt. 2002. "Expectancy Violation Theory." Makalah (data tidak lengkap) Wood, Julia T. (llj'-)7). Communication in Our Lives. Belmont

CA : Wadsworth PC.




DOI: https://doi.org/10.29313/mediator.v4i2.1027

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

   

 


Creative Commons License
This work is licensed under a 
Creative Commons Attribution 4.0 International License