AL-ITTIHADIYAH EDUCATION DEVELOPMENT IN NORTH SUMATERA

Mursal Aziz, Muhammad Hasbie Ashshiddiqi

Abstract


This article aims to describe the development of Al-Ittihadiyah education in North Sumatra. The method of this research is manuscript research supported by observations of the development of Al-Ittihadiyah education in North Sumatra. Al-Ittihadiyah is an Islamic-based community organization that has been active in the field of education. Al-Ittihadiyah has a role in the process of renewing Islamic education. One of Al-Ittihadiyah's efforts in uniting Muslims is through education. So in this case Al-Ittihadiyah intends to organize an Islamic education system that is more orderly, more modern, and organized into an organization, especially Islamic schools or colleges that have not been incorporated in a particular organization. The management of Islamic education under the auspices of Al-Ittihadiyah in achieving the ideals of Islamic religious organizations has compiled and formed an Islamic education curriculum according to the needs of Muslims. Al-Ittihadiyah continues to actively participate in organizing Islamic education more regularly and responsively to the needs of the Muslim community. In general, the educational institutions developed by the Al-Ittihadiyah organization are Islamic educational institutions, both in the style of madrassas and religious schools, as well as orphanages from elementary to tertiary levels. Al-Ittihadiyah with various developments continues to be consistent to contribute to the education of the surrounding community.

 

Abstrak

Artikel ini bertujuan untuk mendeskripsikan perkembangan pendidikan Al-Ittihadiyah di Sumatera Utara. Adapun metode penelitian ini adalah penelitian naskah dengan didukung observasi perkembangan pendidikan Al-Ittihadiyah di Sumatera Utara. Al-Ittihadiyah merupakan suatu organisasi masyarakat berbasis Islam yang telah memiliki kiprah dalam bidang pendidikan. Al-Ittihadiyah memiliki peran dalam proses pembaharuan pendidikan Islam. Salah satu upaya Al-Ittihadiyah dalam menyatukan umat Islam adalah melalui pendidikan. Maka dalam hal ini Al-Ittihadiyah berkeinginan dalam menyelenggarakan suatu sistem pendidikan Islam yang lebih teratur, lebih modern, dan terorganisir ke dalam suatu organisasi, khususnya sekolah-sekolah atau perguruan perguruan Islam yang belum tergabung dalam suatu organisasi tertentu. Pengelolaan pendidikan Islam dalam naungan Al-Ittihadiyah dalam mencapai cita-cita organisasi keagamaan Islam telah menyusun dan membentuk kurikulum pendidikan Islam sesuai dengan kebutuhan umat Islam. Al-Ittihadiyah terus berpartisipasi aktif dalam menyelenggarakan pendidikan Islam lebih teratur dan responsive terhadap kebutuhan masyarakat Muslim. Secara umum lembaga pendidikan yang dikembangkan organisasi Al-Ittihadiyah adalah lembaga pendidikan Islam, baik bercorak madrasah maupun sekolah-sekolah agama, serta Panti Asuhan mulai tingkat dasar sampai perguruan tinggi. Al-Ittihadiyah dengan berbagai perkembangan terus konsisten untuk berkontibusi dalam pendidikan masyarakat di sekitarnya.


Keywords


Perkembangan, Pendidikan, Al-Ittihadiyah dan Sumatera Utara.

Full Text:

PDF

References


Al Rasyidin. 2016. “Islamic Organizations in North Sumatra: The Politics of Initial Establishment and Later Development.” dalam Journal of Indonesian Islam, Vol. 10, No. 1.

Al Rasyidin. 2018. “Organisasi Islam di Tanah Melayu: Ideologi dan Gerakan Al-Ittihadiyah Sebelum Era Reformasi” dalam Journal of Contemporary Islam and Muslim Societies, Vol. 2, No. 1.

Anzizhan dan Syafaruddin. 2015. Visi Baru Al-Ittihadiyah. Medan: Perdana Publishing.

Arsjad, Muchlis, et al. 1968. Buku Muktamar Al-Ittihadiyah ke-XII. Bandung: Seksi publikasi Panitia Muktamar.

Azhar, Bachroem, et al. 1960. Peringatan Ulang Tahun 1/4 Abad Al-Ittihadiyah. Medan: Panitia Kongres ke-X Al-Ittihadiyah,.

Aziz, Mursal et.al. 2019. Al-Washliyah Educational Council Policy In The Development Of Madrasah Aliyah Curriculum In North Sumatera dalam Abjadia: International Journal Of Education, Vol. 4 No. 1.

Bakar, Mahmud Abu. 1960. “Al-Ittihadiyah 1/4 Abad,” dalam Bachroem Azhar, et al. Peringatan Ulang Tahun 1/4 Abad Al-Ittihadiyah.Medan: Panitia Kongres ke-X Al-Ittihadiyah.

C.V.O Conferentie Al-Ittihadiyah. 1941. “Azas, Toejoean, Oesaha, dan Organisatie Al-Ittihadiyah,” dalam Conferentie Jubileum 6 Tahoen 1935-1941 Al-Ittihadiyah. t.t.p.: C.V.O. Conferentie Al-Ittihadiyah ke-1.

Irwan dan Denny Hermawan. “Konseptual Model Pendidikan DemokratisPerspektif Pendidikan Islam” dalam Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 8 No. 2.

Noer, Deliar. 1980.Gerakan Modern Islam Indonesia 1900-1942. Jakarta: LP3ES.

Noer, Deliar. 1987. Partai Islam di Pentas Nasional. Jakarta: Grafiti Press.

Noor, Firman. 2016. “Islamic Party and Pluralism: The View and Attitude of Masyumi towards Pluralism in Politics (1945-1960),” dalam al-Jami’ah: Journal of Islamic Studies, Vol. 54, No. 2.

Siddik, Dja’far. 2017. “Dinamika Organisasi Muhammadiyah di Sumatera Utara,” dalam Journal of Contemporary Islam and Muslim Societies, Vol. 1, No. 1.

Soiman. 2018. Pendidikan Al-Ittihadiyah: Analisis Kurikulum dan Metode. Medan: Perdana Publishing.




DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v9i2.6586

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 Web Analytics

View My Stats