EFFORTS TO IMPROVE COGNITIVE LEARNING ACTIVITIES AND RESULTS IN FIQIH LESSONS THROUGH THE TOURNAMENT TEAM GAME MODEL WITH QUARTET MEDIA (Quashi Experiment at Madrasah Ibtidaiyah in Padalarang)

Dede Ramdani, Bambang Samsul Arifin, Dindin Jamaluddin, Arif Maryadi

Abstract


This research stems from the low learning activities of students in joining fiqh learning and the low cognitive learning outcomes of students in fiqh subjects. The purpose of this study was to determine the increase in activity and cognitive learning outcomes of students in the class V Fiqh subject. The quantitative approach used in this study, with the Quashi experiment method nonequivalent control group (comparison group / pretest posttest) design. Data collection tools used in this study were observation and tests. Based on the results of research conducted in class V Islamic of elementary school  Al-Adzkar and Sabilil Huda in Padalarang sub-district, it shows that the application of the team game tournament model with quartet card media can increase the learning activities of students with an average increase of 76%. Likewise, the cognitive learning outcomes of students experienced a significant increase, at MI Al-Adzkar the average learning outcomes increased to 75.8 from 33.8, while at MI Sabilil Huda the average rose to 71.00 from 38, 00.

 

Abstrak

Penelitan ini bermula dari rendahnya aktivitas belajar peserta didik dalam mengikuti pembelajaran fikih serta rendahnya hasil belajar kognitif peserta didik pada mata pelajaran fikih. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui peningkatan aktivitas dan hasil belajar kognitif peserta didik pada mata pelajaran fikih kelas V. pendekatan kuantitatif yang digunakan pada penelitian ini, dengan metode Quashi eksperiment nonequivalent control grup (comparison group/pretest posttest) design. Alat pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi dan tes. Berdasarkan pada hasil penelitian yang dilakukan pada kelas V Madrasah Ibtidaiyah Al-Adzkar dan Madrasah Ibtidaiyah Sabilil Huda yang berada di kecamatan Padalarang menunjukan bahwa penerapan model team game tournament dengan media kartu quatet dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dengan rata-rata peningkatan 76%. Begitu juga dengan hasil belajar kognitif peserta didik mengalami peningkatan yang cukup signitfikan, pada MI Al-Adzkar rata-rata hasil belajar naik menjadi 75,8 dari 33,8, sedangkan pada MI Sabilil Huda rata-ratanya naik menjadi 71,00 dari 38,00.


Keywords


Learning Activities; Cognitive Learning Outcomes; TGT Model, Quartet Card.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, I. S. dan H. (2013). Penggunaan Media Permainan Kartu Quartet Pada Mata Pelajaran Ips Untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 01, 0–216.

Ali Mudlofir, M. Ag dan Dr. Hj Evi Fatimathur R, M. A. (2016). Desain Pembelajaran Inovatif (cetakan Ke). Jakarta: Rajagrafindo Persada.

A.M, Sardiman. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Anita Lie. (2007). Cooperative Learning (Mempraktikkan Kooperative di Ruang-ruang Kelas) (Cetakan ke). Jakarta: Grasindo.

Astuti W, Kristin F. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournamen Untuk Meningkatkan Keaktifan dan hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol.1 (3) pp. 155-162

Chatarina, A. rifa’i dan T. A. (2011). Psikologi Pendidikan. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.

Dudi Badruzaman. (2019). Hubungan Antara Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 8 No. 1 (2019) 591-600

Hanafy, S., Tarbiyah, F., Uin, K., Makassar, A., Ii, K., Sultan, J., … Email, S. (n.d.). Konsep belajar dan pembelajaran. 17(1), 66–79.

Khabibah, Y. E. P. dan S. (2016). Pengembangan Media Permainan Kartu Quartet Dalam Pembelajaran Matematika Pada Materi Pokok Segitiga Dan Segiempat. MATHEdunesia (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 1, 95–101.

Krathwohl, L. W. A. dan D. R. (2015). Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen (Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom) (Cetakan ke). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mirdanda, A. (2019). Mengelola Aktivitas Pembelajaran di Sekolah Dasar (Cetakan Ke). Kalimantan Barat: PGRI Provinsi Kalimantan Barat.

Sukadi. (2009). Guru Powerfull, Guru Masa Depan.

Syah, M. (2013). Psikologi Pendidikan (Cetakan ke). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Syah, M. (2016). Telaah Singkat Perkembangan Peserta Didik (Cetakan Ke). Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Usman, M. U. (2000). Menjadi Guru Profesional. In Remaja Rosdakarya. Bandung.

Utomo Dananjaya. (2017). Media Pembelajaran Aktif. Bandung: Penerbit NUANSA.

Zain, S. B. D. dan A. (2002). Strategi Belajar Mengajar (Edisi ke 2). Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v9i2.6889

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 Web Analytics

View My Stats