The Effect of Group Play with Seed Media on the Creativity of 5-6 Year Old Children in Mawar PAUD Kindergarten

Andi Inayah Putri, Parwoto Parwoto, Muhammad Akil Musi

Abstract


This study examines the improvement of children's creativity through group play activities with grain media. The formulation of the problem in this research is how is the effect of group play with grain media on the creativity of children aged 5-6 years in Paud Mawar Kindergarten?. The purpose of this study was to determine the process of how the influence of group play with grain media on the creativity of children aged 5-6 years in Paud Mawar Kindergarten. In addition, this study also aims to find out what factors can support the development of children's creativity through playing activities with seeds or other natural materials. The approach used in this research is quantitative. The type of research used is Quasi Experimental Design. Sampling used in the study was carried out using the Porposive Sampling technique, totaling 12 children divided into two groups, namely the experimental class and the control class, each group consisting of 6 children. The data collection technique used is the test. The data analysis technique used is Descriptive Statistical Analysis Technique and Non-Parametric Static Analysis. The conclusion is that there is an effect of group play activities with grain media on the creativity of children aged 5-6 years in Paud Mawar Kindergarten.


Keywords


Creativity; Group Play; Media; Grains.

References


Anderson RH.(1983). Pemilihan dan Pengembangan Media Untuk Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka dan Pusat Antar Universitas

BEF Montolalu,dkk, 2010:8.11. Bermain DanPermainan. Grasindo. Jakarta: Universita terbuka

DATU, R. (2013). Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Teknik Bermain Kolase di TK Pembina Bone Pantai Kabupaten Bone Bolango. Skripsi, 1(121410125).

Dynna, Wahyu P.S. 2013. Pengaruh Bermain Plastisin Terhadap Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Di Tinjau Dari Bermain Secara Individual dan Kelompok. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan. Vol.02 No.03 Desember 2013

Fadlilah, M. 2017. Bermain dan Permainan.Jakarta. PRENADAMEDIA GROUP

Hamza B. Uno.2009.Mengelola Kecerdasan dalam Pembelajaran, Jakarta. PT Bumi Aksara

Herman, H., & Rusmayadi, R.(2018). Pengaruh Metode Proyek Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Di kelompok B2 TK Aisyah Maccini Tengah. PEMBELAJARAN: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 2(1),35-43.

JANAH, R. (2020). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA BAHAN ALAM TERHADAP KREATIVITAS ANAK USIA 5-6 TAHUN DI RA CUT NYAK DIEN GENDINGAN KEDUNGWARU TULUNGAGUNG.Skiripsi

Kasmadi. 2013.Membangun Soft Skill Anak-anak Hebat. Bandung. Anggota Ikatan Penerbit Indonesia.

Maganti, Dkk.2016, Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Medan. PERDANA PUBLISHING

Mardiah, S. (2018). Pengaruh Kegiatan Finger Painting Terhadap Kreativitas Anak Pada Kelompok B Di Raudhatul Athfal Islamiyah Kelurahan Padang Merbau Kecamatan Padang Hulu Kota Tebing Tinggi Tahun Pelajaran 2017-2018 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).

Moeslihaton. 2004:113. Metode Pengajaran di TK Jakarta.Rineka Cipta

Munandar, U. (2009). Pengembangan kreativitas anakberbakat. Jakarta: Rineka Cipta

Ngalimun, 2013.Perkembagan dan Pengembangan Kreativitas.Yogyakarta. Aswaja Pressindo.

Noor, Juliansyah. 2011. Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi, dan Karya Ilmiah. Jakarta: Prenada Media Group

Oktarina, Vanni Miza. Penggunaan Media Bahan Alam Dalam Pembelajaran Di Taman Kanak-kanak, Volume 1 Nomor 1, tahun 2017 (https://journal.unilak.ac.id/index.php/paud-lecture/article/download/503/370 ) (dikases 20 januari 2021)

Palinta, Andi Tien A. 2018. Penggunaan Media Kolase Dalam Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurnal Al-Athfal Vol.1. No.1

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 146 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas

Prawiradilaga, D. S. (2016). Mozaik Teknologi Pendidikan: E-Learning. Jakarta. Kencana.

Qudsiyah, U. (2019) Efektifitas Tehnik Finger Painting dalam mengembangkan kreativitas anak Pada Kelompok B Di Paud Nurul Ikhwan Kecamatan Astanajauapura

Rachmawati Y,Euis Kurniati. 2010. Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak. Jakarta. Kencana Prenada Group

Rachmawati Y. 2017. Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak. Jakarta. Kencana

Rachmawati, Kurniawati, 2005. StrategiPengembangan Kreativitas Pada Anak UsiaTK.Jakarta:Prenada Media Group.

Sabekti, I. N. Peningkatan Motorik Halus Anak Kelompok B Melalui Metode Demonstrasi Proses Kreasi Kolase Kulit Bawang Di Tk Dharma Indria Ii Sumbersari Kabupaten Jember Tahun Ajaran 2016/2017.

Sadiman, Arief S.dkk. 2012.Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Depok: Rajawali Pers

Susanto, Ahmad.2014. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta. Kencana Prenamedia Grub




DOI: https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v5i2.8615

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Bandung. 

Jln. Tamansari No. 24-26 - Lt. 2 Tel. 022-4203368 Ext. 7301-7302-7385 Fax - 4201897 Bandung 40116 - Phone/WhatsApp: 0878-2048-5914

Creative Commons License
Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats